Tanka i Mörby, Stockholm

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jotas
Posts: 4
Joined: 2007-11-10, 22:01
Location: Stockholm

Tanka i Mörby, Stockholm

Post by Jotas »

Jag är intresserad av att köpa en biogasbil men blir avskräckt av alla tankningsproblem. Mitt närmsta tankställe är Mörby, vill gärna höra från någon som brukar tanka där hur det fungerar? Vill inte behöva åka runt halva stan för att få tag på gas.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Mörby funkar utmärkt.
De gånger det inte har fungerat är när det är gasbrist och det drabbar i princip alla mackar i hela stan inkl. Mörbypumpen.
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

För mig har mörbypumpen varit hårdare drabbad av gasbristen än de mackar söder om stan som jag oftare använder. Vid nästan alla (4-5 st)tillfällen jag varit vid Mörby under de senaste månaderna har det varit helt avstängt. Jag vet inte om jag har haft otur där eller vad det beror på. Senast, för en vecka sen kanske, fungerade den som vanligt dock.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag tankade i Mörby igår utan några som helst problem... :)
Jotas
Posts: 4
Joined: 2007-11-10, 22:01
Location: Stockholm

Post by Jotas »

Tack för era svar! Nu har jag fler frågor: Hur ofta råkar man ut för att det inte går ett tanka? Är det vanligt att man får åka runt och leta gas?
Efter att ha läst här på forumet blir man ju besviken på AGA. Men samtidigt glad att det finns människor som orkar bry sig och gör sig extra besvär för att köra miljövänligt.
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Jotas
Låt dig inte avskräckas. Som jag ser det är detta ett tillfälligt problem i Stockholmsregionen. På övriga orter verkar det fungera bra.
Jag tankar regelbundet i Eskilstuna och Västerås. Bra tryck och inga som helst problem. Billigt är det också, 8,75 kr/m3 i Eskilstuna.
V70 Bi-fuel -07
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Problemen med gasbrist i Stockholmsregionen har inträffat pga att gasen körs in till stan från Linköping och reningsverken där av ena eller andra skälet har fått produktionsstopp.
Biogas till typ sopbilar och annat prioriteras då och vanliga personbilspumpar blir utan.
Detta har hänt ett par gånger senaste tiden och kan liksom inte planeras, därför går det inte riktigt att svara på frågan hur ofta och när man råkar ut för att det inte går att tanka.

För att råda bot på problemet bygger Aga f.n. en gasdepå i Stockholm. Den skall tydligen stå klar senare i höst/vinter.
Man har ju dessutom på allvar pratat om att sälja sopor till olika producenter för rötning till fordonsgas. Och när strulet med Stockholm Vattens för höga biogaspris som tvingar Aga att köpa gas i Linköping har belysts i media så borde ju alltid någon vakna och inse att det behövs storskalig gasproduktion för fordonsgas även i den här regionen.
Jotas
Posts: 4
Joined: 2007-11-10, 22:01
Location: Stockholm

Post by Jotas »

Tack igen för era svar.
Ikväll passerade min make Mörby och passade på att kolla in biogaspumpen. Avstängd. Är detta ett dåligt tecken, eller...
Men vi har nog bestämt oss för att köpa biogasbil ändå. Det får helt enkelt bli lite knöligare att hitta bränsle, det får vara värt besväret att stilla miljösamvetet en aning.

Tänkte passa på att fråga er här på forumet om Opel Zafira, lägger in frågan på Gasfordon.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Sök efter Zafira på forumet. Det finns massor att läsa här.
Post Reply