V70 Bifuel 2014 märklig motorvarning
Posted: 2019-01-14, 09:54
Hej,
I somras köpte vi vår V70 Bifuel 2014. Den närmade sig 11 000 mil, var kanonfin och gick/går fortfarande som en klocka. Redan efter någon vecka tändes motorvarningslampan utan förvarning. Säljaren anlitade "sin" verkstad, ett mindre företag med flera erfarna Volvomekaniker, som konstaterade något fel på lambdasonderna/katalysatorn. En kamera sänktes ner någonstans och visade en "nära nog som ny katalysator", men mekanikerna upptäckte också ett kraftigt undertryck i oljefilterhuset, och antog att det orsakade hela felet. Oljefilterhuset byttes ut på säljarens bekostnad, och allt var frid och fröjd.
Ett par veckor i alla fall. Sedan tändes motorlampan igen, bilen lämnades in på verkstaden igen och igen var det samma felkod som spökade. Den här gången byttes en av lambdasonderna ut. Lampan slocknade och bilen rullade ett par veckor till innan lampan tändes igen.
Också den här gången var felkoden densamma. Andra lambdasonden byttes ut, bilen gick några veckor till och lampan tändes igen.
Denna gång byttes katalysatorn, som alltså gått ca 11 000 mil och "såg ut som ny". En begagnad katalysator med 6 000 mil i sig sattes in, och vi kunde köra några veckor till.
Den här gången visades två felkoder: Den ena gällde (naturligtvis) katalysatorn, den andra något med den variabla kamaxeln. Mekanikerna gjorde rent någonting i motorn, och bilen gick tre dagar till innan motorlampan tändes igen. När detta skrivs kollas felkoden.
Min fråga gäller nu REPARATION av bilar, inte utbyte av komponenter. Är det någon av er som känner till vad som kan utlösa en katalysatorfelkod utan att just lambdasonder eller katalysator är trasiga? Kan bränsleblandningen ha något med saken att göra? Tändstiften? Kvaliteten på fordonsgasen?
Vi gillar vår gasvolvo och vill ogärna få den ersatt av någon annan bil, men någonstans går det ju en gräns för hur mycket man vill lägga ner på att byta ut komponenter för att få bilen att fungera som den borde.
Alla funderingar mottages tacksamt!
I somras köpte vi vår V70 Bifuel 2014. Den närmade sig 11 000 mil, var kanonfin och gick/går fortfarande som en klocka. Redan efter någon vecka tändes motorvarningslampan utan förvarning. Säljaren anlitade "sin" verkstad, ett mindre företag med flera erfarna Volvomekaniker, som konstaterade något fel på lambdasonderna/katalysatorn. En kamera sänktes ner någonstans och visade en "nära nog som ny katalysator", men mekanikerna upptäckte också ett kraftigt undertryck i oljefilterhuset, och antog att det orsakade hela felet. Oljefilterhuset byttes ut på säljarens bekostnad, och allt var frid och fröjd.
Ett par veckor i alla fall. Sedan tändes motorlampan igen, bilen lämnades in på verkstaden igen och igen var det samma felkod som spökade. Den här gången byttes en av lambdasonderna ut. Lampan slocknade och bilen rullade ett par veckor till innan lampan tändes igen.
Också den här gången var felkoden densamma. Andra lambdasonden byttes ut, bilen gick några veckor till och lampan tändes igen.
Denna gång byttes katalysatorn, som alltså gått ca 11 000 mil och "såg ut som ny". En begagnad katalysator med 6 000 mil i sig sattes in, och vi kunde köra några veckor till.
Den här gången visades två felkoder: Den ena gällde (naturligtvis) katalysatorn, den andra något med den variabla kamaxeln. Mekanikerna gjorde rent någonting i motorn, och bilen gick tre dagar till innan motorlampan tändes igen. När detta skrivs kollas felkoden.
Min fråga gäller nu REPARATION av bilar, inte utbyte av komponenter. Är det någon av er som känner till vad som kan utlösa en katalysatorfelkod utan att just lambdasonder eller katalysator är trasiga? Kan bränsleblandningen ha något med saken att göra? Tändstiften? Kvaliteten på fordonsgasen?
Vi gillar vår gasvolvo och vill ogärna få den ersatt av någon annan bil, men någonstans går det ju en gräns för hur mycket man vill lägga ner på att byta ut komponenter för att få bilen att fungera som den borde.
Alla funderingar mottages tacksamt!