tjutande vid tankning?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
banjotobbe
Posts: 1
Joined: 2008-07-17, 13:37
Location: Stockholm

tjutande vid tankning?

Post by banjotobbe »

Hej,
jag är nybliven stolt ägare av en V70 Bi-fuel 2002:a och har vid några av mina 4-5 tankningar jag hunnit hört ett riktigt tjut från bilen när den tankades. Det är olika på olika mackar - det mest uppenbara tjutet fick jag i Årsta i måndags kväll. På andra sidan stod en taxi (v70) och tankade tyst och lugnt.

När jag såg diskussionen om packningen undrar jag om det är den som ska eller om det är nåt annat bakom tjutandet?

Tack för hjälpen!

Tobbe
Nybliven ägare till en V70 Bi-Fuel 2002 som gått 21000 mil (Juli-08). Wish me luck!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Hej och välkommen till forumet! :)

Det kan gnälla, kvida, tjuta, yla och ha sig ibland när man tankar så det är inget att oroa sig över. Börjar det pysa däremot så är det en läcka någonstans och då ska man avbryta tankningen.
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Re: tjutande vid tankning?

Post by grelle »

banjotobbe wrote:Hej,
jag är nybliven stolt ägare av en V70 Bi-fuel 2002:a och har vid några av mina 4-5 tankningar jag hunnit hört ett riktigt tjut från bilen när den tankades. Det är olika på olika mackar - det mest uppenbara tjutet fick jag i Årsta i måndags kväll. På andra sidan stod en taxi (v70) och tankade tyst och lugnt.

När jag såg diskussionen om packningen undrar jag om det är den som ska eller om det är nåt annat bakom tjutandet?

Tack för hjälpen!

Tobbe
Min tjuter som bara den när den tankar :) Undra hur killen med taxin kunde tanka gas utan att framkalla ljudet av högt tryck? För jag antar att det är det som alstrar ljudet.
Volvo V70 Business Bi-Fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: tjutande vid tankning?

Post by Fred »

banjotobbe wrote: När jag såg diskussionen om packningen undrar jag om det är den som ska eller om det är nåt annat bakom tjutandet?

Tack för hjälpen!

Tobbe
Hej Tobbe!

Grattis till din gasbil! Hoppas du kommer ha lika mycket glädje av den som jag har haft med min V70 -02 sen den införskaffades i början av februari. Just nu befinner jag mig i Karlskrona under första "lång"-turen med bilen och har fått tag i Internet för första gången på några dagar.

Angående tjutande tankning så har jag märkt att det skiljer väldigt mycket på hur det låter från gång till gång, så det är nog ingen fara. Om du är orolig för läckage så är det bara att använda näsan! Om metangasen läcker ut någonstans så luktar det väldigt tydligt av prutt (om alla ursäktar ordvalet...). Ibland kan man känna en liten fläkt av det när man lossar tankningsmunstycket. Sniffa lite runt munstycket under tankning och runt bilen, om det är vindstilla, så lovar jag att du märker om du har en läcka!

Snart bär det av norrut igen, genom det svarta gashålet Småland, vi får hoppas att jag får i mycket (natur)gas i sista tankningen i Kalmar! :twisted:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: tjutande vid tankning?

Post by Oldfield »

Jo, tjuter mer eller mindre gör det väl alltid. Vissa liknar ljudet vid en flock valar eller nåt:)
Fred wrote: Snart bär det av norrut igen, genom det svarta gashålet Småland, vi får hoppas att jag får i mycket (natur)gas i sista tankningen i Kalmar! :twisted:

Mvh
/Fred
(natur)gas? Det är enbart biogas i Kalmar. Dock bör du inte ha för höga förhoppningar om mängden. Jag tycker inte att trycket har blivit särskilt mycket bättre på sedan Eon tog över. Positivt är iaf att pumpen fortfarande räknar fel, jag får bara i 16nm3 enligt pumpen och kommer ändå 24-26 mil. Så pumpen fattar inte att man tankar 21nm3:)

Jag brukar komma till Söderköping ungefär på en tank, men då är man ju nästan i Norrköping, så det blir ca 2 mil på bensin. I fredags när jag åkte hem från Norrköping kom jag hela 27 mil på enbart gastanken:)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: tjutande vid tankning?

Post by Sven »

Fred wrote: Om metangasen läcker ut någonstans så luktar det väldigt tydligt av prutt (om alla ursäktar ordvalet...). Ibland kan man känna en liten fläkt av det när man lossar tankningsmunstycket. Sniffa lite runt munstycket under tankning och runt bilen, om det är vindstilla, så lovar jag att du märker om du har en läcka!

Mvh
/Fred
Det är helt riktigt att fordonsgasen luktar en del, men vad jag har föstått är metangasen helt luktfri och det tillsätts istället ett illaluktande ämne för att man ska bli varse att det läcker gas. Själv har jag ännu inte fått uppleva denna odör.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: tjutande vid tankning?

Post by Fred »

Sven wrote: Det är helt riktigt att fordonsgasen luktar en del, men vad jag har föstått är metangasen helt luktfri och det tillsätts istället ett illaluktande ämne för att man ska bli varse att det läcker gas. Själv har jag ännu inte fått uppleva denna odör.
Är det på det viset? Intressant! :) Jag som trodde metangas var samma sak som sumpgas (eller äggmök (som vi sa i yngre dagar)), och det luktar ju inte direkt hallon... :wink:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har nu slagit på Wikipedia ang metangas och de skriver:

"Metan är en luktfri gas. När den säljs kommersiellt blandas den vanligen med små mängder illaluktande svavelföreningar såsom etylmerkaptan för att läckor lättare ska kunna upptäckas. Metan kallas även sumpgas, eftersom den bildas vid nedbrytning av organiskt material i syrefattiga miljöer, till exempel bottnen på kärr. Ett annat namn är gruvgas efter dess benägenhet att sippra ut i gruvgångar, där den sedan riskerar att antändas vilket gör den till ett allvarligt hot mot gruvarbetare - gasexplosioner kostar regelbundet människoliv."

Men sumpgasen är alltså inte ren metangas, som är luktfri, utan enl Wikipedia:

"...ett gemensamt namn för ett antal gaser som bildas vid nedbrytning av biologiskt material, främst under vatten eller i andra syrefattiga miljöer. Huvudbeståndsdelen är metan men även andra gaser kan förekomma, till exempel den starkt illaluktande gasen svavelväte."

Och slutligen står en lite rolig knorr om sumpgas som kan börja brinna:

"Metan kan under vissa förhållanden självantända vilket ger upphov till små flackande lågor där gasen bubblar upp. I folktron kallades dessa irrbloss eller lyktgubbar och sades ibland vara själar som inte fått ro efter döden."



Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Sven wrote:Jag har nu slagit på Wikipedia ang metangas och de skriver:

"Metan är en luktfri gas. När den säljs kommersiellt blandas den vanligen med små mängder illaluktande svavelföreningar såsom etylmerkaptan för att läckor lättare ska kunna upptäckas. Metan kallas även sumpgas, eftersom den bildas vid nedbrytning av organiskt material i syrefattiga miljöer, till exempel bottnen på kärr. Ett annat namn är gruvgas efter dess benägenhet att sippra ut i gruvgångar, där den sedan riskerar att antändas vilket gör den till ett allvarligt hot mot gruvarbetare - gasexplosioner kostar regelbundet människoliv."

Men sumpgasen är alltså inte ren metangas, som är luktfri, utan enl Wikipedia:

"...ett gemensamt namn för ett antal gaser som bildas vid nedbrytning av biologiskt material, främst under vatten eller i andra syrefattiga miljöer. Huvudbeståndsdelen är metan men även andra gaser kan förekomma, till exempel den starkt illaluktande gasen svavelväte."

Och slutligen står en lite rolig knorr om sumpgas som kan börja brinna:

"Metan kan under vissa förhållanden självantända vilket ger upphov till små flackande lågor där gasen bubblar upp. I folktron kallades dessa irrbloss eller lyktgubbar och sades ibland vara själar som inte fått ro efter döden."


Nu när du skriver det så känns vissa saker igen, svavelväten...där har vi det. Man brukar ju säga att det "osar svavel"! Tack för den trevliga kemi/biologilektionen! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Post by sjalilund »

Hej!

Jag är också nybliven gasbilsåkare, och genomförde mitt livs första gastankning igår.
AndersH wrote:
Det kan gnälla, kvida, tjuta, yla och ha sig ibland när man tankar så det är inget att oroa sig över. Börjar det pysa däremot så är det en läcka någonstans och då ska man avbryta tankningen.
Jag har tidigare hört talas om att bl a boende kring Malmö lokaltrafiks gastankställe klagar på "knölvalarnas sång" varje gång bussarna tankar... :wink:

... men finns det något bra sätt att lossa tankmunstycket? Är det bara att hålla emot?
Jag var liksom inte riktigt beredd på "hästsparken" när det lossades. Det stod ju så fint på pumpen "Det kan höras en liten gaspuff när munstycket lossas", men jag lyckades skjuta munstycket en halvmeter från bilen...

Erfarenheter?

Mvh
Johan
-----
V70 Automat -02
Image
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Hehe, var det på Gastalyckan? Där är ofta bra tryck.. :wink:

Numera är det ingenting jag tänker på, men när jag läste din fråga kom jag att tänka på hur det var i början. Då tyckte jag också ibland att det var rena rekylen i munstycket när man kopplade loss. Det är nog en vanesak, när man fått in greppen försvinner känslan.

Sedan beror det ju även på trycket i macken, i Kristianstad är sådana effekter ganska ovanliga. Några gånger har jag tankat på Gastalyckan i Lund -ser att du håller till där- och där har det alltid varit högt tryck. Men mest tror jag att det är en vanesak.

Välkommen hit förresten!
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen hit, sjalilund!

Jag tycker rekylen blir mindre om jag låter pumpen få tanka färdigt. I slutet går det ju väldigt långsamt pga att det är då pumpen får jobba som hårdast för att pressa in de sista hundradelarna gas. Ibland har jag varit otålig och tagit loss pumpen för tidigt, och då har rekylen blivit värre.
Opel Zafira CNG -08
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Post by sjalilund »

åsaboe wrote:Hehe, var det på Gastalyckan? Där är ofta bra tryck.. :wink:

Numera är det ingenting jag tänker på, men när jag läste din fråga kom jag att tänka på hur det var i början. Då tyckte jag också ibland att det var rena rekylen i munstycket när man kopplade loss. Det är nog en vanesak, när man fått in greppen försvinner känslan.

Sedan beror det ju även på trycket i macken, i Kristianstad är sådana effekter ganska ovanliga. Några gånger har jag tankat på Gastalyckan i Lund -ser att du håller till där- och där har det alltid varit högt tryck. Men mest tror jag att det är en vanesak.

Välkommen hit förresten!
Tack!

Det var faktiskt i Kungsbacka, vi körde hem bilen från Göteborg igår kväll. Jag fick på knappt 20 m3, vilket räckte precis hem (25 mil, farthållare 120 - 140 km/h)

Hur får man in "rätt" grepp? Ska man hålla på något speciellt sätt när man kopplar loss? Ska man öppna "försiktigt", så trycket pyser ut?
Eller är det bara att införskaffa en rejäl suspensoar...? :wink:

//Johan
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Post by sjalilund »

Sven wrote:Välkommen hit, sjalilund!

Jag tycker rekylen blir mindre om jag låter pumpen få tanka färdigt. I slutet går det ju väldigt långsamt pga att det är då pumpen får jobba som hårdast för att pressa in de sista hundradelarna gas. Ibland har jag varit otålig och tagit loss pumpen för tidigt, och då har rekylen blivit värre.
Tack!

P g av min osäkerhet om när den tankat färdigt, och vad som händer om man kopplar loss i förtid, så väntade jag en liten stund för att vara säker på att pumpen var klar.

//Johan
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

sjalilund wrote:
Hur får man in "rätt" grepp? Ska man hålla på något speciellt sätt när man kopplar loss? Ska man öppna "försiktigt", så trycket pyser ut?
Eller är det bara att införskaffa en rejäl suspensoar...? :wink:

//Johan
Suspensoar plus riddarbrallor av plåt :wink:

Jag vet inte om det finns något "rätt sätt" att lossa munstycket, i början är man ju av naturliga skäl ovan och försiktig och då får minsta överraskning större effekt än när man är inkörd. Oftast håller jag väl litet ovanför munstycket med ena handen när jag lossar spärren, men jag har faktiskt svårt att få fram minnesbild utan tillgång till en gasmack. Öppna försiktigt går väl inte, när den öppnar så öppnar den på en gång och släpper. Jag minns att jag i början faktiskt tappade hela konkarongen en eller ett par gånger och var nästan sur på konstruktionen, nu går det helt automatiskt.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag brukar alltid ta ett stadigt tag om munstycket och trycka det mot bilen när jag vrider om spaken för att lossa det. Allt för att slippa det hemska POPP-ljudet och för att inte tappa munstycket.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

AndersH wrote:Jag brukar alltid ta ett stadigt tag om munstycket och trycka det mot bilen när jag vrider om spaken för att lossa det. Allt för att slippa det hemska POPP-ljudet och för att inte tappa munstycket.
Precis så gör jag också och det får två effekter förutom att man slipper puffen. Dels så får jag behålla mina o-ringar på Golfen, det får jag inte om jag bara vrider på spaken. Sen låter det alltid som om det går ut en puff borta på komprimatorstationen så jag många gånger funderat på om dom verkligen låter metan pysa ut i luften eller om det något annat. Speciellt tydligt är detta i Kungälv. Har någon annan noterat detta?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jonas wrote:
AndersH wrote:Jag brukar alltid ta ett stadigt tag om munstycket och trycka det mot bilen när jag vrider om spaken för att lossa det. Allt för att slippa det hemska POPP-ljudet och för att inte tappa munstycket.
Precis så gör jag också och det får två effekter förutom att man slipper puffen. Dels så får jag behålla mina o-ringar på Golfen, det får jag inte om jag bara vrider på spaken. Sen låter det alltid som om det går ut en puff borta på komprimatorstationen så jag många gånger funderat på om dom verkligen låter metan pysa ut i luften eller om det något annat. Speciellt tydligt är detta i Kungälv. Har någon annan noterat detta?
ja.. ofta är det en ledning som mynnar ut rakt ut i luften.. i helsingborg sitter mynningsrören aldeles ovanför pumpen.. i östersund också.. och i östersund saknades slangen från pumpen och upp i luften från returröret när jag tankade där.. när jag kopplade loss så höll jag på att bli döv av ljudet när gasen pös ut ca 1m från mitt öra... :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply