Page 1 of 1

SL storsatsar på biogasbussar

Posted: 2008-11-05, 12:34
by Sven
SL ska öka bussflottan som går på biogas från 50 till 500 bussar på fyra år. Ur artikeln:

"SL:s bränsleanalys mynnar ut i att biogas är både det mest miljövänliga och det ekonomiskt mest lönsamma bränslet. Etanol som varit SL:s stora bränslesatsning är inte lika miljövänligt och det finns etiska betänkligheter kring det. På senare tid har det också visat sig att etanol prismässigt kan vara lika riskfyllt som att köpa aktier. Priset på etanol har den senaste tiden ökat ungefär lika snabbt som aktiers värde minskat. Att biogas dessutom är det enda bussbränsle som produceras lokalt är också ett plus i SL:s kalkyl."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=847860

Posted: 2008-11-05, 13:12
by Fred
Ojdå! Då gäller det verkligen att det storsatsas på distributionen också...annars riskerar vi att åter hamna i forna tiders gasbristläge här i Stockholm... :shock:

Fast jag hejar på SL! I det långa loppet kommer detta vara jättebra för miljön! :D

Posted: 2008-11-05, 15:27
by Sven
Fred wrote:
Fast jag hejar på SL! I det långa loppet kommer detta vara jättebra för miljön! :D
Ja, detta är egentligen en enorm satsning, 450 nya biogasbussar på fyra år dvs drygt 110 nya/år. Jag hittade en uppgift på nätet att en stadsbuss på gas förbrukar 33 000 Nm3/år. Det motsvarar hela 22 gaspersonbilar (om de körs 2 000 mil/år, den genomsnittssiffra som nya personbilar ligger på, och drar 0,75 Nm3/mil).

Omräknat till personbilar innebär denna satsning en ökning på nästan 2 500 gaspersonbilar/år!

Posted: 2008-11-05, 18:02
by Fred
Det ska bli intressant att se ifall AGA har någon kommentar till hur allt detta ska försörjas...

Mvh
/Fred

Posted: 2008-11-05, 21:26
by track_snake
Sven wrote:
Fred wrote:
Fast jag hejar på SL! I det långa loppet kommer detta vara jättebra för miljön! :D
Ja, detta är egentligen en enorm satsning, 450 nya biogasbussar på fyra år dvs drygt 110 nya/år. Jag hittade en uppgift på nätet att en stadsbuss på gas förbrukar 33 000 Nm3/år. Det motsvarar hela 22 gaspersonbilar (om de körs 2 000 mil/år, den genomsnittssiffra som nya personbilar ligger på, och drar 0,75 Nm3/mil).

Omräknat till personbilar innebär denna satsning en ökning på nästan 2 500 gaspersonbilar/år!
-----------------------------------------
Hur som helst lär detta konkurrera med möjligheten att köra bilar på gas (biogas) i Stockholm. Det finns ju som bekant inte hur mycket biogas som helst; visst kan man öka produktionen men vad säger egentligen att det är just SL som skall ha biogasen. 500 bussar på biogas motsvarar ju då 11.000 personbilar och det är ganska mycket.

Frågan är om det inte vore bättre om SL körde trådbussar där det går i stället och biogasen gick huvudsakligen till bilisternas behov. SL kan ju göra det med ungefär samma ekonomi men för bilisterna är inte el i dagsläget lika gynnsamt ekonomiskt; vilket talar för att det är vettigare att satsa gasen där.

mvh/track_snake

Posted: 2008-11-05, 22:17
by anders
Det mest lönsamma för miljön är väl ända om bilisterna ställer sina bilar, oavsett bränsle, och tar en biogasbuss.

Men biogasproduktionen skulle väl byggas ut för att möta efterfrågan.
Så då blir det kanske ingen brist.

Posted: 2008-11-06, 09:42
by Sven
Det kan bli brist på biogas i Stockholm pga de nya bussarna, men jag tror samtidigt att detta sätter fart på produktionen av biogas i Stockholmsområdet.

Posted: 2008-11-06, 16:00
by Fred
Någon som har ett förslag på vem man ska skicka ett mail till för att fråga om hur det blir med tillgången iom denna satsning av SL? Som gasbilist blir man ju lite orolig...på samma gång som man blir glad för miljöns skull! :roll:

Mvh
/Fred

Posted: 2008-11-08, 16:09
by anders
Längst ner i artikeln stod detta:
För att få fram gas till 500 bussar måste reningsverken bygga ut sin produktionskapacitet. I Käppala pågår en utbyggnad och för Henriksdals reningsverk väntas snart ett beslut om nya gassatsningar. En strategisk viktig del i satsningen är att distributionen kan ske i Stockholm Gas ledningar. Det betyder att SL inte behöver investera åtskilliga miljoner i att bygga eget gasnät.
För att komma i kontakt med reningsverken får du mejla dom.
stockholmvatten@stockholmvatten.se
eller ringa dom 08-522 120 00

Posted: 2008-11-09, 14:19
by S-klasse
Med tanke på att biogasbussarna troligtvis kommer att rulla betydligt fler mil i ren stadstrafik än privatbilar gör kommer den totala miljövinsten bli större om bussarnas biogasbehov prioriteras.

Detta eftersom emissionerna av skadliga ämnen är lägst vid biogasdrift och behovet av att få ner dessa emissioner är som högts i innerstan. Att slippa diesel bussar och transportbilar i innerstan skulle nog göra mycket för t.ex. partikel utsläppen.

Men jag hoppas så klart att denna satsning på biogasbussar istället bidrar till att öka produktionstakten av biogas. :D