Page 1 of 1

Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-04-26, 22:47
by Pka
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... on-1.21492
Är dagens etanolsatning ett gigantiskt snedsteg som leder till ökade utsläpp eller en dörröppnare för ännu bättre biodrivmedel? Sören Wibe, professor i skogsekonomi är ytterst kritisk till etanolsatsningen. Pål Börjesson, docent i miljö- och energisystem, menar att etanolen gör stor klimatnytta.

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-04-27, 09:04
by Stålis
En nyanserad artikel om etanol i DN. Nära på en överraskning.

Gott om generaliseringar har det varit tidigare tycker jag. En hel del av dem har kommit från Sören Wibe och hans rapport från Expertgruppen för miljöstudier. Jag tycker att Pål Börjesson träffar huvudet på spiken:
Bland forskare finns idag en stor konsensus om att det inte går att generalisera kring om etanol är bra eller dåligt utan detta beror på hur de olika produktionssystemen ser ut.
Återigen tror jag att alla bidrag behövs för att komma i från beroendet från fossila bränslen. Jag skulle hellre köra på etanol än bensin eller diesel om jag blev tvungen.

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-04-28, 19:39
by matsuda
Jo det är skönt att de i alla fall släppt en mindre negativ artikel för en gångs skull. Det börjar se bättre ut för etanolen i Sverige och dessutom är den bra mycket billigare än bensin nu.

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-04-29, 06:21
by track_snake
matsuda wrote:Jo det är skönt att de i alla fall släppt en mindre negativ artikel för en gångs skull. Det börjar se bättre ut för etanolen i Sverige och dessutom är den bra mycket billigare än bensin nu.
---------------------------------------------------------
Etanolpriserna har rasat på världsmarknaden och det beror på den nära kopplingen till sockerpriserna som också rasat.

Det är nu nästan 2 kr billigare milen att köra på E85 (än BF95) och det innebär att intresset för E85 kommer att öka igen när det gäller nybilsförsäljningen. Antagligen på bekostnad av gasbilarna där det inte blivit billigare; tvärtom eftersom biogaspriset av någon outgrundlig anledning följer priset på BF95.

mvh/track_snake

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-04-29, 22:05
by matsuda
Kör man gasbil och är någorlunda händig kan man ju konvertera den ganska enkelt. Gasbilar brukar väl dock vara bilar av den nyare typen och det är ju inte säkert att folk vågar konvertera då. Etanol/gas är förövrigt en väldigt smart blandning som motorn skulle kunna utnyttja otroligt bra, om man ändrade på lite saker förstås (kompression, tändinställning m.m)...

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-05-05, 22:12
by Pka
matsuda wrote:Jo det är skönt att de i alla fall släppt en mindre negativ artikel för en gångs skull. Det börjar se bättre ut för etanolen i Sverige och dessutom är den bra mycket billigare än bensin nu.
Men vore det inte en bättre strategi att satsa på ökad låginblandning av etanol, som skulle kunna tillgodogöras av en stor del av den befintliga vagnparken, i stället för en satsning på E85 som kräver anpassade bilar?

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-05-05, 22:13
by Pka
matsuda wrote:Kör man gasbil och är någorlunda händig kan man ju konvertera den ganska enkelt. Gasbilar brukar väl dock vara bilar av den nyare typen och det är ju inte säkert att folk vågar konvertera då. Etanol/gas är förövrigt en väldigt smart blandning som motorn skulle kunna utnyttja otroligt bra, om man ändrade på lite saker förstås (kompression, tändinställning m.m)...
Det lär komma något från Saab inom en snar framtid...

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-05-05, 22:30
by matsuda
För min del får man gärna höja låginblandningen till 25 %, eller helt enkelt fasa ut bensin helt och hållet eftersom det är så enkelt och billigt att konvertera. I princip kan ju hela den del av vagnparken som drivs med bensin konverteras, förgasare som insprutare. Det ena behöver ju inte heller utesluta det andra. Man kan höja låginblandningen i bensin samtidigt som folk konverterar bilar. Det leder utvecklingen åt rätt håll och då kan man satsa på riktiga, effektiva förbränningsmotorer som går på renare och reproducerbara bränslen. Bensinanpassade motorer är skräpmotorer som slösar energi, och att enbart höja låginblandningen av etanol i bensin leder oss inte lycka mycket bort från dem som en satsning på E85 eller E100.

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-06-12, 10:07
by Sven
Ny kritik mot etanol i dagens alltommotor.
  • Den amerikanske forskaren Tim Searchinger (onekligen ett lämpligt namn på en forskare!) menar att hänsyn måste tas till råvarans ursprung och effekter på markanvändningen. Befintliga träd och växter har bundit upp kol och ger därför inga nettominskningar vid etanolproduktion. Han menar att endast etanol från biorester och växter på marginaljordar skulle kunna var till nytta för miljön.
  • Etanol tycks sätta igen spridarna i motorerna. Rådet till kunderna är att vid var tredje till fjärde tankning tanka bensin. Inte ett direkt miljövänligt råd.
http://www.dn.se/motor/usa-forskare-eta ... -1.1119348
Den andra artikeln om motorproblemen (Jacques Wallner) finns ännu bara i pappersversionen, Dn.Motor.

Re: Är satsningen på etanol ett misstag?

Posted: 2010-06-12, 20:38
by track_snake
Jo. Det är väl ungefär vad undertecknad har hävdat. Att använda grödor att göra motorbränslen av är oftast dåligt och det gäller både etanol och biogas. Att använda biologiskt avfall är självklart mycket bättre. Oljebolaget St1 skall bygga en fabrik för avfallsetanol i Norrköping med en produktion på 100.000 m3 etanol per år.

Sedan är den svenska etanol som produceras i Östergötland relativt klimatvänlig när man tar hänsyn till biprodukterna. Men den används enbart till låginblandning i BF95.

Av biologiskt avfall kan man således både göra etanol och biogas. Gör man biogas får man ut lite mer av energin i råmaterialet. Till etanolens fördel bör dock sägas att merkostnaderna för en etanolbil (jämfört med motsvarande bensinmodell) är liten medan en gasbil har en större merkostnad. Vidare finns det redan E85-pumpar över hela landet. En E85-pump kostar några hundra tusen medan en gaspump kostar några miljoner kronor.

mvh/track_snake