http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kv ... 054343.svd
Media har fångat upp paketets förslag om kvotplikt som innebär en fördubblad låginblandning av biobränslen i bensin och diesel (etanol resp. FAME). Se t.ex. http://svt.se/2.22620/1.2772366/krav_pa ... pos=rubrik
Läser man vidare i debattartikeln av Anders Borg och Ann-Karin Hatt framgår även att man så småningom kommer att presentera hur man fortsättningsvis kommer att gynna höginblandade och helt fossilfria biodrivmedel :

Som vanligt får vi alltså vänta på svaret. Ytterligare ett och ett halvt år...Vid sidan av att förbättra förutsättningarna för de låginblandade biodrivmedlen bör höginblandade biodrivmedel (till exempel E85) och biodrivmedel som helt saknar fossila inslag ges fortsatt goda förutsättningar och konkurrensvillkor så att de kan bidra till den långsiktiga prioriteringen om en fossiloberoende fordonsflotta och visionen om inga nettoutsläpp av växthusgaser. Regeringen kommer i denna fråga återkomma i god tid före utgången av 2013.

Dagens utspel rimmar inte särskilt väl med C-ministrarnas uttalande på DN Debatt häromveckan: http://www.dn.se/debatt/vi-behover-en-s ... efter-2013. Anna-Karin Hatt själv är dock av motsatt åsikt och är förstås nöjd med dagens paket: http://www.annakarinhatt.se/blogg/stark ... xidutslapp. Tjänstebilsköparna lär dock inte jubla över att få fortsätta att vänta på hur regelverket ska se ut efter 2013. Se repliken från Ynnor http://www.dn.se/debatt/vi-maste-fa-vet ... lerna-blir.