Tänd motorlampa - Bensinens bäst-före datum

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Tänd motorlampa - Bensinens bäst-före datum

Post by Stålis »

Ny erfarenhet av gasbilsägandet: En kontrollampa med en motorsymbol började lysa på instrumentbrädan i helgen. Instruktionsboken förklarar kryptiskt att det handlar om störning i avgasreningssystemet och att en Opelverkstad bör uppsökas omgående. Idag åkte jag till Biva i Linköping som läste ut felkoden. Informationen de fick fram var att jag kört för länge med biogasdrift. Något man tydligen ska akta sig för...
Instruktionsboken wrote:Kör bensintanken tom ned till reservområdet var 1500:e till 2000:e km eller var tredje månad - vilket som inträffar först - och tanka sedan fullt. Detta krävs för att man ska upprätthålla den bensinkvalitet som krävs för driften.
Allvarligt talat, kan bensinen verkligen bli för gammal på bara tre månader eller t.o.m. efter en veckas semesterresa på 150-200 mil? Själv håller jag mig till gasen så mycket som möjligt och konstaterar att jag tankade bensin senast för drygt fyra månader sedan och har kört drygt 500 mil sedan dess.

Funderar nu på om det kan finnas andra skäl till att köra på bensin då och då. Bränsleinsputning eller liknande som måste hållas i trim? Någon av er Zafira-ägare som vet?

/Stålis
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tänd motorlampa

Post by Fred »

Stålis wrote:Ny erfarenhet av gasbilsägandet: En kontrollampa med en motorsymbol började lysa på instrumentbrädan i helgen. Instruktionsboken förklarar kryptiskt att det handlar om störning i avgasreningssystemet och att en Opelverkstad bör uppsökas omgående. Idag åkte jag till Biva i Linköping som läste ut felkoden. Informationen de fick fram var att jag kört för länge med biogasdrift. Något man tydligen ska akta sig för...
Instruktionsboken wrote:Kör bensintanken tom ned till reservområdet var 1500:e till 2000:e km eller var tredje månad - vilket som inträffar först - och tanka sedan fullt. Detta krävs för att man ska upprätthålla den bensinkvalitet som krävs för driften.
Allvarligt talat, kan bensinen verkligen bli för gammal på bara tre månader eller t.o.m. efter en veckas semesterresa på 150-200 mil? Själv håller jag mig till gasen så mycket som möjligt och konstaterar att jag tankade bensin senast för drygt fyra månader sedan och har kört drygt 500 mil sedan dess.

Funderar nu på om det kan finnas andra skäl till att köra på bensin då och då. Bränsleinsputning eller liknande som måste hållas i trim? Någon av er Zafira-ägare som vet?

/Stålis
Denna problematik slog för ett par dar sedan. Det ÄR tydligen så att bensin "förfaller" förvånansvärt fort. Jag har haft båt i hela mitt liv och fått lära mig att man aldrig ska vinterförvara bensin. Det har jag trott berodde på att jag kört med oljeblandat (jag har alltid haft gamla motorer) men icke.

Den gångna sommaren gjorde jag en massa research för att ta reda på om jag kunde köra min gamla Evinrude 6kh på alkylatbensin (vilket jag tydligen kan) eftersom den är otroligt mycket bättre för miljön och har lång hållbarehet. Då läste också jag mycket om vanlig bensins hållbarhet. Den är tydligen inte längre än runt tre månader. Med andra ord ska vi med gasbilar inte köra runt för länge med bara gas utan "dra ur" soppatanken lite då och då också. Känns lite trist ur miljösynpunkt men om inte bilen mår bra, så mår inte miljön bra heller!

Ps Bilar kan INTE köras på alkylatbensin DS :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Tänd motorlampa

Post by Mats »

Fred wrote: Ps Bilar kan INTE köras på alkylatbensin DS :wink:
Även om dom kunde det, skulle det bli lite dyrt :wink:
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Re: Tänd motorlampa

Post by Wim »

Mats wrote:
Fred wrote: Ps Bilar kan INTE köras på alkylatbensin DS :wink:
Även om dom kunde det, skulle det bli lite dyrt :wink:
20 kronor liter är inte så mycket dyrare!

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

20kr/liter ? :shock:

Var köper ni er alkylat? OKQ8 tar 13.66/liter idag. Vid pump då förstås, man tankar knappast bilen från 5liters dunkar...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Jonas wrote:20kr/liter ? :shock:

Var köper ni er alkylat? OKQ8 tar 13.66/liter idag. Vid pump då förstås, man tankar knappast bilen från 5liters dunkar...
Du menar OKQ8 i Kungälv? Går det att köra bil på det?
Tänker då på hållbarheten, till gräsklipparen har jag dunk för 100,- per 5 liter. 2007-års pris, har inte klippt iår än fast det har vuxit bra mycket.

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Tänd motorlampa

Post by Sven »

Stålis wrote: Allvarligt talat, kan bensinen verkligen bli för gammal på bara tre månader eller t.o.m. efter en veckas semesterresa på 150-200 mil?

/Stålis
Jag visste inte detta. Det är ju helt vansinnigt! Därmed uppmuntras vi till att var tredje månad öka växthuseffekten! Naturligtvis borde alla bensinmackar därmed tillhandahålla bensin med betydligt längre hållbarhet! Den får gärna vara lite dyrare, för det blir ju mycket bättre för miljön!

Återigen: ännu viktigare att gasmacksnätet byggs ut i snabb takt så att gasbilar med enkom gastank (och därmed bättre räckvidd) och utan bensintank börjar tillverkas!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Står det samma sak i instruktionsboken till Zafira? Jag hittade den citerade texten i gas-supplementet "Monovalent Plus".

Med Freds förklaringar ovan kan jag köpa att man måste köra slut på bensinen var tredje månad, men jag tycker fortfarande att det verkar konstigt att man skulle behöva köra på bensin efter en viss sträcka (150 till 200 mil) om man hinner upp till det innan de tre månaderna har gått.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Hejsan hejsan. Först av allt - det står inget i Volvomanualen om denna sak.
För det andra: de monovalenta motorerna på Opel är ju "anpassade" till gasdrift, och kanske därför är speciellt kinkiga med gammal bensin, men inte 17 gnällde min Volvo 745:a om jag hällde i 5 år gammal bensin i tanken.

Jag kör just nu på MINST 6 månader gammal bensin i min Fiat. Jag lovar att den inte suckar för det. Jag vägrar med andra ord att bekymra mig för detta :-)

Om ägarna till monovalenta OPEL:ar är misstänksamma, tanka inte full tank då? Det är väl ändå bara typ 12 liter eller? Visst är det så att dessa bilarna inte ens använder bensin vid start - som "de vanliga" biogasbilarna gör???
S60: Image
Fiat Punto: Image
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det där med att köra runt länge med en halvfull tank är jag skeptisk till. Jag har haft ett par gamla bilar som jag inte körde allt för mycket och som alltid blev svårstartade när tanken stog halvfull en längre tid. Varför? Jo det samlas fukt i tanken när den inte är full. Det var därför man källde K-sprit i tanken innan etanolinblandningens tid.

Problemet är mindre idag med 5% etanol i bensinen, men borde kunna uppstå om man kör med halvtom tank under lång tid.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Kan bara tala av egen erfarenhet. Kör i stort set alltid på gas. Har kört omkring med halvtom tank i perioder om tre fyra månader under de tre år jag haft gasbil helt utan problem.

Jag tror inte man behöver bekymra sig för detta.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

batti wrote: Det är väl ändå bara typ 12 liter eller? Visst är det så att dessa bilarna inte ens använder bensin vid start - som "de vanliga" biogasbilarna gör???
Bensintanken rymmer 14 liter och det är riktigt, Zafiran startar på gas. Detta beror bl a på att kompressionen är ökad i deras motorer. Skulle de köras enbart på gas skulle kompressioen kunna öka ytterligare och förbrukningen därmed minska. Dessutom skulle gastanken kunna göras större.

Snart kommer även Zafiran som Turbo, och enl Opel ökar därmed räckvidden med ytterligare 7%. Som jag skrivit i tidigare inlägg så har vi snart gasbilar med räckvidder på 60-70 mil!

I min instruktionsbok angående bensintanken står följande: "Kör bensintanken så att den töms ned till reservtanksområdet var 6:e månad. Detta är nödvändigt för att upprätthålla den systemfunktion och bränslekvalitet som krävs för bensindrift."[/b]

Det står f ö också att bensindriften ger en viss effekt- och vridmomentsförlust jfm gasdrift (har säkerligen med den ökade kompressionen att göra).
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Sven wrote:I min instruktionsbok angående bensintanken står följande: "Kör bensintanken så att den töms ned till reservtanksområdet var 6:e månad. Detta är nödvändigt för att upprätthålla den systemfunktion och bränslekvalitet som krävs för bensindrift."
I min instruktionsbok nämns inte gasdriften. Kan ju bero på att jag har en av de allra första gas-zafirorna som rullade av bandet... Har du en tilläggsbok eller finns gasdriften nämnd i den ordinarie boken?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:Har du en tilläggsbok eller finns gasdriften nämnd i den ordinarie boken?
Det står om gasdriften i den ordinarie instruktionsboken. Min "Ägarhandbok" är utgiven januari 2007. Den är däremot inte uppdaterad när det gäller gasförbrukningen för min 08:a. Den förbrukningen har jag fått via Opels hemsida och ett dokument från juli 2007 ang tekniska specifikationer.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Har inte böckerna här så jag kommer inte ihåg deras namn, jag har en allmän Zafira-bok plus en speciell gasbok.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Sven wrote:Min "Ägarhandbok" är utgiven januari 2007.
Och min bil är tillverkad juni 2006. Det förklarar ju saken.

Jag fick dessutom med handboken till den gamla versionen av CD30 (stereon) - som har helt andra reglage. Ska med andra ord försöka få nyare böcker nästa gång jag lämnar bilen på verkstad.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Men varför skulle man behöva tanka fullt?? Jag hade redan innan jag skaffade min gasbil hört att bensin åldrades fort, så därför har jag bara vid ett enda tillfälle tankat full tank! Brukar hålla mig på runt den nedre tredjedelen, men det klart, eftersom att jag har en fullstor bensintank, så rör det ju fortfarande sig om en sådär knappt 20 liter. Brukar dock behövas lite bensin då och då! Trots att jag rör mig mest i östergötland med den gasmackstäthet som finns här, så händer det då och då att macken man tänkt tanka på inte fungerar.... men det är kanske 1gång/halvår, så då blir det bensinkörning mot min vilja.
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Jag servade bilen igår (12000) och jag fick då rådet att hälla i en flaska av okänt innehåll i bensintanken. (Dock inte vanlig K-sprit)

Detta motiverades med att bensin lämnar en avlagring när den dunstar, en tunn film som inte löses upp av ny "färsk bensin". Med tiden skall dessa avlagringar i motor / på ventiler kunna ge effektförluster och ojämn förbränning, bl.a bl.a. bl.a.

Med andra ord - omöjligt att bevisa om det verkligen behövs, men jag köpte givetvis en flaska ändå. :-) Synd att chansa eller hur?

Skall också säga att bilen i princip aldrig uppvisat ojämn gång.
S60: Image
Fiat Punto: Image
kapitän cng
Posts: 1
Joined: 2008-03-05, 23:55

Post by kapitän cng »

Ny erfarenhet av gasbilsägandet: En kontrollampa med en motorsymbol började lysa på instrumentbrädan i helgen. Instruktionsboken förklarar kryptiskt att det handlar om störning i avgasreningssystemet och att en Opelverkstad bör uppsökas omgående. Idag åkte jag till Biva i Linköping som läste ut felkoden. Informationen de fick fram var att jag kört för länge med biogasdrift. Något man tydligen ska akta sig för...

Instruktionsboken skrev:
Kör bensintanken tom ned till reservområdet var 1500:e till 2000:e km eller var tredje månad - vilket som inträffar först - och tanka sedan fullt. Detta krävs för att man ska upprätthålla den bensinkvalitet som krävs för driften.

Allvarligt talat, kan bensinen verkligen bli för gammal på bara tre månader eller t.o.m. efter en veckas semesterresa på 150-200 mil? Själv håller jag mig till gasen så mycket som möjligt och konstaterar att jag tankade bensin senast för drygt fyra månader sedan och har kört drygt 500 mil sedan dess.

Funderar nu på om det kan finnas andra skäl till att köra på bensin då och då. Bränsleinsputning eller liknande som måste hållas i trim? Någon av er Zafira-ägare som vet?

/Stålis

HEJ
Jag kan nu konstatera att våran avgasreningslampa också tänts, tog den till Bendt bil i halmstad dem läste felkoder och bokade tid så vi får väll se.
Har din bil gällande garantier kvar? Vet du vilka koder det va? Våran bil har nämligen råkat ut för katalysator haveri tidigare när bilen va 1,5 år dem påstod att den va full med bensin och min följdfråga blev då hur kan det komma dit och har ni årtgärdat det nu detta? va då en garanti grej, men fick kryptiska svar att nu va bilen ok. jag litar inte på dem ett dugg.
Mvh Magnus
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Välkommen till forumet!

Exakt vilken felkod som lästes ut vet jag inte. Verkstadskillen sa bara att koden betydde att jag kört för länge med gasdrift. Han släckte dock varningslampan direkt. Jag tror inte alls att det hade med katalysatorn att göra den här gången. Vad jag förstår kan lampan tändas av alla möjliga olika orsaker. För att veta varför måste man läsa ut koden med ett instrument kopplat till motordatorn eller motsvarande.

Några garantier har jag inte kvar på min bil förutom möjligen s.k. rostskyddsgaranti. Om du syftar på det lagstadgade avgasreningsåtagandet brukar det gälla i fem år eller max 8000 mil.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply