S60 -04 stannar på gas vid kall motor och tomgång
Posted: 2011-04-13, 15:43
Tänkte fråga er experter här om vad detta kan vara.
Ibland kan bilen få motorstopp när jag kört en kort bit på gas och av någon anledning tvingas stanna.
Detta händer nästan alltid när jag har låtit bilen stå en längre stund så att motorn blivit kall. Det som sker är att bilen startar direkt och går över på gas ganska snabbt, varpå jag kör ut den ur garaget och kommer till ett rödljus. Då börjar det efter en stund lukta gas i kupén och därefter så dippar varvtalet och "skakningar" känns.
Om jag då direkt kastar mig på petrol-knappen så ökar varvtalet igen och inget mer händer. Men om jag låter den vara kvar i gasläge så får jag motorstopp. Har detta väl hänt så blir bilen väldigt svår att starta igen. Det brukar ta ca en minut innan jag får igång den igen. Det verkar inte heller hjälpa att dra på startmotorn, utan man får helt enkelt vänta. Precis som om den behöver "vädras ur".
Efter att jag fått igång den igen går den en längre stund på bensin, innan den slår över på gas igen. Därefter går den som en klocka och ingen gaslukt känns. Det verkar som att har motorn väl kommit upp i temperatur (över två streck) så händer det inte. Jag vet inte alls vad detta beror på, men det verkar hända oftare när bilen är fulltankad med gas (dagen innan eller så).
Jag har gjort Freds bubbeltest vid två tillfällen varav ett lät jag bilen stå över natten, men inga bubblor uppkom. Så troligtvis beror det inte på gasregulatorn. Spjällhuset har bytts också alldeles nyligen och även före bytet hände det jag beskriver så det kan inte heller vara det.
Som det är nu använder jag en "workaround" där jag kör på bensin tills motortemperaturen gått över de två första strecken innan jag slår om den till gas.
En annan "workaround" är att hålla upp varvtalet genom att gasa, men det känns jobbigt när man står vid rödljus, och det är inte alltid det hjälper.
Så min fråga till er är helt enkelt, vad kan det vara som orsakar detta märkliga beteende?
Ibland kan bilen få motorstopp när jag kört en kort bit på gas och av någon anledning tvingas stanna.
Detta händer nästan alltid när jag har låtit bilen stå en längre stund så att motorn blivit kall. Det som sker är att bilen startar direkt och går över på gas ganska snabbt, varpå jag kör ut den ur garaget och kommer till ett rödljus. Då börjar det efter en stund lukta gas i kupén och därefter så dippar varvtalet och "skakningar" känns.
Om jag då direkt kastar mig på petrol-knappen så ökar varvtalet igen och inget mer händer. Men om jag låter den vara kvar i gasläge så får jag motorstopp. Har detta väl hänt så blir bilen väldigt svår att starta igen. Det brukar ta ca en minut innan jag får igång den igen. Det verkar inte heller hjälpa att dra på startmotorn, utan man får helt enkelt vänta. Precis som om den behöver "vädras ur".
Efter att jag fått igång den igen går den en längre stund på bensin, innan den slår över på gas igen. Därefter går den som en klocka och ingen gaslukt känns. Det verkar som att har motorn väl kommit upp i temperatur (över två streck) så händer det inte. Jag vet inte alls vad detta beror på, men det verkar hända oftare när bilen är fulltankad med gas (dagen innan eller så).
Jag har gjort Freds bubbeltest vid två tillfällen varav ett lät jag bilen stå över natten, men inga bubblor uppkom. Så troligtvis beror det inte på gasregulatorn. Spjällhuset har bytts också alldeles nyligen och även före bytet hände det jag beskriver så det kan inte heller vara det.
Som det är nu använder jag en "workaround" där jag kör på bensin tills motortemperaturen gått över de två första strecken innan jag slår om den till gas.
En annan "workaround" är att hålla upp varvtalet genom att gasa, men det känns jobbigt när man står vid rödljus, och det är inte alltid det hjälper.
Så min fråga till er är helt enkelt, vad kan det vara som orsakar detta märkliga beteende?