Svart på vitt om etanol och matpriser

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Helt otroligt. Världsbanken står för denna rapport som sannolikt mörkats för att inte försätta USA:s president i en pinsam situation. Och deras bedömning av etanolproduktionens inverkan på matpriserna är LÅNGT större än någon hävdat.

"Den än så länge inte officiella rapportern är enligt tidningen den hittills mest utförliga analysen av matkrisen och slår fast att det ökande framställandet av biobränsle har tvingat upp matpriserna med 75 procent.

Artikeln avslutas:
"Världsbanken beräknar att de stigande matpriserna har försatt 100 miljoner människor världen över i fattigdom."

Goodbye, etanol! :wink:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Hmm jag undrar om ni läste hela artikeln.
Biobränsle framställt på sockerrör har enligt rapporten däremot inte haft någon dramatisk påverkan på matpriserna.
Och vad jag vet så mycket av den etanol som används i europa tillverkas utav sockerör.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Hmm jag undrar om ni läste hela artikeln.
Biobränsle framställt på sockerrör har enligt rapporten däremot inte haft någon dramatisk påverkan på matpriserna.
Och vad jag vet så mycket av den etanol som används i europa tillverkas utav sockerör.
-------------------------
Nej, så är det självfallet.

Dock innebär ianspråktagande av mark för sockerrörsodling för etanolproduktion att jordbruksmark tillgänglig för matproduktion minskar.

Sockerrör odlas visserligen bara på mindre än 1% av landytan i Brasilien men det är drygt 10% av den bördiga jorden som används för sockerrörsodling, varav ungefär hälften avser etanolproduktion. Sockerrör har ganska höga krav på bördig jord, bevattning, växtgifter och N-gödning.

Vad gäller Europa är den etanol som finns i E85 såld i Sverige från brasilianska sockerrör. Annan E85 (i Tyskland, Frankrike) kommer från majs eller vin odlat i Europa eftersom dessa länder har höga skyddstullar mot brasiliansk etanol. Etanol för låginblandning i Sverige kommer i stor utsträckning från Agroetanol och vete odlat i Östergötland.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

track_snake wrote:[ Etanol för låginblandning i Sverige kommer i stor utsträckning från Agroetanol och vete odlat i Östergötland.

/track_snake
Det stämmer väl inte riktigt, Agroetanol hade en produkduktion på 55000-60000 m3 etanol förra året. Och låginblandningen krävde ca 244 000 m3 etanol. Alltsa ca 20-25 % av åtgången för 2007.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:
track_snake wrote:[ Etanol för låginblandning i Sverige kommer i stor utsträckning från Agroetanol och vete odlat i Östergötland.

/track_snake
Det stämmer väl inte riktigt, Agroetanol hade en produkduktion på 55000-60000 m3 etanol förra året. Och låginblandningen krävde ca 244 000 m3 etanol. Alltsa ca 20-25 % av åtgången för 2007.
--------------------------------------
Jo, helt rätt. Den övriga andelen är väl etanol från övriga Europa i första hand (vinetanol, veteetanol och majsetanol). Men Agroetanol hoppas ju kunna öka sin produktion upp till i närheten av den här volymen.

Den brasilianska sockerrörsetanolen är däremot i stort sett förbehållen E85 såvitt jag förstår.

/track_snake
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

...och om inte agroetanols utökning i Norrköping räcker så lär väl satsningen i Karlshamn göra det. Plus att dom ju då blir störst på biogas. Med biogas från dranken ökar iaf verkningsgraden något jämfört med om man kör uteslutande etanol. Så gör man väl även i Norrköping vill jag minnas.

http://www.branschnyheter.se/article22124.php
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jo det är helt rätt, en del av det som blir kvar när störkelsen har jäst´s till etanol används i Svensk biogas anläggningen som ligger granne med Agroetanol. Jag vet att Agroetanol också bygger en biogas anläggning för att ta hand om sitt processavlopp.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

På tal om att mörka.
Angående lobby mot t.ex. etanol.

Idags läget är biogasanvändningen för liten för att ha råkat ut för någon lobbying..än.

Den första formen av lobbying, och den som märks mest, är ”krishantering/
skademinimering”. Denna lobbying bedrivs ofta inom
ett begränsat område under en väl avgränsad tid. Arbetet rör
främst oväntade händelser t.ex. olyckor, negativ publicitet eller ett
oväntat politiskt beslut. Snabba insatser krävs och lobby/PRexperter
kallas in för att hantera situationen och planera en kampanj.
Anledningen till att denna form av lobbying märks är att aktören
i de flesta fall vill synas, på sina egna vilkor. Att massmedia
används i detta arbete skall inte tolkas som att det råder öppenhet.
Akademiker som uttalar sig, journalister som skriver reportage och
ledarskribenter som tycker till är tillsammans med annonser del i
en kampanj där det för utomstående är omöjligt att veta vem av de
som yttrar sig i frågan som är påverkade av lobby/PR-arbete. Ännu
mindre är chansen att få reda på vad det långsiktiga syftet med
kampanjen är.
På global nivå är klimatfrågan ett exempel på krishantering. Där
stod fossilindustrin plötsligt inför ett ”överraskande” internationellt
beslut att sänka koldioxidutsläppen.

1991 skapade en sammanslutning av amerikanska företag, bl.a.
National Coal Association, the Western Fuels Association och
Edison Electrical Institute, en PR-grupp som kallades för
”Information Council for the Environment” (ICE). Denna grupp
lanserade en kampanj för 500 000 dollar som inkluderade annonser
och olika PR-åtgärder. Målet var att trumma fast budskapet att
”klimatförändringarna är bara teorier, inte fakta”. Den PR-byrå
som skötte ICE använde sig av opinionsundersökningar och identifierade
”äldre, lågutbildade män som inte är aktiva informationssökare
och unga kvinnor med låg inkomst” som målgruppen.
Mediet man använde sig av var radio. Där förde man ut budskapet
att de politiker och vetenskapsmän som vill se åtgärder var domedagsprofeter
som ville stoppa den ekonomiska utvecklingen och
återgå till stenåldern.

1996 hölls ett strategimöte i CEI:s högkvarter där deltagare
från olika fossilintressen deltog. Resultatet blev bl.a. en serie
konferenser i Australien före Kyoto. Man lyckades också få
Australiens statligt stödda institut för ekonomiska prognoser att
släppa ett antal rapporter som visade på hur dyrt det skulle vara för
Australien att minska utsläppen av koldioxid. Något som få kände
till som läste dessa rapporter var att företag mot en donation på
50 000 dollar kunde köpa sig en plats i den styrkommitté som utvecklade
de modeller som användes för att beräkna kostnaderna. I
denna styrgrupp ingick bl.a. Texaco, Mobil, Exxon och Statoil.


Källa: Regeringen
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det du beskriver är naturligtvis helt bedrövligt! Och jag betvivlar verkligen inte att oljeindustrin har intressen av att mörklägga och ifrågasätta klimatmål etc. Det går att jämföra med tobaksindustrin som under många år lyckades knyta medicinska forskare till sig som publicerade vetenskapliga artiklar om tobakens ofarlighet. Dessa forskare var uppköpta och helt ohederliga.

Men samtidigt blir det tokigt om kritik mot etanolen omedelbart stämplas som utspel från oljelobbyn. Det viktiga är att alla rapporter granskas på ett kritiskt och vederhäftigt sätt. Inom vetenskapen finns det därför tidskrifter med högre trovärdighet och inom den medicinska vetenskapen är det genomslag i dessa som ger den forskningen ett gott rykte.

F ö har en en del av tidskrifter med stor trovärdighet (hög impact-faktor), t ex Nature och Science, publicerat åtskiliga artiklar kritiska mot etanolen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Mmm det är tråkigt att alltid behöva läsa med en viss skeptisism, "är denna artikel till för att tjäna något/någon annans syfte"
Risken finns att man missar viktiga fakta.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Mmm det är tråkigt att alltid behöva läsa med en viss skeptisism, "är denna artikel till för att tjäna något/någon annans syfte"
Risken finns att man missar viktiga fakta.
---------------------------
När det gäller etanol finns det en rad goda skäl för skepticism. Av etanolanhängare kan det därför lätt uppfattas som att alla är ute för att svartmåla etanolen.

När det gäller biogasen är läget annorlunda. Det finns inte nämnvärt med skäl emot en ökad biogasanvändning och media är därför övervägande positiva till biogasen. T.o.m. Mattias Goldmann som ofta citeras i de här sammanhanget uttrycker sig inte så positivt om etanolen längre men är väldigt positiv till biogasen.

Den svenska spannmålsetanolen är uppenbarligen klimateffektiv. Vilket man tyvärr inte kan säga om den brasilianska sockerrörsetanol som idag utgör etanolen i E85. Men den svenska spannmålsetanolen bidrar tyvärr liksom alla andra odlade biobränslen till att göra fattiga människors mat dyrare. Sedan kan man alltid säga att det är spannmål som inte duger till mat som man gör etanol av men likafullt skall den odlas på mark där det annars hade kunnat växa matvete.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

track_snake wrote:
När det gäller biogasen är läget annorlunda. Det finns inte nämnvärt med skäl emot en ökad biogasanvändning och media är därför övervägande positiva till biogasen. T.o.m. Mattias Goldmann som ofta citeras i de här sammanhanget uttrycker sig inte så positivt om etanolen längre men är väldigt positiv till biogasen.

Den svenska spannmålsetanolen är uppenbarligen klimateffektiv. Vilket man tyvärr inte kan säga om den brasilianska sockerrörsetanol som idag utgör etanolen i E85. Men den svenska spannmålsetanolen bidrar tyvärr liksom alla andra odlade biobränslen till att göra fattiga människors mat dyrare. Sedan kan man alltid säga att det är spannmål som inte duger till mat som man gör etanol av men likafullt skall den odlas på mark där det annars hade kunnat växa matvete.

/track_snake
Nu är det juh inte riktigt så enkelt att det som är tänkt att bli mat blir det, beroende på t.x. vädrets makter.
Katastrofens fyra steg

Han beskriver skördekatastrofen i fyra steg.


Spannmålet är för dåligt för att användas som brödsäd, utan måste gå till foder. Den smällen har redan inträffat.


När skörden blir kvar i fukten ute på fältet gror kärnorna i axet. Då sjunker vikten och det blir färre antal kilo.


Fortsätter regnandet kanske det inte går att skörda alls. En del kan bli kvar ute på fälten och får plöjas ner.


Med 25-30 procent vatten i det skördade tar det lång tid att torka säden - för dyra pengar.
Nt

Innan det kommer till steg 3- 4 så kan Agroetanol ta hand om och bonden förlorar inte så mycket, som om han får plöja ner allt.

Sedan ställer jag mig tveksam till att spannmål odlad i Sverige gör till eller från när det gäller världsvälten. När Agroetanol går för fullt så motsvarar spannmålsbehovet odlingsytan av 1/3 av det som låg i träda förra året. Ett beslut som ligger i EU styrningen, hur mycket träda vi ska ha

Om jag inte minns fel så kom det en rapport (Atrax?) för några år sedan som sa att metanläckaget från svenska biogasanläggningar åt upp CO2 minskningen. Men förhoppningsvis så har det rättats till nu.

Att media är för biogas har jag svårt att tro på, när såg ni ett test på biogasbil sist :?: Googla runt och kolla när sista testet gjordes, skrämmande.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote: Om jag inte minns fel så kom det en rapport (Atrax?) för några år sedan som sa att metanläckaget från svenska biogasanläggningar åt upp CO2 minskningen. Men förhoppningsvis så har det rättats till nu.

Att media är för biogas har jag svårt att tro på, när såg ni ett test på biogasbil sist :?: Googla runt och kolla när sista testet gjordes, skrämmande.
Nu tycker jag du börjar bli riktigt onyanserad, anders!

Metanläckaget vid svenska biogasanläggningar är mycket lågt. T ex vid de moderna upparbetningsanlägggningarna i Arendal och Boden < 0,1 %! Att hävda att det skulle äta ut CO2-minskningen är löjligt, vi vet ju att biogas från gödsel ger en reduktion av växthusgaser på 180% jfm bensin dvs en reell minskning av motsvarande CO2-ekvivalenter med 80%.

När vi såg ett test av en biogasbil sist? Ja, för inte särskilt länge sedan. Du kanske missade det, men i Sveriges största dagstidning, DN, hyllades biogasen i allmänhet och Mercedec B170 i synnerhet i några artiklar för en dryg månad sedan, 20 juli. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... ghlight=dn
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
anders wrote: Om jag inte minns fel så kom det en rapport (Atrax?) för några år sedan som sa att metanläckaget från svenska biogasanläggningar åt upp CO2 minskningen. Men förhoppningsvis så har det rättats till nu.

Att media är för biogas har jag svårt att tro på, när såg ni ett test på biogasbil sist :?: Googla runt och kolla när sista testet gjordes, skrämmande.
Nu tycker jag du börjar bli riktigt onyanserad, anders!

Metanläckaget vid svenska biogasanläggningar är mycket lågt. T ex vid de moderna upparbetningsanlägggningarna i Arendal och Boden < 0,1 %! Att hävda att det skulle äta ut CO2-minskningen är löjligt, vi vet ju att biogas från gödsel ger en reduktion av växthusgaser på 180% jfm bensin dvs en reell minskning av motsvarande CO2-ekvivalenter med 80%.

När vi såg ett test av en biogasbil sist? Ja, för inte särskilt länge sedan. Du kanske missade det, men i Sveriges största dagstidning, DN, hyllades biogasen i allmänhet och Mercedec B170 i synnerhet i några artiklar för en dryg månad sedan, 20 juli. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... ghlight=dn
----------------------------------
Nu är det ju så att Lasse Swärd och DN Motor av någon anledning hör till etanolvännernas hatobjekt.

Jag tycker tvärtemot att Lasse Swärd sköter DN:s motorsida på ett alldeles utmärkt sätt och skriver intressanta och väl balanserade artiklar.

Annars hade han givetvis inte fått vara kvar på en så stor tidning som DN.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Till Sven.
Biogasfordon ger ingen miljövinst
Publicerad: 28 oktober 2004, 02.30. Senast ändrad: 2 november 2007, 07.26

Pengar till det gröna folkhemmet har gjort att 1 500 miljöfordon rullar på Sveriges vägar, framför allt biogasfordon. Avgaserna blir renare, men när biogasen framställs kan utsläppen av växthusgasen metan vara så stora att miljövinsten äts upp, visar en utvärdering.
Nu har detta tillbakavisats av flera aktörer.
Svensk Biogas beklagar denna felaktiga slutsats då artikeln hänvisar till ett antal stora felaktigheter och faktabrister. Den största bristen är att helheten i biogasens kretslopp inte beaktas. Vi vill med denna information visa en mer nyanserad bild.


Svensk biogas
Ursprunlig rapport


Angående tester på på biogasfordon.

Ja det testet missade jag men inte informationen om mercan.
Fast detta säger väl en del
Det är fyra år sedan vi senast gjorde en långtur med en gasbil. Då var vi i Tyskland med en Fiat Punto.
DN
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Atrax som är en av ursprungsförfattarna är mycket tungt bundet till Etanol industrin, de utför en hel del uppdrag för att etablera och projektera etanolfabriker.
Så att låta ett sånt företag granska biogasens miljöeffekter är väl lite som att sätta geten till trädgårdsmästare.

Klipp från Atrax hemsida:
Atrax wrote: Förstudie för etanolfabrik i Dalsland

På uppdrag av kommunalförbundet Fyrbodal och Dals-Eds kommun utreder Atrax tillgången på cellulosaråvara i Dalslandsregionen, i syfte att klarlägga om tillgången räcker för att förse en etanolfabrik med en årsproduktion om 50 000 m3 etanol med råvara. Arbetet utgör en fortsättning på ett uppdrag som redovisades i juni 2005, där även övriga förutsättningar för lokalisering av en etanolfabrik i regionen studerades.

Kontaktperson: Björn Rehnlund

År 1997 fick Atrax i uppdrag att leda arbetet med att uppföra Sveriges första anläggning för storskalig produktion av drivmedelsetanol.
Atrax

Eftersom dagens produktionsanläggningar för Biogas i de allra flesta fallen använder sig av rötslam och gödsel som råvara så blir det en minskning av Metangas utsläppen även om det skulle vara en del läckage från produktion /distribution. Men det var väl inte så intressant för Atrax att påpeka, med tanke på deras uppdrag?
För övrigt släpper även Etanol bilar ut större mängd Metan än motsvarande bensinbil enl Stanforduniversitetet mellan 43% till 340% mer!!, beroende på förhållanden och biltyp. Dessa reducerar dock inga Metanutsläpp i tidigare skede av kedjan varvid nettoutsläppen av metan om man ser till hela kedjan borde bli större för Etanol fordon.

Sen skriver jag dock helt och fullt under på att läckaget av Metan måste vara minimalt men detta bevisar nya anläggningar att det går att åstadkomma.
När det gäller Metanutsläppen från bilar bör även detta vara minimalt och det gäller också Etanolbilar

Texten justerad efter påpekande från Tracksnake, självfallet vet jag att en Etanolbil inte kan läcka Metan, men det blev lite slarvigt med korrektuläsningen :oops:
Last edited by Göran on 2008-09-01, 22:38, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:Atrax som är en av ursprungsförfattarna är mycket tungt bundet till Etanol industrin, de utför en hel del uppdrag för att etablera och projektera etanolfabriker.
Så att låta ett sånt företag granska biogasens miljöeffekter är väl lite som att sätta geten till trädgårdsmästare.

Klipp från Atrax hemsida:
Atrax wrote: Förstudie för etanolfabrik i Dalsland

På uppdrag av kommunalförbundet Fyrbodal och Dals-Eds kommun utreder Atrax tillgången på cellulosaråvara i Dalslandsregionen, i syfte att klarlägga om tillgången räcker för att förse en etanolfabrik med en årsproduktion om 50 000 m3 etanol med råvara. Arbetet utgör en fortsättning på ett uppdrag som redovisades i juni 2005, där även övriga förutsättningar för lokalisering av en etanolfabrik i regionen studerades.

Kontaktperson: Björn Rehnlund

År 1997 fick Atrax i uppdrag att leda arbetet med att uppföra Sveriges första anläggning för storskalig produktion av drivmedelsetanol.
Atrax

Eftersom dagens produktionsanläggningar för Biogas i de allra flesta fallen använder sig av rötslam och gödsel som råvara så blir det en minskning av Metangas utsläppen även om det skulle vara en del läckage från produktion /distribution. Men det var väl inte så intressant för Atrax att påpeka, med tanke på deras uppdrag?
För övrigt släpper även Etanol bilar ut större mängd Metan än motsvarande bensinbil enl Stanforduniversitetet mellan 43% till 340% mer!!, beroende på förhållanden och biltyp. Dessa reducerar dock inga Metanutsläpp i tidigare skede av kedjan varvid nettoutsläppen av metan om man ser till hela kedjan borde bli större för Etanol fordon.

Sen skriver jag dock helt och fullt under på att läckaget av Metan måste vara minimalt men detta bevisar nya anläggningar att det går att åstadkomma.
När det gäller Metan läckaget från bilar bör även detta vara minimalt och det gäller också Etanolbilar
---------------------------
Det är ju inte så att etanolbilar läcker metan.

Däremot kan metan bli en förbränningsprodukt vid ofullständig förbränning av etanol i bilmotorer.

Problemet är att metan har svårt att oxideras i de katalysatorer bilarna är utrustade med så både för gasbilar och etanolbilar kan det bli vissa utsläpp av metan genom avgasröret.

/track_snake
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

track_snake wrote: Däremot kan metan bli en förbränningsprodukt vid ofullständig förbränning av etanol i bilmotorer.

Problemet är att metan har svårt att oxideras i de katalysatorer bilarna är utrustade med så både för gasbilar och etanolbilar kan det bli vissa utsläpp av metan genom avgasröret.

/track_snake
Det är precis det jag vill visa med ovanstående inlägg.
Att metanutsläppen förekommer från fler fordon än de som drivs av metangas.

De bilar som drivs av Biogas / Naurgas, framställt / tillvarataget från "naturliga" utsläppskällor, tex gödsel rötslam spontana Naturgas utsläpp har dock den fördelen att det inte blir något netto tillskott av Metan till atmosfären.
Till skillnad från fordon där man utvunnit naturgas i gasfält eller för den delen Etanolbilar vars största fördel enl. Anders är att de inte drivs av Metan.
Men till skillnad från gasbilar som använder biogas från rötslam ger Etanolfordonen ett nettotilskott av Metan till atmosfären.

Men förhoppningsvis är detta ett övergående proplem, med det klimatfokus som finns just nu kommer troligen Motorer med bättre förbränning och effektivare / hållbarare katalysatorer.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Göran: Var inte snäll och lägg inte ord i min mun.

Metanutsläpp kan förekomma i utsläppen från bl.a etanolbilar.
Dom utsläppen kommer under kort vid kallstarter, hur lång tid beror hur kallt det är och om motorvärmare används eller inte.

När det gäller gasbilar har tycker jag att det är synd att de flesta av dom har så hög merkostnad jämfört med bensin/etanol dito. Samt att gastankarna är så små.

När det gäller gasproduktion tycker jag det är synd att många kommuner inte nyttjar möjligheten att göra något med gasen t.ex. att producera fordongas utan bara facklar av gasen.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Sven wrote:Helt otroligt. Världsbanken står för denna rapport som sannolikt mörkats för att inte försätta USA:s president i en pinsam situation. Och deras bedömning av etanolproduktionens inverkan på matpriserna är LÅNGT större än någon hävdat.

"Den än så länge inte officiella rapportern är enligt tidningen den hittills mest utförliga analysen av matkrisen och slår fast att det ökande framställandet av biobränsle har tvingat upp matpriserna med 75 procent.

Artikeln avslutas:
"Världsbanken beräknar att de stigande matpriserna har försatt 100 miljoner människor världen över i fattigdom."

Goodbye, etanol! :wink:
– Tidigare i år har det dessutom argumenterats om hur biobränslena drivit upp matpriset, med svält i utsatta områden som följd.

– Argumenten som vissa förde fram förut har visat sig vara felaktiga, säger Jakob Lagercrantz. På bara några månader har matpriserna halverats, de följde oljepriset på grund av tillverkning och transporter
Detta är precis vad jag sa när detta begav sig.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag vill höra det från någon mer källa än Jacob Lagercrantz innan jag tar det för en sanning. Jag tror att han förenklar. Och alla har i stort sett varit ense om att etanolproduktionen från spannmål, t ex vete och majs, påverkat världsmarknadspriserna.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Jag vill höra det från någon mer källa än Jacob Lagercrantz innan jag tar det för en sanning. Jag tror att han förenklar. Och alla har i stort sett varit ense om att etanolproduktionen från spannmål, t ex vete och majs, påverkat världsmarknadspriserna.
--------------------------
Här ett ganska bra inlägg från dagens SvD om inverkan på matpriserna:

http://www.svd.se/opinion/synpunkt/artikel_2135705.svd

Självklart påverkas matpriserna uppåt om vi eldar upp en del av maten.

Sedan kan vi diskutera hur mycket.

mvh/track_snake
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

track_snake wrote: Självklart påverkas matpriserna uppåt om vi eldar upp en del av maten.
Kan bara hålla med, det är den fundamentala inom ekonomin, lagen tillgång och efterfrågan som reglerar detta.

Som track_snake så riktigt skrev frågan är bara hur mycket.

Men om allt fler bilar drivs av etanol eller för den delen gas framställt från grödor så kommer påverkansgraden på matpriserna att öka, såvida inte bränslet framställs från restprodukter.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Mer än så behövde inte spekulanterna för att kunna driva priserna i skyn och för att därefter låta dem falla
Så länge etanolförbränningen fortsätter, utnyttjar spekulanterna matbristen för att ta igen gigantiska förluster i finanskrisen
Hon skriver klart och tydligt att det spekulation som driver upp priset.

Att priset kan drivas upp är för att nu finns det ingen överproduktion längre, allt som produceras finns det avsättning för. Detta gör marknaden känslig för om skörden går bra eller dåligt ut mängdpesperktivet sett.

Detta hade skett oavsett om skörden användes till biobränsleproduktion eller inte, om marknaden var i balans, alltså produktion motsvarar efterfrågan. Endast när det finns ett kraftigt överskott av skörd jämfört med efterfrågan (av det som säljs, alltså inte matbehovet) är denna typ av profitims omöjlig.

Att matpriserna stiger beror inte enbart på användningen av grödor till biobränslen, detta samband är ett förenklat och är ett mycket tidningsäljande budskap som inte stämmer med sanningen. Det är så många mera faktorer än denna som spelar in.
Bakom denna extrema prisuppgång låg både långa trender och mer tillfälliga faktorer: dåliga skördar, lynnigare väder, ovanligt låga spannmålslager, många års nedprioritering av jordbruket i nationella budgetar och i biståndet, högre energipriser, ökad efterfrågan på biobränsle samt ökad efterfrågan på grund av höjd levnadsstandard i Kina, Indien och andra utvecklingsländer.
Källa:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply