Page 1 of 2

Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-11, 00:10
by Fred
Hallå alla volvoförare!

Nu tänkte jag se om jag kan få reda på något som jag gått och undrat länge (jag förstår inte varför jag inte frågat om detta på det här forumet tidigare!).

Jo, min härliga V70N -02 BiFuel har en liten egenskap som jag undrar om den delar med sina syskon i BiFuel-familjen. Enligt den mycket gaskompetenta mekanikerna på Rejmes i Linköping jag pratade med om detta så är det är en "kontruktionsegenskap" på gasbilarna men jag är lite skeptisk till om det verkligen är så. Därför vill jag fråga er som kör dessa bilar dagligen vad ni har för erfarenheter.

När jag frihjular fram emot stopp, typ vid rödljus, stopp-plikt eller för att parkera så dippar tomgången. Normalt ligger den på 800-900 rpm, vilket är precis som det ska vara, men vid ovanstående tillfällen händer det mer ofta än inte att den dippar ned mot 500 rpm (ibland tom lägre) och man kan tydligt känna att vibrationerna i bilen ökar precis som om motorn skulle självdö. Detta händer alltså när jag kopplar ur och rullar fram emot stillastående (vid låga hastigheter), och håller i sig fram tills bilen stannat helt varpå varvet går upp till normalt igen. Ibland svingar varvräknarnålen upp en bra bit över 1000 rpm som i ett litet glädjeskutt innan den mjukt går ned till 800-900 rpm igen.

Är det någon som känner igen detta? Ni som inte gör det kan väl kolla lite hur er bil beter sig vid liknande situationer och skriva här vad ni finner?

Jag har hittat ett momentant sätt att bli av med fenomenet men det berättar jag mer om ifall någon annans bil beter sig likadant, så kan vi se om metoden stämmer även på den bilen! :wink:

Mvh
/Fred

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-11, 12:45
by Humlan
Har inte märkt något liknande (men vår gamla 945:a -97 hade liknande problem ibland).

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-11, 18:16
by AndersH
För några år sedan betedde sig min bil (V70N -03) på just det sättet och vid ett par tillfällen stannade också motorn. Ena gången när jag skulle svänga in på min gata här hemma och höll på att hamna i en stor snödriva pga utebliven styrservoverkan och andra gången när jag frirullade in i en cirkulationsplats och kunde lite sakta rulla ut på första avfarten.

I båda fallen "löstes" det genom att torka rent med en trasa i spjällhuset så att inte gasspjället kunde klibba fast i stängt läge.

Efter det har den skött sig exemplariskt med stadig och fin tomgång. :)

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-11, 19:34
by Fred
Jodå, tjuvstannande har jag också haft på min bil men detta löstes efter spjällhusbyte. Dock fortsatte tomgångsdipparna direkt efter bytet så i mitt fall kan det inte bero på skitigt spjällhus.

Då har jag fått två bevis på andra BiFuel som inte dippar på tomgången. Fyll gärna på med fler ni som vill! :D

Tack!
/Fred

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-11, 21:34
by avozetta
Hmm ... är jag kvalificerad för att svara på detta tro då jag har en automat :D . Jag skulle ju kunna lägga i neutralt läge för att se vad som händer?

Även jag hade en 945:a med samma problem men väl rengjort spjällhus och tomgångsmotor räckte inte. Bilen tjuvstannade ändå så pass sällan så jag brydde mig inte om att lägga ned mer tid/pengar på att lösa det. Det blev en gasbil istället.

Min teori är att dock att det har med nedsotning att göra och att mer saker behöver rengöras, frågan är vad? Sitter det en tomgångsmotor (regulator är väl ett bättre ord) i V70 också? Fast, nedsotningsproblemet vid korta sträckor borde väl inte vara ett problem med gas som ju är ett mycket renare bränsle?

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-13, 09:08
by Micke77
Fred:
Hur långt har din bil rullat? Vissa föreslår att det är gasspjället. Gasspjället brukar ge upp vid 12000mil och över, när det sker beror på hur bilen körs och givetvis på lite tur... En volvoverkstad har möjlighet att testa ditt gasspjäll för att se om det är slut eller inte. Det tar inte speciellt lång tid att utföra men kan vara bra i felsökningssyfte.

En annan teori om vad det kan vara är att oljan har letat sig in i regulatorn och fördelaren.
Hur uppför sig din motor om du står i neutralläge och varvar motorn från tomgång och uppåt? Hur uppför sig motorn när du varvar och plötsligt släpper gaspedalen? (båda testen avser gasdrift) Ändrar sig varvtalet ungefär lika snabbt som på bensinläget? Eller rör sig varvtalet märkbart segare? Ändrar sig varvtalet betydligt saktare än på besindrift har du troligen olja i fördelaren som stör driften eller så är stegmotorn inne på sista versen.

Kör du vissa sträckor på bensin eller kör du till 100% på gas?

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-13, 11:49
by Fred
Micke,

Som jag redan skrivit är mitt spjällhus bytt, likaså regulator och gasfördelare. Detta gjordes för drygt ett år sedan och beteendet fanns kvar omedelbart efter bytena. Det var därför jag frågade meken om detta.

Motorn svarar bra på gaspådrag även om jag inte testat just det du beskriver, men jag har svårt att tro att den kan vara snabbare på bensin. Får göra lite tester nästa gång jag är ute med bilen.

Jag kör i princip 100% på gas, har varit tvungen att köra på bensin typ 3 gånger på de 2 år jag ägt bilen och då har det bara varit max en mil åt gången, på väg till någon gaspump. Det är jag faktiskt ganska stolt över! :D Bilen har gått knappt 19000 mil, varav drygt 2000 mil i min ägo.

Nu börjar jag misstänka att min vän på Rejmes uttalande kanske inte stämmer...om det bara är min BiFuel som beter sig som den gör så måste något felas den. På Volvo-forumen skriver även andra om detta beteende men där handlar det om bensinbilar. Där pratas det om vevhusventilationen men jag har lite svårt att tro att BiFuel skulle drabbas av detta tack vare att de går så rent och inte smutsar ned oljan på samma sätt som bensinbilarna gör.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-14, 21:10
by Micke77
Då har du bytt de vitala delarna i din bils gassystem. Är det kanske läge att testa hur den uppför sig under bensindrift? På din beskrivning över hur mycket du kör på gas så kan du inte veta hur den uppför sig med bensin? Prova att köra på bensin en period och se om du får samma fenomen. Samtidigt sägs det att gasinsprutarna rensas till viss del under körning med bensin eftersom dessa sugs rena av motorn. Får du samma symptom med bensindrift är det bara att leta bland de gemensamma komponenterna.
Jag tror att många av oss gasbilsägare lätt anklagar gasystemet när det lika väl kan vara fel på den vanliga sakerna.
Har du kollat om du har felkoder i bilen? Har du ingen egen läsare kan du kollas i färddatorn:
Slå på tändningen i läge 2
Håll knappen read inne under tiden som du trycker på knappen för dimljus bak 2 gånger i tät följd.
Stega dig genom modulera med knappen read.
Hittar du någon modul där det står dtcs set så har du en eller flera felkoder i den modulen, vilka gå bara att se med en extern läsare.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-14, 21:34
by Fred
Jodå, jag har felkodsläsare (PPC) och kollar regelbundet mina koder. Jag har ett par permanenta som "ska" vara där på grund av att jag bytt radio samt monterat eftermarknadsteg till denna. Dessutom dyker de vanliga felkoderna för bakdörrarna upp då och då men de är ju inget att bry sig om, bara att radera. I övrigt är det aldrig några felkoder.

Anledningen till att jag ställer frågan här är inte för att jag "anklagar" gassystemet utan för det gasmeken på Rejmes sa, att det är en konstruktionsegenskap hos BiFuel-bilarna. Nu har jag fått några vittnesmål att andra BiFuel-ägare inte upplever samma sak så nu kan jag sälla mig till diskussionen på volvoforumen eftersom det antagligen har med någon av de icke bränslespecifika komponenterna att göra.

Var har du hört att gasinsprutarna rensas vid bensindrift? För mig låter det ganska märkligt...

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-15, 11:07
by kjelle
Jo, jag hade samma problem i början. Tomgången dippade och motorn stannade ibland. På verkstan rengjorde man först något som kallas VVT-ventil. När det inte hjälpte så bytte man ventilen. Sen dess har jag inte haft några problem.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-15, 13:12
by Hewey
Intressant. Ok, om en sliten/smutsig VVT-ventil fastnar kamen till hög varvtal position, det är logisk att då motoren går inte bra med låg varvtal. Men om tomgången dippar bara när man bromsar eller/och kopplar, är felet kanske på någon annan plats?

I alla fall, det är lätt att rensa VVT-ventilen och då kan man testa med batteriet om solenoiden fungerar eller inte. När man blåser luft till center hålen, luften kommer ut från första hålen. När man aktiverar solenoiden, luften ska komma ut från tredje hålen. På motoren det är oljan som går via dessa kanaler till kamstyrningsapparaten som styrar kamen till tidigare eller senare på grund av varvtalen. Växling händer i ~3000 rpm. När man rensar VVT-ventilen, det är nyttig att byta också packningen på samma tid, så det finns ingen chans för oljan att läcka till orättvis kanalen / ut från motoren.

Fred, kanske du har en läcka i undertryckluftsystem? När man bromsar och kopplar, båda aktivitet användar den samma förstarkare (som tar sin kraft från undertryckluft), är det inte så? Kanske du har en luftläcka i förstarkaren? Och då när undertrycken minskar när du bromsar eller/och kopplar, gastrycksregulatorn har också en lägre undertrycksstyrningsignal och regulatorn justerar gastrycken lite fel.

Mvh, Hewey

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-15, 15:09
by Fred
VVT-ventilen har jag misstänkt tidigare. Jag plockade loss den, gjorde rent och testade funktionen men hittade inga uppenbara fel. Så jag skruvade tillbaka den (givetvis med ny packning) och problemen kvarstod. Detta betyder dock inte att ventilen är 100%-ig. Tyvärr kostar den 1100 spänn (sist jag kollade) och det känns inte så kul att chansbyta grejer, speciellt när problemet mest är ett mentalt störningsmoment.

En intressant sak jag märkt är att om jag haft bilen strömlös så beter sig tomgången precis som jag vill att den ska. Då stannar varvtalet till runt 1100 rpm när jag kopplar ur och går sedan mjukt ned till normala 800 rpm. Detta håller dock inte i sig så länge. Jag tror att dipparna kommer tillbaka av sig själv efter ett tag eller så är det när jag stängt av motorn...det vet jag inte riktigt.

Hewey, "förstärkaren" har jag aldrig hört talas om...var sitter den?

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-15, 15:44
by Hewey
Har inte den rätt ord, men på engelska? I mean the brake booster or what do you call it. I think the clutch is also hydraulic these days and uses the same booster. Same thing as power steering pump for steering.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-15, 16:36
by Fred
Ah, du har helt rätt...fast man brukar kalla den bromsförstärkare... :D Att enbart säga förstärkare på svenska så går tankarna till musikutrustning... 8)

Jag borde fattat när du skrev men för mig är problemen inte kopplade till bromsen. Dock kan det ha med kopplingen att göra fast jag tror inte det...det är så svårt att kolla eftersom dipparna inte alltid uppträder. Jag ska försöka testa att lägga i neutral och släppa upp kopplingen nästa gång det händer och se ifall varvet går upp då.

Det konstiga är ju att så länge bilen rullar så är varvet lågt men så fort bilen kommit till helt stillastående så går varvet upp igen, helt utan att jag gör något annorlunda vare sig med broms, koppling eller ratt.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-15, 20:41
by Danni
Bromsservo säger man väl ändå :)

EDIT: Och styrservo är vad power steering heter på svenska.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-15, 22:59
by AndersH
Hewey wrote:Intressant. Ok, om en sliten/smutsig VVT-ventil fastnar kamen till hög varvtal position, det är logisk att då motoren går inte bra med låg varvtal. ... Växling händer i ~3000 rpm.
Jag har en mental varvtalsbegränsning vid just 3000 rpm så jag tuffar väl omkring med VVT-ventilen i lågvarvsläget hela tiden vilket kanske förklarar varför jag inte har problemet med tomgång som dippar. :mrgreen:

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-16, 08:39
by Hewey
Tackar för språkundervisning :)

Fred, precis så, om du lägger i neutral och släppar upp kopplingen när du frihjular, det skulle förklara om teorien med läcka i bromsförstarkaren är rätt eller fel. Den var den enda idéen som jag hade, din tomgångsproblem är ju ganska mystisk :?

AndersH, om du behöver inte höga varvtal, kanske du kan bearbeta en metallbiten med bara en ensam kanal för låga varvtal, växla den med VVT-ventilen, och sälja då VVT-ventilen till någon som har en trasig ventil :D

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-16, 14:38
by Hewey
Fred, kanske det här är onödig fråga, men när du säger att du kör bara med gas, håller du alltid också gasknappen på? Jag menar här att om du tankar från många olika gastankställen och motorn inte adapterar sig för olika gaskvaliteter, kanske det går inte så bra alltid.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-16, 15:26
by Fred
Hewey,

Jag vet inte hur det funkar på gamla BiFuel men de nya har en knapp med texten "Petrol" på för att växla mellan bränslena. Denna är alltid aktiverad men när man kallstartar bilen så blinkar lampan i knappen. Detta talar om för föraren att bilen går på bensin men att den vet att den ska slå över till gas så fort rätt motortemperatur uppnåtts. När detta sker slår bilen automatiskt över till gas och lampan slocknar. Vill man sedan köra på bensin (av någon anledning) så trycker man på knappen varpå bilen slår över, lampan i knappen tänds med fast sken och meddelandet "Bensindrift inkopplad" kommer upp i dispalyen i DIM.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-21, 18:25
by Micke77
Fred:

Gassystemets insprutare matas med gas under tryck. Dock finns det inga kablar fram till insprutarna utan det är undertrycket i resp kolv som öppnar insprutaren och suger i sig gasen. Denna öppningsfas sker oavsett bränsle eftersom motorn skapar detta undertryck oavsett bränsle. Sker denna öppning under bensindrift så sker en viss indirekt rengöring av insprutaren (dvs olja sugs ut). Detta enligt Volvoverkstaden.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-21, 18:34
by Micke77
Hewey wrote:Fred, kanske det här är onödig fråga, men när du säger att du kör bara med gas, håller du alltid också gasknappen på? Jag menar här att om du tankar från många olika gastankställen och motorn inte adapterar sig för olika gaskvaliteter, kanske det går inte så bra alltid.
En Bifuel av typen S60n/V70n/S80 kräver mycket riktigt adaption av gasen. Bilen måste stå i läget gasdrift, dvs innan man slår av motorn före tankningen skall bilen gå på gas eller så skall lampan på knappen petrol blinka (dvs gasläget valt men ej aktiverat pga yttre omständigheter tex bränslebrist eller för kall motor).
När man startar bilen efter tankningen så startar adaptionen så fort motorn går över på gas. Har dock ingen info på hur lång tid denna fas tar men man skall respektera att motorn behöver detta. Det står en notis om detta i extramanualen för bi-fuel.
Kör man "alltid" på gas kan man inte misslyckas med adaptionen.
Däremot skall man inte falla för frestelsen att tanka gas och direkt välja bensindrift för att spara gasen till ett senare tilfälle.

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2010-02-24, 23:37
by Fred
OK, nu har jag testat lite och tror att jag kommit fram till följande:

Dipparna är inte bränsleberoende, de uppstår även när varken broms eller koppling är nedtryckta, de uppstår verkligen inte alltid, utan ganska oregelbundet.

Med detta borde man kunna dra slutsatsen att de har med motorstyrningen att göra och att eventuella hydraulsystem inte påverkar. Det lutar mer och mer åt VVT-ventilen tycker jag...

Det är dock väldigt svårt att framkalla dipparna eftersom så fort jag börjar tänka på att få fram dem så gör jag inte som jag brukar inför stopp...och jag avskyr att ta uppmärksamheten från trafiksituationen... :roll:

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2011-08-20, 02:04
by winiw
Hej Fred,

Jag har exakt samma problem på min s60 bi-fuel, 02. Tomgången dippar när jag svänger i låg hastighet så går den upp igen och det händer även när jag bromsar i tomgångsläge. Sedan jag köpte min bil bytte jag spjällhus, lambdasond, gasfilter utan resultat och vid dessa tillfällen har volvo uppdaterat mjukvaran också. Jag har varit på Bilia några gånger och beskrev problemet men det hade de ingen aning om. De föreslog att jag skulle ha den strömls en kvarts eller köra några tusen mil eftersom spjällhuset behövde vänja sig tyckte dem. Har kört 600 mil sedan dess men problemet kvarstår.

Det är så djälvla störande och jag är envis! vill komma fram till en lösning.
Jag sska kanske byta tändstift och tändstifkablar?

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2011-08-22, 11:11
by Martinmat
Jag får ibland dålig tomgång på gas när bilen är varm, vid inbromsning o rondell kan den doppa ner mot 300-400 varv går för det mesta upp själv igen eller så räcker en minipuff på gasen så lägger den sig på 800 igen, har aldrig dessa störningar på bensin. Har kunnat notera detta mer nu när vi kört 200-300 mil senaste veckorna, långkörning från Norrland till Danmark. Tomgångsdipparna upplevs aldrig vid kortkörning inte heller några störningar under jämnfart. Undra om det kan vara gasfördelaren som spökar, får fortsätta följa detta, för litet problem ännu för att lämna in den känner jag

Re: Volvo V70N/S60 BiFuel-ägare, hur är er tomgång?

Posted: 2011-08-23, 01:00
by winiw
Igår gjorde jag ett tändstiftbyte det verkar som om problemet försvan.
Jag ska testa bilen några dagar till, skriver här om det är något nytt.