Miljöeffekt av etanolkonverteringen om motorvärmare saknas

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Miljöeffekt av etanolkonverteringen om motorvärmare saknas

Post by Sven »

Ja, vad händer då? Eller installeras automatiskt motorvärmare (om det saknas) vid konverteringen?

Utan motorvärmare blir inte kombinationen etanolmotor och kall väderlek så gynnsamt för miljön. Vägverket och Stockholms universitet har gjort en utredning om detta. Utsläppen av två cancerframkallande ämnen ökar:

"Utredningen visar att etanolbilar vid kallstart släpper ut högre halter av polycykliska aromatiska kolväten, PAH, än bensinbilar.

Också utsläppen av aldehyder är högre, vid alla testade förhållanden."

Dessa ämnen är inte lagreglerade, men icke desto mindre är de cancerogena.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 334590.ece
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Fler bekymmer med efterkonverterade etanolbilar som kan bli brandfällor.

Att Etanol är en lättantändlig vätska känner väl de flesta till.
Bilprovningen kollar inte alla packiningar som kommer i kontakt med bränslet tex korkpackningen mellan nivågivare och bränsletank.
Kan tanken efter några år börja läcka om den som konverterat bilen inte har bytt denna.
Ny Teknik wrote: Reglerna är mindre rigorösa, det räcker med att bränsleledningar byts ut till motsvarande i godkänt material, att bilen klarar en tomgångsmätning och att intyg på bilens motoreffekt tas fram och visas upp.
............

Men det finns dolda problem som inte kontrolleras vid besiktningen. Den packning som sitter mellan tanken och infästningen för bränslenivågivaren är ofta tillverkad av kork, både på nyare och äldre bilar. Kork tål inte E85 bra och det här är inget besiktningen kontrollerar.
Hela artikeln ovan i Ny Teknik

Det borde vara rigorösare kontroller så att inte efterkonverterade fordon kan bli potentiella dödsfällor pga av oseriösa ombyggnadskit / hemmapulare som inte vet bättre / lyckosökare i branschen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Läckande tankar är väl ganska vanligt på gamla bilar, oavsett bränsle. Och speciellt vid plåttankar. Som rostar p.g.a upphängningen skapar rostfickor och skarvar/falsar rostar upp utefrån. På min utombordare (3.9 hk) från -79 har jag i två somrar kört med ~E50 och och den har många korkpackningar, den står med bränsle uppfylld hela sommaren coh tömms först när säsongen är slut. Jag har nyss fyllt upp den för 3:e sässongen och jag har inte sett några läckor än.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply