Gasbilar och tankning

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Gasbilar och tankning

Post by Biogasproducent »

Hittade följande länk som visar lite om gasbilsflottan ute i världen.
Visserligen inte biogas men ändå.

http://www.myphill.com/files/JohnRioIAN ... ne2008.pdf

Länken kommer från en hemsida där man säljer en hemtankningsutrustning för naturgas.

http://www.myphill.com/
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasbilar och tankning

Post by Fred »

Biogasproducent wrote:Hittade följande länk som visar lite om gasbilsflottan ute i världen.
Visserligen inte biogas men ändå.

http://www.myphill.com/files/JohnRioIAN ... ne2008.pdf

Länken kommer från en hemsida där man säljer en hemtankningsutrustning för naturgas.

http://www.myphill.com/
Tänk vad grymt det skulle vara ifall vi hade biogas draget till hushållen här i Sverige. En Phill på väggen så skulle biogasbilarnas stora nackdel, bristen på tankställen, vara helt ur världen. Dessutom skulle priserna på gasen kunna minska rejält eftersom det, enligt AGA mfl, är transportkostnaderna som gör att biogaspriset följer bensin- och dieselpriserna.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

De nämner i alla fall Biomethan som alternativ till naturgasen på sidan 10 samt att NGV/CNG kan vara vägen framåt till kommande vätgasdrift.

7,9 miljoner NGV/CNG bilar world wide idag - borde alltså finnas mer CNG alternativ än de som finns tillgängligt för europeiska marknaden fast många är nog även efterkonverterade.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Gasbilar och tankning

Post by taz »

Fred wrote:
Biogasproducent wrote:Hittade följande länk som visar lite om gasbilsflottan ute i världen.
Visserligen inte biogas men ändå.

http://www.myphill.com/files/JohnRioIAN ... ne2008.pdf

Länken kommer från en hemsida där man säljer en hemtankningsutrustning för naturgas.

http://www.myphill.com/
Tänk vad grymt det skulle vara ifall vi hade biogas draget till hushållen här i Sverige. En Phill på väggen så skulle biogasbilarnas stora nackdel, bristen på tankställen, vara helt ur världen. Dessutom skulle priserna på gasen kunna minska rejält eftersom det, enligt AGA mfl, är transportkostnaderna som gör att biogaspriset följer bensin- och dieselpriserna.

Mvh
/Fred
Bara så du vet så är gasen i gasnätet i göteborg naturgas som går till hushållen som har gasspis osv.. Denna gas skall bytas ut till Biogas i gbg vid något årtal.. såg det på gbg energis hemsida.. vet inte vilket år det var dock.. kanske 2012...

Jag har varit sugen på att köpa en myphill eller börja importera dem till Sverige.. Men nackdelen är att det finns inte gasnät på så många platser vad jag har förstått :( ...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Gasbilar och tankning

Post by taz »

Biogasproducent wrote:Hittade följande länk som visar lite om gasbilsflottan ute i världen.
Visserligen inte biogas men ändå.

http://www.myphill.com/files/JohnRioIAN ... ne2008.pdf

Länken kommer från en hemsida där man säljer en hemtankningsutrustning för naturgas.

http://www.myphill.com/
De där i rapporten om att CNG förbrukar mindre energi än Vätgas och Elbilar är ju lite missvisande tycker jag.. Även att vätgas använder mindre energi än Eldrift.. Det är ju ren lögn som det ser ut idag...

Även om de har massa kolkraftvärk för el i USA så fattar jag inte hur de kan ha fått elbilarna att dra mer energi än en CNG bil med förbränningsmotor... Tycker de är mysko... :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Gasbilar och tankning

Post by Göran »

taz wrote: De där i rapporten om att CNG förbrukar mindre energi än Vätgas och Elbilar är ju lite missvisande tycker jag.. Även att vätgas använder mindre energi än Eldrift.. Det är ju ren lögn som det ser ut idag...

Även om de har massa kolkraftvärk för el i USA så fattar jag inte hur de kan ha fått elbilarna att dra mer energi än en CNG bil med förbränningsmotor... Tycker de är mysko... :)
Det är en livscykelanalys som visar detta och som jag fattar det kan det vara så att den visar hela kedjan både för bränsle och fordon, vill dock betona att jag inte är säker på detta.
Det skulle kunna förklara en del då batterier är mycket energikrävande att framställa. De kanske dessutom räknar in x antal batteribyten under bilens livstid.
Dessutom är en hybrid bil också betydligt mer energikrävande att producera än en bil med enbart förbränningsmotor.

Sen måste man också se vilken som är beställaren av en sådan rapport eftersom en del sådana här utredningar tenderar till att ge ett svar anpassat till "frågeställningen" allt handlar ju om vilka avgränsningar man gör när man arbetar med analysen.
Att göra en total livscykelanalys på ett sådant komplext område som fordon och deras bränsle är en väldigt resurskrävande uppgift mao. måste vissa avgränsningar göras.
Så ren lögn tror jag inte att den är, men det skulle vara intressant att veta hur den är gjord och av vem.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

håller med föregående talare :) ...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply