Dags att byta enhet?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Dags att byta enhet?

Post by torkel »

Sverige verkar vara det enda land där man mäter fordonsgas i Nm3. Samtidigt anges alltid förbrukningen i kg och eventuell färddator i bilen visar värden i kg. Krångligt.

Jag tror dessutom detta är negativt för försäljningen av gasbilar eftersom många presumtiva köpare förmodligen tittar på förbrukningen enligt biltillverkaren och inte uppmärksammar att det är en annan enhet på tankställena när de beräknar milkostnaden för bilen.

Är det inte dags att distributörerna byter enhet för att ensa sig med resten av Europa? Kan vi på Forumgas i så fall göra något för att förändra detta?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag har tagit upp detta i en annan tråd (minns inte vilken) och jag tycker att det är vansinningt att vi är de enda som använder Nm3!

Lite typiskt Sverige faktiskt. Tänk på alla maskiner där man betalar med kort eller tar ut pengar, varför ska Sverige vara det enda land där man ska sätta i kortet upp och ned?!!

Nej, byt enhet till Kg och vänd korten rätt!! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det skulle nog vara klokt, inte minst för att förbrukningsvärdet då blir lägre, 0,8 kg motsvarar ju 1,0 Nm3.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Priset per kg biogas här i Linköping skulle då bli nära 14 kronor (10.95/0.8) vilket kanske avskräcker folk från att skaffa gasbil när det ser så "dyrt" ut?
Mikael
Posts: 3
Joined: 2006-02-25, 22:45
Location: Malmö

Re: Dags att byta enhet?

Post by Mikael »

torkel wrote:Sverige verkar vara det enda land där man mäter fordonsgas i Nm3. Samtidigt anges alltid förbrukningen i kg och eventuell färddator i bilen visar värden i kg. Krångligt.
Jag håller inte med att förbrukningen alltid anges i kg. När det gäller Volvo finns det aldrig andra angivelser än Nm3. Så kör man en Volvo så fungerar systemet förträffligt då det är samma enhet överallt. Enda undantaget är väl gaspumpar utomlands.
Tyvärr är svenska marknaden så liten att tillverkarna bara anpassar så pass mycket till Sverige att det blir tillåtet att sälja bilen och att kunderna vill köpa dem. Resten kostar väl för mycket pengar.

Bilvärlden är full av kulturkrockar, vad jag vet har Vw en del icke svenskspråkig info i sina bilar. I Volvos bi-fuel står det "petrol" på knappen till bränsleomkopplaren när det hade varit busenkelt att ha en svensk knapp i Sverige.
För att inte tala om förbrukningssiffror. Vi har i alla tider använt oss av liter/mil men Eu tvingade oss till liter/10mil. Den nya liter/10mil används nog sparsamt bland genomsnittssvensken än idag.
Fortsätter vi med förbrukningssiffror så anges det att tex en dieselbil ska testas med europadiesel i tanken när man fastställer utsläppsvärden. Detta gör att bilarna i Sverige drar mer än de officiella uppgifterna då vi har en annan dieselstandard här. Tyvärr får inte Sverige testa bilarna med vår diesel för det är inte tillåtet enligt EU.
Vår svenska standard med bakåtvända bilbarnstolar är något som Eu motarbetar kraftfullt. Där tror jag de flesta i Sverige är för den svenska avvikelsen.

Jag kan nämna att gas faktiskt säljs per kg i sverige, men då gäller det tex gasol i flaskor.

Den stora frågan är nog hur mycket vi värnar om vårt eget land och dess traditioner. Mycket av det typiskt svenska håller på att försvinna, på gott och ont.
Volvo V70 -03 Bi-fuel aut
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Dags att byta enhet?

Post by Stålis »

torkel wrote:Sverige verkar vara det enda land där man mäter fordonsgas i Nm3.
NGVA Europe har en hel del statistik om fordonsgas i Europa.

I ett dokument hittade jag en lista där länder som säljer fordonsgas per kg är markerade med stjärna:
Armenia
Austria*
Belarus
Belgium
Bosnia & Herzegovina
Bulgaria*
Croatia *
Czech Republic
Finland
France
Germany*
Hungary
Iceland
Italy*
Latvia
Latvia
Luxembourg
Moldova
Netherlands*
Norway
Poland
Portugal
Russia
Serbia
Slovakia
Spain
Sweden
Switzerland
Turkey
Ukraine
United Kingdom

*In these countries sales are measured in kg, ...
Med andra ord är det inte bara vi som mäter i Nm3. Dock tror jag att man faktiskt betalar per kg även i Schweiz och Frankrike så jag vet inte om listan stämmer helt.

Se Comparison of fuel prices in Europe.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Dessutom mäter enligt den listan både Italien och Tyskland i kg. Det är i dessa länder som den stora merparten av gasbilarna konstrueras.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag tycker Nm3 är bra. Vi mäter ju andra bränslen i volym. Vi tankar inte t ex bensin i kg. Tror att det känns främmande för de flesta. Vid jämförelse av förbrukningen mellan gas och bensin är det lättare att använda Nm3 eftersom förbrukningen då blir ungefär densamma i siffror. Håller också med Anders att det låter dyrt och avskräckande med gas om den kostar 14 kr/kg.

Vad jag kan erinra mig så har jag mest sett förbrukningen anges i Nm3, kan knappt komma på att jag sett i kg någon gång.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag hävdar fortfarande att Kg är en mycket mer logisk enhet för gas. Eftersom gaser är mycket känsligare för yttre faktorer när det gäller volymen, så som temperatur och atmosfäriskt tryck, så kan mängden gas (och därigenom energimängden) i 1 m3 variera ganska mycket. Ett kilo gas är alltid 1 Kg gas oberoende av om det är -40° eller +45° vilket gör att energimängden är det samma.

Att volym används för vätskor är logiskt eftersom de är mycket stabilare när det gäller volym. Dock används vikt när vi talar om stora mängder vätska, men det är ju en annan sak.

Att Kg skulle kännas mer främmande än Nm3 håller jag inte med om. Jag tror att de flesta har lättare att förstå "ett kilo" gas än "en kubikmeter under normala förhållanden" gas...


Dessutom tror jag att gemene man fortfarande tycker att gas som fordonsbränsle är konstigt så enheten är inte det som folk hakar upp sig på.

Dock håller jag med om att prissättningen är väldigt viktig! Det måste se ut som att gasen är mycket billigare än de övriga bränslena för att folk ska bli intresserade. Därför blir mitt förslag följande:

Ändra enheten till Kg som är en mer logisk enhet för gas.
Ange priset i bensinekvivalenten så folk kan "känna sig hemma" (jämförpriser används ju överallt!).

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Fred wrote:Jag hävdar fortfarande att Kg är en mycket mer logisk enhet för gas. Eftersom gaser är mycket känsligare för yttre faktorer när det gäller volymen, så som temperatur och atmosfäriskt tryck, så kan mängden gas (och därigenom energimängden) i 1 m3 variera ganska mycket. Ett kilo gas är alltid 1 Kg gas oberoende av om det är -40° eller +45° vilket gör att energimängden är det samma.
Du har rätt i att tex 1 kilo gas är en mer exakt angivelse än 1m3 gas. Men nu är det 1Nm3 som är den svenska standarden på tankställen. I definitionen 1Nm3 ingår 1m3 gas vid ett specificerat tryck och specificerad temperatur. Detta är en stabil mätmetod.
Alla pumpar har givare som anpassar 1Nm3 efter rådande temperatur och väderförhållande. Enda problemet med Nm3 är i så fall att det kan (inte säkert alltså) skilja mellan aktörerna vid vilken temperatur och tryck de satt sin Nm3. Nm3 är nämligen inget som SIS har standardiserat.

Sedan kan man fråga sig om det blir bättre mätning av gasen i kilo? Troligen blir det inte exakt det heller eftersom en gaspump har en flödesmätare som mäter vilken volym gas som passerat mätutrustningen. Pumpar som mäter gas i kilo bör därför också ha diverse givare (tryck och temperatur) för att kunna räkna ut antalet kilo gas som passerat, dvs den har förhoppningsvis tillräckligt mycket fakta inlagd för att räkna om volymen till kilo. Naturgas som har naturliga variationer i sitt innehåll kan variera en aning i densitet. Här blir det automatiskt ett litet fel.

Slutligen så kvittar det vilken standard vi använder, det är ändå trycket i pumpen som avgör hur långt vi kan köra efter tankningen.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Post Reply