Biogas i Skellefteå

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Biogas i Skellefteå

Post by pebelund »

Mattias Goldmann har uttalat sig ang Skellefteå:

http://norran.se/nyheter/norrochvasterb ... 152804.ece

Och det tragiska i det hela: Skellefteås pris på biogas ligger i paritet med 95 oktanig soppa och är därmed dyrast i landet...

Skekraft är billigast i Sverige på El, och bland de billigare på pellets..hur katten har dom tänkt när dom lägger sig på samma pris som bensin??????

Nu blev jag förbannad... :(
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

13,70 kr/Nm3 puuh det verkar som om någon försöker sko sig!!
Speciellt med tanke på att det finns indikationer på att biogasen bara kostar 4 Kr/Nm3 eller mindre att producera.
Om det nu är så är prispåslaget minst 242% ja ni läste rätt.
Även om nu biogasen skulle kosta 1 eller 2 kr till att producera så borde man kunna sälja den för runt 10 Kr/Nm3 och ändå ha en god förtjänst.

Sen förmodar jag att pumpen som på så många andra ställen ligger vid reningsverket då försvinner ju dessutom transportkostnader.

Skulle du inte kunna tipsa Sverker Olofsson och några Journalister om detta och vad biogasen kostar i andra delar av landet?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Skellefteå tänker helt fel, måste ha ett lågt pris för att locka folk att köpa gasbil. De måste tänka mer långsiktigt.

Jag tycker Goldmanns idéer var bra.

Jag har skrivit en kommentar till artikeln.
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Tyvärr ligger pumpen vid bussgaraget deras .. och dom måste transportera sin gas till pumpen. Det är väl kanske 5km å köra säkerligen.
Men att dom ska behöva ta 13.70 pga det ... suck.

Skellefteå måste tänka långsiktigt ja. Innerstan har blivit utdömd pga för höga halter av utsläpp från fordonstrafiken (E4an går rakt genom stan). Att lägga biogaspriset på detsamma som bensin och därmed högst i Sverige kommer INTE få många att vilja konvertera till biogas bil. Fattar inte hur dom tänkt sig detta.

Måste försöka få ihop nån insändare o publicera tror jag....gnälla lite offentligt. Och Försöka få svar på varför.
Känns inte lika kul att beställt gasbil när kommunen försöker skinna folket :(
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag har också precis skrivit en kommentar till artikeln.
Prisättningen är ju absurd speciellt med den dåliga luftkvaliten du nämnde.

Skulle vara intressant att få veta vad gasen kostar att producera. Om vår vän biogasproducentens indikerade pris på 4 Kr/Nm3 i produktionskostnad håller även i skellefteå.
Dessutom såg jag på Skellefteå kommuns hemsida att man slipper kostnader för förbränning.
skellefteå kommun wrote: Om vi sorterar ut 6 000 ton organiskt hushållsavfall till biogasanläggningen, minskar behandlingskostnaden i Umeå med mellan 2,9 - 5 miljoner kronor per år.
skellefteå kommun
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Biogas facklas bort i Skellefteå!

Post by Pka »

En tråkig nyhet:
http://norran.se/asikter/ledare/article153380.ece
Biogasförsäljning till privatpersoner har ingen marknad än på länge.
Kan det bero på prissättningen?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Knappast. För det är väl bättre att få ut 8-10kr/nm3 är att elda upp gasen och inte få en enda spänn för den?
så den teorin ger jag inte mkt för. Tror snarare på det gamla utrycket, snålheten bedrar visheten.


Som det är idag så bränner dom ju upp hälften av biogasen.
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

Hej pepelund.

Det är precis det jag menar. Med ett rimligt pris på gasen skulle de säkert kunna sälja den till privatpersoner.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Ja dom skulle få sälja mer iallafall.
Nu har man ju beställt sin gasbil så då sitter man där å tvingas köpa dyr gas alt köra bensin å tanka oftare...

:(
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Såg att skellefteå kraft är delägare i SEKAB. Kan det vara en anledning till deras prissättning av gasen??

http://www.sekab.com/default.asp?id=1481&refid=1435
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

http://norran.se/asikter/insandare/

Fick visst in insändaren jag skickade in igår.
Skrev ihpo den som hastigast, men den kom med. Dom har till lagt in bild och satt den högst upp i tidningen (dessutom största, så den syns bra :) )


Dock inget direkt svar som man kan få ibland..hoppas det kommer en replik då :)
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Göran wrote:Såg att skellefteå kraft är delägare i SEKAB. Kan det vara en anledning till deras prissättning av gasen??

http://www.sekab.com/default.asp?id=1481&refid=1435
Är inte skellefteå kraft som driver Tuvan utan kommunen, så det borde inte vara pga detta.
Men dom har fått mkt skit för att dom är delägare där på senare tid :)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

http://norran.se/asikter/insandare/article157007.ece

Kritiken fortsätter, hoppas kommunen kommer till insikt snart och sänker priset omgående.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Oldfield wrote:http://norran.se/asikter/insandare/article157007.ece

Kritiken fortsätter, hoppas kommunen kommer till insikt snart och sänker priset omgående.
Min insändare :)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

pebelund wrote:http://norran.se/asikter/insandare/

Fick visst in insändaren jag skickade in igår.
Skrev ihpo den som hastigast, men den kom med. Dom har till lagt in bild och satt den högst upp i tidningen (dessutom största, så den syns bra :) )


Dock inget direkt svar som man kan få ibland..hoppas det kommer en replik då :)
Grattis! :D Och en alldeles utmärkt insändare, kort och kärnfull med ett tydligt budskap. Bra!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Trodde nästan det var någon härifrån ja:)

Det är bra, det ska märkas vad de håller på med i Skellefteå.

Nästa steg vore väl att fixa en pipeline för de där 5 Km som gasen transporteras, idioti att transportera något en så kort sträcka, det borde betala sig ganska snabbt att gräva rör att flytta gasen i.

Här i Kalmar har Eon lagt lite rör i marken tvärs "under" ytterkanten av stan för att få gasen till det nya tankstället. Borde gå i Skellefteå också.
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Oldfield wrote:Trodde nästan det var någon härifrån ja:)

Det är bra, det ska märkas vad de håller på med i Skellefteå.

Nästa steg vore väl att fixa en pipeline för de där 5 Km som gasen transporteras, idioti att transportera något en så kort sträcka, det borde betala sig ganska snabbt att gräva rör att flytta gasen i.

Här i Kalmar har Eon lagt lite rör i marken tvärs "under" ytterkanten av stan för att få gasen till det nya tankstället. Borde gå i Skellefteå också.
"problemet" här är att skellefteå älven ligger mellan :)

Dock har jag för mig att Kommunen ansökt om att dra ett rör.. så jag tror det är något dom har i åtanke. Har dock inga belägg för det..bara ett rykte jag hört nånstans
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Mitt pris på gasen 4-5 kr/m3 är uppgraderad och klar men exklusive transport, komprimering och tankstationskostnader som borde vara i ungefär samma härad eller aningen lägre. Sedan vill väl staten ha moms på detta och då hamnar vi på 10 kr/m3.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Biogasproducent wrote:Mitt pris på gasen 4-5 kr/m3 är uppgraderad och klar men exklusive transport, komprimering och tankstationskostnader som borde vara i ungefär samma härad eller aningen lägre. Sedan vill väl staten ha moms på detta och då hamnar vi på 10 kr/m3.
Priset 4-5 kr/m3, är det produktionskostnaden rakt av eller ingår det någon förtjänst också?

Om det inte gör det blir ju nuvarande priser inte så särskilt vinstgivande för gasföretagen, och då är det kanske inte så konstigt om utbyggnaden inte går så fort.

Samtidigt får vi hoppas att produktionskostnaderna kan sänkas, så att gasen kan fortsatt vara konkurrenskraftig gentemot andra alternativ.
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Ingen vinst inräknad men alla kostnader täckta. Vi större anläggningar kommer priset att sjunka. Den största kostnaden har uppgraderingen av gas speciellt vid mindre anläggningar. Ny teknik kommer som troligtvis tar ner kostnaderna en del men då de är dyra så fodras större volymer för att det skall gå runt. Många anläggningar lider även av att de inte är fullt utnyttjade och då slår kapitalkostnaden hårt.
Kontentan blir att ju fler som köper gasbil ju billigare blir det att producera gasen.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Biogasproducent wrote:
Kontentan blir att ju fler som köper gasbil ju billigare blir det att producera gasen.
Och kontentan av det blir att politikerna måste agera betydligt mer kraftfullt för att stimulera privatpersoner, kommuner och landsting att skaffa betydligt fler gasbilar! För då kan det skapa en positiv spiral! :D
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Sven wrote:
Biogasproducent wrote:
Kontentan blir att ju fler som köper gasbil ju billigare blir det att producera gasen.
Och kontentan av det blir att politikerna måste agera betydligt mer kraftfullt för att stimulera privatpersoner, kommuner och landsting att skaffa betydligt fler gasbilar! För då kan det skapa en positiv spiral! :D
Ja, det vill nog till med politiska styrmedel. Det finns ett par (minst) moment 22 i biogasutvecklingen; biltillverkarna väntar på att det skall bli fler gasmackar, gasproducenterna väntar på att det skall bli fler gasbilar. Bilköparna in spe väntar på både fler gasmackar och fler bilmodeller, även större antal gasfordon i drift ("annars vet man ju aldrig, nästan ingen har en..."). Ännu ett argument för att "vänta litet" kan bli att "jag skaffar en gasbil när priset på gasen sjunker".

Så det behövs en ordentlig politisk puff för att få fart på utvecklingen. Samtidigt kan vi ju konstatera att gasmarknaden faktiskt växer, utvecklingen drivs på underifrån så att säga. Skulle inte skada med lite driv ovanifrån också!
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag förstår inte hur man resonerar i Skellefteå. :shock:

Ola Buström säger att kommunen förmodligen aldrig kommer förbruka all den fordonsgas som produceras vid maximal drift, men att det ändå blir en mycket begränsad tillgång för företag och privatpersoner.

Men varför blir det begränsad tillgång om man inte själv för avsättning för gasen, varken som fordonsbränsle eller för uppvärming. Vad har dom för problem som gör att dom inte verkar förstå hur dumma dom är?

http://www.sr.se/vasterbotten/nyheter/a ... el=2251273
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jonas wrote:Jag förstår inte hur man resonerar i Skellefteå. :shock:

Ola Buström säger att kommunen förmodligen aldrig kommer förbruka all den fordonsgas som produceras vid maximal drift, men att det ändå blir en mycket begränsad tillgång för företag och privatpersoner.

Men varför blir det begränsad tillgång om man inte själv för avsättning för gasen, varken som fordonsbränsle eller för uppvärming. Vad har dom för problem som gör att dom inte verkar förstå hur dumma dom är?
Kan det inte bro på att Kommunen har dubbla lojaliteter?
Kommunen äger Skellefteå kraft som är delägare i SEKAB
skellefteå kraft wrote: Skellefteå Kraft ägs till 100% av Skellefteå kommun.
Skellefteå kraft

För övrigt står på deras hemsida att de slipper en del utgifter för behandlingskostnader av organiskt avfall.
Detta skall också tas i beaktande när man prisätter gasen.
Nu menar jag inte att gasen skall subventioneras utan den skall självklart bära sina kostnader men med tanke på de minskade kostnader som gassatsningen medför behöver man inte ha så stort vinstpåslag.
biogasproducent wrote: Många anläggningar lider även av att de inte är fullt utnyttjade och då slår kapitalkostnaden hårt.
Skellefteå kommun borde med ovanstående aspekter sätta priset så lågt man kan med tanke på produktions och distributionskostnader och ha några öres påslag för vinst.
Man tjänar ju ändå pengar i slutänden på fordonsgasen genom att kommunens kostnader för organiskt avfall.
skellefteå kommun skrev: wrote: Om vi sorterar ut 6 000 ton organiskt hushållsavfall till biogasanläggningen, minskar behandlingskostnaden i Umeå med mellan 2,9 - 5 miljoner kronor per år.
Ju lägre pris desto fler som skaffar gasbil -> bättre utnyttjande -> lägre kapitalkostnader / Nm3 -> ökar vinsten.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Post Reply