Djupfrysta tankar?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Djupfrysta tankar?

Post by moraola »

Läste en artikel i GP från Miljöteknikmässan. Se följande.http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=309408
Det handlar om ett brittiskt åkeri som kör på gas. Genom att kyla gasen till -163 grader så blir gasen flytande och energieffektiviteten blir ca 600 gånger bättre. Är det någon som vet hur detta fungerar rent tekniskt?
Hur tankar man? Hur kyler man? Hur mycket energi går till kylning? etc.
V70 Bi-fuel -07
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

LNG, det är så man brukar transportera metan i större volymer.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Finns lite att läsa om LNG här: http://www.sgc.se/rapporter/resources/SGC167.pdf
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jaha.. nu fastnade man med en pdf på 42 sidor och var tvungen att läsa det mesta... Det var den kvällen det ;) .. haha.. Men intressant läsning!

Hittade även dokument om hur CNG tankställen fungerar när man tankar.. Intressant! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply