Ilsken artikel av Lars Bern förespråkar biogas,dissar etanol

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Ilsken artikel av Lars Bern förespråkar biogas,dissar etanol

Post by Sven »

Väldigt mycket matnyttigt i en debattartikel i Sydsvenskan av Lars Bern, före detta VD för bland annat Incentive och Svensk metanolutveckling (Volvo). http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellaf ... 340623.ece

Bern talar sig varm för en naturgasledning från både Norge och Ryssland, menar att det skulle gynna utvecklingen av biogas. Just den delen kan väl diskuteras, men den andra delen av artikeln är mycket intressant. Dels framkommer nya fakta om etanol som inte är direkt är tilltalande, dels talar sig Bern mycket varm för bioagsen och anför en hel del för mig nya rön och idéer.

Jag citerar nedan hela slutet:

"De som fortfarande trodde på påståenden om att importen av etanol till svenska bilar är miljövänlig togs ur den villfarelsen för en tid sedan. Då avgick Brasiliens välrenommerade miljöminister Marina Silva i protest mot sockerrörsodling – etanolens råvara – på skövlad regnskogsmark. Och häromdagen gick hjälporganisationen Oxfam ut och fördömde hanteringen som redan tvingat 30 miljoner människor ut i fattigdom. Det är alltså angeläget att vi snarast tar oss ut ur den pinsamma återvändsgränd som den neokolonialistiska satsningen på etanol är.

Etanolens positiva miljöeffekter är löjligt små i jämförelse med biogasens. Biogas ger mångfalt större reduktion av växthusgaser och den blir garanterat inhemsk. Biogasen ger inte upphov till skövling av regnskogar och den konkurrerar inte med produktion av livsmedel, som Oxfam pekar på. Förhållandet är snarast det motsatta eftersom rötningen ger biprodukter som kan användas i spannmålsproduktionen.

En ytterligare poäng med att satsa på biogas som drivmedel är att man i en framtid kan tänka sig ombyggnad av hallar för nötkreatur där man avskiljer metanutsläpp från matsmältning och gödselbrunnar. På så sätt skulle stora delar av nötdjurshållningen, som idag ger upphov till mycket stora utsläpp av växthusgaser, kunna bidra till att minska dessa utsläpp. Och de som älskar en blodig biff skulle åter kunna avnjuta ”växthuscertifierat” kött med gott samvete.

Att Volvo slutat att sälja bilar för gasdrift för att istället satsa på etanoldrift är ett beklämmande exempel på hur planekonomiska ingrepp av politiker kan snedvrida marknaden och ställa till med stor skada. Etanolkonvertering kostar minst, därför har Volvo och Ford valt det. Om man menat allvar med satsningen på miljöbilar och gjort som några japanska och tyska konkurrenter hade man sannolikt inte behövt avskeda 1 200 medarbetare. Volvo har dock kunskapen kvar och skulle säkert lätt kunna återuppta produktionen, bara det politiska systemet nyktrar till, det vill säga slutar med etanol.

De stackars bilägare som lurats att investera i en etanolbil bör kunna få ett ekonomsikt stöd för att konvertera bilen till gas eller metanoldrift. En poäng med naturgas och biogas är nämligen att metan, som det rör sig om i båda fallen, mycket lätt låter sig omvandlas till flytande metanol. Med en bred svensk gassatsning ökar vi därmed valfriheten.

Ett första viktigt steg för att leva upp till vårt lands stöddiga deklarationer om att vara ledande i reduktionen av växthusgaser är således att vi ansluter Sverige till den planerade gasledningen i Östersjön och påbörjar en offensiv utbyggnad av biogasproduktionen. Detta är sannolikt också en god affär för Sverige, medan etanolen alltid kommer att kräva dyra subventioner som urholkar samhällsekonomin."
Opel Zafira CNG -08
Post Reply