Hittade följande länk som visar lite om gasbilsflottan ute i världen.
Visserligen inte biogas men ändå.
http://www.myphill.com/files/JohnRioIAN ... ne2008.pdf
Länken kommer från en hemsida där man säljer en hemtankningsutrustning för naturgas.
http://www.myphill.com/
Gasbilar och tankning
Re: Gasbilar och tankning
Tänk vad grymt det skulle vara ifall vi hade biogas draget till hushållen här i Sverige. En Phill på väggen så skulle biogasbilarnas stora nackdel, bristen på tankställen, vara helt ur världen. Dessutom skulle priserna på gasen kunna minska rejält eftersom det, enligt AGA mfl, är transportkostnaderna som gör att biogaspriset följer bensin- och dieselpriserna.Biogasproducent wrote:Hittade följande länk som visar lite om gasbilsflottan ute i världen.
Visserligen inte biogas men ändå.
http://www.myphill.com/files/JohnRioIAN ... ne2008.pdf
Länken kommer från en hemsida där man säljer en hemtankningsutrustning för naturgas.
http://www.myphill.com/
Mvh
/Fred
De nämner i alla fall Biomethan som alternativ till naturgasen på sidan 10 samt att NGV/CNG kan vara vägen framåt till kommande vätgasdrift.
7,9 miljoner NGV/CNG bilar world wide idag - borde alltså finnas mer CNG alternativ än de som finns tillgängligt för europeiska marknaden fast många är nog även efterkonverterade.
7,9 miljoner NGV/CNG bilar world wide idag - borde alltså finnas mer CNG alternativ än de som finns tillgängligt för europeiska marknaden fast många är nog även efterkonverterade.
Re: Gasbilar och tankning
Bara så du vet så är gasen i gasnätet i göteborg naturgas som går till hushållen som har gasspis osv.. Denna gas skall bytas ut till Biogas i gbg vid något årtal.. såg det på gbg energis hemsida.. vet inte vilket år det var dock.. kanske 2012...Fred wrote:Tänk vad grymt det skulle vara ifall vi hade biogas draget till hushållen här i Sverige. En Phill på väggen så skulle biogasbilarnas stora nackdel, bristen på tankställen, vara helt ur världen. Dessutom skulle priserna på gasen kunna minska rejält eftersom det, enligt AGA mfl, är transportkostnaderna som gör att biogaspriset följer bensin- och dieselpriserna.Biogasproducent wrote:Hittade följande länk som visar lite om gasbilsflottan ute i världen.
Visserligen inte biogas men ändå.
http://www.myphill.com/files/JohnRioIAN ... ne2008.pdf
Länken kommer från en hemsida där man säljer en hemtankningsutrustning för naturgas.
http://www.myphill.com/
Mvh
/Fred
Jag har varit sugen på att köpa en myphill eller börja importera dem till Sverige.. Men nackdelen är att det finns inte gasnät på så många platser vad jag har förstått ...
Re: Gasbilar och tankning
De där i rapporten om att CNG förbrukar mindre energi än Vätgas och Elbilar är ju lite missvisande tycker jag.. Även att vätgas använder mindre energi än Eldrift.. Det är ju ren lögn som det ser ut idag...Biogasproducent wrote:Hittade följande länk som visar lite om gasbilsflottan ute i världen.
Visserligen inte biogas men ändå.
http://www.myphill.com/files/JohnRioIAN ... ne2008.pdf
Länken kommer från en hemsida där man säljer en hemtankningsutrustning för naturgas.
http://www.myphill.com/
Även om de har massa kolkraftvärk för el i USA så fattar jag inte hur de kan ha fått elbilarna att dra mer energi än en CNG bil med förbränningsmotor... Tycker de är mysko...
Re: Gasbilar och tankning
Det är en livscykelanalys som visar detta och som jag fattar det kan det vara så att den visar hela kedjan både för bränsle och fordon, vill dock betona att jag inte är säker på detta.taz wrote: De där i rapporten om att CNG förbrukar mindre energi än Vätgas och Elbilar är ju lite missvisande tycker jag.. Även att vätgas använder mindre energi än Eldrift.. Det är ju ren lögn som det ser ut idag...
Även om de har massa kolkraftvärk för el i USA så fattar jag inte hur de kan ha fått elbilarna att dra mer energi än en CNG bil med förbränningsmotor... Tycker de är mysko...
Det skulle kunna förklara en del då batterier är mycket energikrävande att framställa. De kanske dessutom räknar in x antal batteribyten under bilens livstid.
Dessutom är en hybrid bil också betydligt mer energikrävande att producera än en bil med enbart förbränningsmotor.
Sen måste man också se vilken som är beställaren av en sådan rapport eftersom en del sådana här utredningar tenderar till att ge ett svar anpassat till "frågeställningen" allt handlar ju om vilka avgränsningar man gör när man arbetar med analysen.
Att göra en total livscykelanalys på ett sådant komplext område som fordon och deras bränsle är en väldigt resurskrävande uppgift mao. måste vissa avgränsningar göras.
Så ren lögn tror jag inte att den är, men det skulle vara intressant att veta hur den är gjord och av vem.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012