Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by henrico »

Är det jag som gör en tankevurpa för att det inte är biogas eller är gasmacken i Sundsvall väldigt skumt kalibrerad?

Jag tankade där förra veckan och fick då i över (!) 30 nm3 i min Ecofuel vilket jag aldrig varit i närheten av tidigare. (Normalt 24-25,5 om det är tvärtomt.) - är det för att det var naturgas? Naturgas var det definitivt förresten eftersom bilen gick över 50 mil på den tanken.

/H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by Fred »

Densiteten skiljer väl inte mellan biogas och naturgas utan det är energiinnehållet som skiljer om jag fattat rätt. Mao kommer du längre på 1 Nm2 naturgas än vad du gör på 1Nm2 biogas. Dock är ju 1 Nm2 alltid lika stor volym oberoende av vilken gas man talar om.

Fast jag kan ju ha fel... 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by Danni »

Jag blir mest förvånad av att du oftast bara får in 24-25,5. Jag har nog fått in ca 32 Nm3 som mest, och oftast får jag i mellan 28-30 Nm3 i tankarna.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by henrico »

Danni wrote:Jag blir mest förvånad av att du oftast bara får in 24-25,5. Jag har nog fått in ca 32 Nm3 som mest, och oftast får jag i mellan 28-30 Nm3 i tankarna.
Det är väl snarare 25-26 ska jag säga. 21 kg tank, enligt vad jag brukar räkna så ska man få i max ca 26 nm3? (26 * 0,8 = 20,8)

....förhoppningsvis finns det något allvetande snille som kan förklara det här för oss. Att ni på västkusten får i mycket mer tyder ju på att någon egenskap hos gasen eller mätning av naturgas är annorlunda?

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by Danni »

Det skiljer ju lite i densitet på biogas och naturgas. Lägg dessutom till att det är lite andra gaser iblandade i vår sörja här ute på kusten (propan, butan?). Plus att jag har läst olika definitioner på normalkubikmeter på olika ställen (framförallt då vilket tryck och vilken temperatur som används för att definiera normalkubikmetern).

Då kan det nog gladeligen skilja ungefär hur mycket som helst :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by henrico »

Usch, det är just sånt där som kontrollfreakingenjören inom mig avskyr! :-)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by Fred »

Det är som jag sagt tidigare: vi borde ha kg som enhet istället! Då är vi ju i alla fall av med det skumma begreppet "normal" i enheten! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by David »

Kan det ha att göra med trycket i pumpen? Min erfarenhet av att tanka i Stockholm stämmer överens med Henricos, dvs att jag i allmänhet får in 25-26 nm3 i en tom tank. Detta resulterar i att gasmätaren på bilen efter ett ha stått över natten visar på ca 85% tank och att om jag då tankar igen får i ca 5-6 nm3 till. Den enda pumpen jag tankat på i Stockholm som verkar pumpa i ungefär den mängd gas som gasmätaren visar saknas är den i Bromma. Jag har dock bara tankat där två gånger, men båda gångenar blivit förvånad över hur mycket som gått i samt att gasmätaren inte gått ner på morgonen.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by Fred »

Menar du att en "full tank" i Stockholm resulterar i 85% när bilen bara stått still?! I så fall är ju trycket på tok för lågt i pumparna! Detta kanske är något som borde uppmärksammas...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by henrico »

......det där har hänt mig nån gång också att den först stått på 100% och sedan dagen efter typ 85-90, men då har jag bara fått i ca 21-22 nm3 och inte normala volymen. När jag får i runt normala 25,5 så är det verkligen fullt för mig?

Vär är en gasfysiker när man behöver en! :-)
Passat Ecofuel DSG '09
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by David »

Det har hänt mig flera gånger. Jag kollade tom i instruktionsboken och där stod det att det kan förekomma att mätaren visar mindre efter att bilen stått still ett tag. Men sen tankade jag på OK i Mörby Centrum och fick i mer än vanligt och dagen efter visade mätaren fortfarande på full tank. Är det någon som vet hur gaspumpar fungerar? Är det trycket i "gascontainern" som styr trycket i pumpen eller finns det någon kompressor mellan containern och pumpen? Jag har sett trycket variera mellan ca 245 bar och 100 de gånger jag tankat. Det kanske är jämnare/högre tryck på västkusten om mackarna är anslutna via gasledning?
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Gasmacken i Sundsvall? Fick i väldigt mycket gas?

Post by Folke N »

Gasmacken i Sundsvall fylls än så länge från en tank med flytande naturgas (LNG) d.v.s det är en pump som höjer trycket så att det efter förångning till gas får det tryck som behövs för tankning. detta gör att bufferten bakom tappen håller högre och jämnare tryck än om det är gaslager i tuber som tryckhöjs med en kompressor.

Folke Nyström
MittSverige Vatten AB
Post Reply