Andelen av nyregistrerade miljöbilar jan-aug 2009 som var gasbilar:
Örebro län 12,11%
Östergötlands län 11,90%
Skåne län 11,82%
Södermanlands län 10,28%
Stockholms län 8,11%
Jönköpings län 8,01%
Jämtlands län 6,65%
Uppsala län 6,36%
Hallands län 6,21%
Västra Götalands län 5,88%
Västmanlands län 4,98%
Värmlands län 3,16%
Kalmar län 3,09%
Västerbottens län 2,94%
Blekinge län 2,16%
Kronobergs län 2,16%
Norrbottens län 1,40%
Dalarnas län 1,05%
Västernorrlands län 0,62%
Gävleborgs län 0,60%
Gotlands län 0,53%
Rött = Götaland Grönt = Svealand Blått = Norrland
Av de fem högst placerade länen ligger 3 i Svealand och 2 i Götaland. Det är tydligt att där det finns gott om gasmackar så köps det också fler gasbilar. Men det finns några undantag. I Jämtland finns det bara en gasmack, i Östersund, och ändå hamnar de på en 7:e plats och som klart bästa Norrlandslän. Nu är i och för sig Jämtlands läns glest befolkat och väldigt många bor i den största orten Östersund, men ändå. Det är också positivt att Norrlandslänet Västerbottens län med 1 gasmack (Skellefteå) hamnar på en 14:e plats, före t ex Blekinge län (2 tankställen, dessutom nära till tankställen i Skåne).
Västra Götaland har ju gott om gasmackar, men hamnar bara på en 10:e plats med 5,88%. Sannolikt väntar många i detta län på att Volvos efterkonverterade V70 ska släppas.
Sven wrote:Västra Götaland har ju gott om gasmackar, men hamnar bara på en 10:e plats med 5,88%. Sannolikt väntar många i detta län på att Volvos efterkonverterade V70 ska släppas.
Kan skillnaden mellan Västra Götaland och Svealand bero på att de västra delarna länge haft en relativt hög andel gasbilar medan östra riket ganska nyligen fått upp ögonen för dem?
Att nybilsregistreringen är hög i Svealand kanske beror på att utbudet av begagnade bilar är väldigt liten och att registreringen är låg i väster kanske beror på att den generella nybilsregistreringen är låg i dessa tider. Folk behåller ju sina gamla bilar lite längre nu än när det är full snurr på ekonomin.
Det kanske blev ett lite snurrigt resonemang...men det finns en logik bakom...
Det kan nog ligga en del i ditt resonemang, Fred. Det är också intressant att jämföra siffrorna länsvis jan-aug 2009 med motsvarande period 2008. 2008 låg faktiskt Jämtlands län i topp med 2,65%, därefter följde Södermanland med 2,59%, Östergötland med 2,11% och på 4:e plats Västra Götaland med 1,82%. Av Stockholms läns miljöbilar var bara 0,67% gasbilar och i Örebro län var andelen ännu lägre, 0,56%. Dessa län har alltså ökat sin gasbilsandel av den totala miljöbilsförsäljningen med hela 12 resp nästan 22 gånger från jan-aug 2008 till motsvarande period 2009.
Det går också att jämföra antalet registrerade gasbilar. För perioden jan-aug 2009 toppar då Stockholms län med 1 114 st före Skåne län med 727 bilar och Västra Götaland med 625 stycken. Flest registrerade gasbilar jan-aug 2008 hade Västra Götalands län med 216 stycken.
E.on tänkte ju ha en mobil gastankstation i Sälen redan i vintras, men det blev inte av då men förhoppningsvis denna vinter. Om de har en mobil tankstation där, så borde de kunna ha en även i Åre.