Service Volvo
Service Volvo
Lämnade in min V70 -03 på 8000 milaservice på Bilia i går.
Jag är fortfarande i chocktillstånd, 5400 kr
Kommer ihåg att min andra bil jag köpte (en rostig Honda Accord) kostade 5000 kr. Ok det var ett antal år sedan men ändå, 5400 kr för att byta olja och filter + göra en massa kontroller.
Var servar ni era bilar (och vad kostar det)? Finns det andra serviceställen som kan serva en gasbil, eller ska man göra service på annan verkstad och låta Volvo kolla gasen (dom gjorde kontroll och justering av gastrycket)?
Jag är fortfarande i chocktillstånd, 5400 kr
Kommer ihåg att min andra bil jag köpte (en rostig Honda Accord) kostade 5000 kr. Ok det var ett antal år sedan men ändå, 5400 kr för att byta olja och filter + göra en massa kontroller.
Var servar ni era bilar (och vad kostar det)? Finns det andra serviceställen som kan serva en gasbil, eller ska man göra service på annan verkstad och låta Volvo kolla gasen (dom gjorde kontroll och justering av gastrycket)?
Jag hade våran V70 BiFuel på 2000-mila service i början på januari, det gick på 3.400 ungefär. Det var mycket jobb, servicekillen plockade till exempel bort alla underredsskydd och gick igenom gassystemet. Alltihop tog flera timmar, så särskilt dyrt tycker jag inte att det var.
Nu är Kristianstads Automobil en av landets billigaste Volvoverkstäder på service har jag förstått. Litet långt för dig att åka, men jag har på annat forum sett att det lönar sig att ringa runt och kolla priser. Det kan skilja tusenlapp(ar) om man åker en bit har jag sett.
Nu är Kristianstads Automobil en av landets billigaste Volvoverkstäder på service har jag förstått. Litet långt för dig att åka, men jag har på annat forum sett att det lönar sig att ringa runt och kolla priser. Det kan skilja tusenlapp(ar) om man åker en bit har jag sett.
- anderslofberg
- Posts: 64
- Joined: 2005-11-07, 22:31
- Location: Stockholm
Min 8000-milaservice gick på ungefär lika mycket på Eneqvist bil i Nacka (de har nu blivit Bilia istället).
Jag jämförde mellan dem och just Bilia när jag skulle göra service och priserna skiljde inte mycket.
Vad jag har förstått är det bara numera Bilia Nacka och Bilia Haga Norra som gör service på gasbilar i Stockholm. Kanske att Haninge kan det också.
Jag jämförde mellan dem och just Bilia när jag skulle göra service och priserna skiljde inte mycket.
Vad jag har förstått är det bara numera Bilia Nacka och Bilia Haga Norra som gör service på gasbilar i Stockholm. Kanske att Haninge kan det också.
- anderslofberg
- Posts: 64
- Joined: 2005-11-07, 22:31
- Location: Stockholm
En sak att tänka på när man servar sin gasbil är att ha gas i tanken!
Jag hade kört slut på gasen och skulle tanka samma morgonen jag lämnade bilen. Men pumpen var avstängd så tanken var tom, till följd att jag var tvungen att hämta bilen, tanka och lämna in den dagen efter igen.
Dom gjorde en mätning och justering av gastrycket. Han sa att trycket hade varit för högt och att den av den anledningen gick knackigt på tomgång.
Jag hade kört slut på gasen och skulle tanka samma morgonen jag lämnade bilen. Men pumpen var avstängd så tanken var tom, till följd att jag var tvungen att hämta bilen, tanka och lämna in den dagen efter igen.
Dom gjorde en mätning och justering av gastrycket. Han sa att trycket hade varit för högt och att den av den anledningen gick knackigt på tomgång.
Gastanken ska vara minst halvfull och det ska vara mer än fyra timmar sedan man tankade för att kunna justera gastrycket på rätt sätt har jag lärt mig på Volvo-forumet.
Jo, och det gör de - förhoppningsvis - när det behövs. Det är inte vid varje service man behöver uppfylla det villkoret, inte vid 2000-mila som jag gjorde. Jag frågade själv för säkerhets skull när jag bokade eftersom jag läst på Volvo-forumet.Mats wrote:Hmm, borde inte Volvo upplysa om det när man bokar service?
Jag lyckades hitta länken till service-innehåll på Volvoforumet, det ingår kontroll av gastryck vid 8000-milaservice. I ditt ställe hade jag kontaktat serviceverkstaden och frågat vad som menas och krävt rättelse.
På http://cars.bilia.se/default.asp?target ... tocol.aspx
kan man skriva in sitt registreringsnummer och välja den service man är intresserad av, så får man en lista över punkterna som skall kollas.
På http://cars.bilia.se/default.asp?target ... tocol.aspx
kan man skriva in sitt registreringsnummer och välja den service man är intresserad av, så får man en lista över punkterna som skall kollas.
Service är dyrt. Betalade 6200 för 12 000 mila service på Rejmes i Norrköping i höstas. Nästa service 14 000 mil skulle kosta drygt 4000kr. Kamremsbyte servicen vid 16 000 mil skulle kosta ca 9000kr. Inte roligt men det är ju ett tag dit. Ingen som vet någon Volvoverkstad som är billigare på service inom rimligt avstånd från Norrköping? Känns inte som man vågar lämna bilen till någon annan eller göra servicen själv med tanke på gasen.
När jag köpte min bil för ett halvår (och 2000 mil) sedan hade den aldrig servats på Volvoverkstad. Om det inte hade varit så hade jag nog inte heller vågat gå någon annanstans för service. Bilen är snål, spinner som en katt och har hela tiden gått helt problemfritt. Om man läser här och på det tyska forumet http://www.gibgas-forum.de så verkar inte heller Volvoservice vara någon absolut garanti för ett problemfritt liv...
Olle - S80 Bi-fuel
Jag servar allt jag kan själv.
Håller precis på med 10000-mila servicen som kommer kosta runt några hundralappar + justeringen av gastrycket som jag tror jag kan lösa på en icke-volvo verkstad.
Köper man olja på stor dunk så sjunker priserna drastiskt.
Håller precis på med 10000-mila servicen som kommer kosta runt några hundralappar + justeringen av gastrycket som jag tror jag kan lösa på en icke-volvo verkstad.
Köper man olja på stor dunk så sjunker priserna drastiskt.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Kan någon ge mig råd om följande:
Jag har precis köpt en V70 genom KVD och är riktigt nöjd!
Bilen är en 04a och har gått 6800 mil.
6000mila servicen gjordes för över ett år sedan och redan på 5100mil.
Det jag funderar över är om jag bör tidigarelägga 8000mila servicen och göra den nu, eller om jag ska åka in på en GDS och ge den ny olja och sedan vänta till 8000mil ( vilket borde bli i oktober nån gång ).
Jag har precis köpt en V70 genom KVD och är riktigt nöjd!
Bilen är en 04a och har gått 6800 mil.
6000mila servicen gjordes för över ett år sedan och redan på 5100mil.
Det jag funderar över är om jag bör tidigarelägga 8000mila servicen och göra den nu, eller om jag ska åka in på en GDS och ge den ny olja och sedan vänta till 8000mil ( vilket borde bli i oktober nån gång ).
Biogas till Norrland!
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Vår 04:a hade gått 6800 mil när jag gjorde 8000-milaservicen för ett par veckor sedan. Service skall göras efter 1. ett år, 2. 2000 mil, 3. visst antal motortimmar, 750?, vilket som inträffar först. Man skall alltså göra servicen varje år även om man kör kortare sträcka.
Många, även verkstäder, hävdar att en "mellanservice" med oljebyte och litet till räcker. Men vill det sig illa kan man hamna i tråkig sits om goodwill och / eller maskinskadeförsäkring behöver nyttjas. Jag har inget Volvoexempel på rak arm, men jag läste om en Mercedesägare som själv fick stå för fiolerna just på grund av att han bara gjort mellanservice ibland, inte helservice. TROTS att verkstaden rekommenderat just mellanservice.
Många, även verkstäder, hävdar att en "mellanservice" med oljebyte och litet till räcker. Men vill det sig illa kan man hamna i tråkig sits om goodwill och / eller maskinskadeförsäkring behöver nyttjas. Jag har inget Volvoexempel på rak arm, men jag läste om en Mercedesägare som själv fick stå för fiolerna just på grund av att han bara gjort mellanservice ibland, inte helservice. TROTS att verkstaden rekommenderat just mellanservice.
Det lönar sig ofta att kolla runt lite när det är dax för service.
När jag skulle göra vår 12000mila service i vintras ringde jag till tänkbara Volvoverkstäder inom en hygglig närhet för att kolla priser resulterade det i följande:
Bilia Malmö ~6300kr
Bildeve Helsingborg ~6200kr
Skåne bil Ängelholm ~4900kr
Jag bor i Höganäs med ca 2mil till både HBG och Ängelholm så valet var ganska enkelt. Framförallt då min chef som oxå kör V70 Bifuel sedan 2002 tycker att det varit mer bekymmersfritt i Ängelholm, att de kan Bifuel bättre helt enkelt.
/David
När jag skulle göra vår 12000mila service i vintras ringde jag till tänkbara Volvoverkstäder inom en hygglig närhet för att kolla priser resulterade det i följande:
Bilia Malmö ~6300kr
Bildeve Helsingborg ~6200kr
Skåne bil Ängelholm ~4900kr
Jag bor i Höganäs med ca 2mil till både HBG och Ängelholm så valet var ganska enkelt. Framförallt då min chef som oxå kör V70 Bifuel sedan 2002 tycker att det varit mer bekymmersfritt i Ängelholm, att de kan Bifuel bättre helt enkelt.
/David
V70 BiFuel -05
Finns det något i 8000mila servicen som är specifikt för bi-fuel?
I Skellefteå med omnejd är det bara Forslunds (lokala volvohandlaren) som har haft med gasbilar att göra, och närmaste. Men om 8000mil inte rör gasen så finns det fler att välja mellan.
I Skellefteå med omnejd är det bara Forslunds (lokala volvohandlaren) som har haft med gasbilar att göra, och närmaste. Men om 8000mil inte rör gasen så finns det fler att välja mellan.
Biogas till Norrland!
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Så här ser det ut när det gäller gasgrejerna och service enligt Volvos originalprotokoll:
Gastrycket justeras vid varje service.
Gasfiltret byts först gången vid 8000 mil, därefter vid 16000 mil OCH 18000 mil (av någon anledning?!), sedan vid 24000, 32000 och 40000 mil.
Gasledningarna kontrolleras första gången vid 6000 mil och sedan med 6000 mils-intervaller.
Gasfiltret dräneras vid 2000, 6000, 10000, 14000, 22000 (?!), 26000, 30000, 34000, 38000 mil. Varför det är längre intervall mellan 14000 och 22000 har jag ingen aning om...
Mvh
/Fred
Gastrycket justeras vid varje service.
Gasfiltret byts först gången vid 8000 mil, därefter vid 16000 mil OCH 18000 mil (av någon anledning?!), sedan vid 24000, 32000 och 40000 mil.
Gasledningarna kontrolleras första gången vid 6000 mil och sedan med 6000 mils-intervaller.
Gasfiltret dräneras vid 2000, 6000, 10000, 14000, 22000 (?!), 26000, 30000, 34000, 38000 mil. Varför det är längre intervall mellan 14000 och 22000 har jag ingen aning om...
Mvh
/Fred