Regeringens drivmedelspaket

För diskussioner som spänner över flera fält.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stålis
Inlägg: 554
Blev medlem: 2007-09-03, 12:47
Ort: Östra Tollstad

Regeringens drivmedelspaket

Inlägg av Stålis » 2012-04-14, 19:30

För första gången på länge har även finansministern skrivit under när regeringen uttalar sig i frågor om framtida satsningar på biodrivmedel. Det borde rimligen innebära att man är överens inbördes och att förslagen även är finansierade:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kv ... 054343.svd

Media har fångat upp paketets förslag om kvotplikt som innebär en fördubblad låginblandning av biobränslen i bensin och diesel (etanol resp. FAME). Se t.ex. http://svt.se/2.22620/1.2772366/krav_pa ... pos=rubrik

Läser man vidare i debattartikeln av Anders Borg och Ann-Karin Hatt framgår även att man så småningom kommer att presentera hur man fortsättningsvis kommer att gynna höginblandade och helt fossilfria biodrivmedel : :D
Vid sidan av att förbättra förutsättningarna för de låginblandade biodrivmedlen bör höginblandade biodrivmedel (till exempel E85) och biodrivmedel som helt saknar fossila inslag ges fortsatt goda förutsättningar och konkurrensvillkor så att de kan bidra till den långsiktiga prioriteringen om en fossiloberoende fordonsflotta och visionen om inga nettoutsläpp av växthusgaser. Regeringen kommer i denna fråga återkomma i god tid före utgången av 2013.
Som vanligt får vi alltså vänta på svaret. Ytterligare ett och ett halvt år... :evil:

Dagens utspel rimmar inte särskilt väl med C-ministrarnas uttalande på DN Debatt häromveckan: http://www.dn.se/debatt/vi-behover-en-s ... efter-2013. Anna-Karin Hatt själv är dock av motsatt åsikt och är förstås nöjd med dagens paket: http://www.annakarinhatt.se/blogg/stark ... xidutslapp. Tjänstebilsköparna lär dock inte jubla över att få fortsätta att vänta på hur regelverket ska se ut efter 2013. Se repliken från Ynnor http://www.dn.se/debatt/vi-maste-fa-vet ... lerna-blir.
Opel Zafira 1.6 CNG turbo -09 Bild
Kia e-Niro 64kWh -19
Nissan Leaf 30kWh Tekna -17 (återlämnad)
Opel Astra 1.6 CNG -04 (såld)

Användarvisningsbild
Stålis
Inlägg: 554
Blev medlem: 2007-09-03, 12:47
Ort: Östra Tollstad

Re: Regeringens drivmedelspaket

Inlägg av Stålis » 2012-04-14, 21:08

Svenska Bioenergiföreningen tycker tydligen också som jag :D
- Men fortfarande saknar vi klarhet om vilka villkor som ska gälla för rena och högblandade biodrivmedel som E85, ED95, biogas och ren biodiesel (B100). Regeringen lovar att återkomma med besked före utgången av 2013, då den nuvarande skattebefrielsen går ut. Det är inte tillfredsställande att behöva vänta på ett sådant klarläggande ytterligare ett år eller mer. Risken är stor att många projekt senareläggs när investerarna inte vet vilka villkor som gäller.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... gen-750599
Opel Zafira 1.6 CNG turbo -09 Bild
Kia e-Niro 64kWh -19
Nissan Leaf 30kWh Tekna -17 (återlämnad)
Opel Astra 1.6 CNG -04 (såld)

Användarvisningsbild
AndersH
Inlägg: 603
Blev medlem: 2005-09-23, 17:33
Ort: Norrköping

Re: Regeringens drivmedelspaket

Inlägg av AndersH » 2012-04-17, 09:49

Förslaget på ny miljöbilsdefinition rör om en hel del verkar det som.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... lar-750994
Bara fyra procent av dagens bilar på den svenska marknaden klarar den nya miljöbilsregeln, 103 av 2 577 bilar. Av dessa 103 är endast sju dieseldrivna. Övriga är el-, elhybrid-, gas- eller etanolbilar.
Det blev genast lite lättare att andas ute! :)



Bilbranschen har ju mer eller mindre ensidigt satsat på dieselbilar men får nog tänka om nu.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... ren-750996

Sven
Inlägg: 1290
Blev medlem: 2007-07-02, 11:37
Ort: Stockholm

Re: Regeringens drivmedelspaket

Inlägg av Sven » 2012-04-17, 20:25

Verkar ju vara ett steg i rätt riktning, även om jag fortfarande inte kan begripa hur en dieselbil kan klassas som miljöbil. Och jag är också ytterst tveksam till att etanoldrivna bilar får denna klassning.
Opel Zafira CNG -08

Skriv svar