Olika energiinnehåll eller bara skum förbrukning?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
ForestC
Posts: 5
Joined: 2006-01-24, 19:05

Olika energiinnehåll eller bara skum förbrukning?

Post by ForestC »

Har nu haft min V70 i en månad. Är på det hela taget ganska nöjd (med undantag för ett antal elfel som man knappast kan skylla gasdriften på). Överhuvud taget så känns det som om man blivit aningen mer "miljöpolis" när man skaffat en gasbil :).

Eftersom jag pendlar mellan Sthlm och Jkpg varje vecka passar man ju självklart på att tanka fullt i Jkpg där gasen är som billigast, och sen fylls det på efter vägen. Det känns på något sätt som om man återupptäcker städerna längs med motorvägen :). Mjölby, Linköping och Nyköping brukar jag stanna vid och i regel kommer jag runt ca 20 mil på en tank.

Nu till frågan... Har märkt att när jag tankar i Linköping, så upplever jag att gasen går åt snabbare än tidigare... Har tidigare legat på en förbrukning i motorvägsfart på ca 0.70-0.75, men när jag tankade i Lkpg så landade snittförbrukningen på över 1 kubik/mil. Hur kan det komma sig? Det är ju ingen skillnad på körstil - motorväg i princip hela tiden, med undantag för av- och påfarter givetvis...

Biogas är det ju också hela tiden - det är ju det enda som finns att tillgå. Kan det på något sätt vara olika energiinnehåll i gasen på de olika tankställena, tycker bilen helt enkelt inte om Lkpg, eller var det en tillfällighet?

En tanke är ju att gasmätaren slog i taket i Lkpg fast tanken inte var riktigt fylld, och det fattades ett par kubik, och att det var bättre tryck i pumpen i Jkpg, men det känns lite konstigt...

Någon idé eller tanke?
V70 Bi-Fuel -05
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Har du koll på faktisk förbrukning, alltså mängden gas på tankkvittot och körsträcka enligt mätare?

Det är inte ovanligt med skillnad i tryck mellan tankställen, inte heller skillnad vid olika tillfällen på samma tankställe. I Kristianstad får man oftast i litet mer vid Allöverken jämfört med macken vid Ringvägen, men tvärt om händer också.

Jag brukar se skillnad när jag kör hem, vid bra tryck flyttar sig inte mätarnålen innan jag kört de 25 km som skiljer hemtrakten från Kristianstad, är det dåligt tryck hinner den röra sig märkbart. Och då blir jag :evil:
ForestC
Posts: 5
Joined: 2006-01-24, 19:05

Post by ForestC »

åsaboe wrote:Har du koll på faktisk förbrukning, alltså mängden gas på tankkvittot och körsträcka enligt mätare?
Nja... Hyffsat - man är ju ganska engagerad i början och mäter för att försöka få reda på hur mycket det skiljer på bensin- och gasförbrukning. Man lär sig väl med tiden. Det gamla uttrycket att man skrattar hela vägen till banken får kanske bytas ut mot att man skrattar hela vägen till gasmacken, när man räknar på skillnaden (om man inte tankar i Sthlm, förstås). Eftersom man dessutom får tanka ganska mycket oftare, så blir det ju desto fler skratt, och man lever längre :).
åsaboe wrote:vid bra tryck flyttar sig inte mätarnålen innan jag kört de 25 km som skiljer hemtrakten från Kristianstad
Hmm... intressant... Så "full tank" för gasmätaren är inte riktigt full tank, utan det kan fortfarande finnas plats för lite mer? Trodde att dåligt tryck vid tankning visade sig genom att mätaren inte gick helt upp till "Full". Då kanske man fick en förklaring till den "högre förbrukningen" (= dåligt tryck, men ändå indikation på full tank).
V70 Bi-Fuel -05
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jo, det är tur att det är roligt att tanka :wink:

"Tankmätaren" i Volvo Bi-Fuel är väl inget under av precision har jag förstått av kommentarer på olika håll, dock är den bättre än jag först trodde. Men jag tycker det är konstigt att Volvo inte satsat på litet bättre kvalitet där, bilarna är ju inte direkt billiga.

Jag har samlat alla kvitton på gas och bensin, det skall bli ett Exceldokument med diagram och allt. Är det tänkt i alla fall...
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Jag tycker att man får i ganska mycket mindre i tanken nu på vintern.

Trycket du får ska motsvara c:a 200 bar vid 15 grader C. När det är kallt fyller pumpen till ett lägre tryck, och jag har en känsla av att pumpen överkompenserar trycket en aning p.g.a. temperaturen.
Känns som en onödig försiktighetsåtgärd. :(

Jag har inte märkt nån större skillnad mellan Jönköpings gas och Linköpings gas (samma gas i Linköping, Nyköping, Mjölby m.fl.).
(I helgen åkte jag på 0.67 m^2/mil snäll landsvägskörning, 120-130 km/h, på Jönköpings gas. )

Men min erfarenhet är att förbrukningen ökar drastiskt när man höjer bara 10-20 km/h. Landsvägskörning 140-150 drar lätt över 0.8m^2/mil. Likaså påverkar last och takbox en hel del.

Mina tidigare bensinbilar har inte alls varit lika känsliga för hastigheten/last/takbox.

Jag tror det delvis beror på att gasbilen är relativt klen i motorn så att den får jobba mycket under maxbelastning, och det är aldrig bra för förbrukningen.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

åsaboe wrote:Jag har samlat alla kvitton på gas och bensin, det skall bli ett Exceldokument med diagram och allt. Är det tänkt i alla fall...
Som jag då, försökte klistra in diagramet här men det blir för meckigt.
Verkar gå i ca 19,5nm3 vid heltom och dra 0,67 på landsväg. Har ju bara kört i 2v så medelvärden bör nog mogna lite mer...
Prepare...
Post Reply