Nya regler om trängselskatt i Stockholm

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Nya regler om trängselskatt i Stockholm

Post by AndersH »

Det blir tydligen trångt i Stockholm med alla trängselskattebefriade miljöfordon så man vill avskaffa befrielsen från trängselskatt i förtid så att miljöbilar sålda från 1 januari 2009 inte längre blir befriade från trängselskatt.

Miljöbilar som registrerats före 1 januari 2009 behåller sin befrielse från trängseskatt fram till 1 augusti 2012 men den upphör vid ägarbyte innan dess!

Läs mer på http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/107688
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Nya regler om trängselskatt i Stockholm

Post by track_snake »

AndersH wrote:Det blir tydligen trångt i Stockholm med alla trängselskattebefriade miljöfordon så man vill avskaffa befrielsen från trängselskatt i förtid så att miljöbilar sålda från 1 januari 2009 inte längre blir befriade från trängselskatt.

Miljöbilar som registrerats före 1 januari 2009 behåller sin befrielse från trängseskatt fram till 1 augusti 2012 men den upphör vid ägarbyte innan dess!

Läs mer på http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/107688
-------------------------------------------
Det är i och för sig naturligt att det blir så. Alla bilar trängs ju lika mycket oavsett om det går på etanol, gas, bensin eller diesel.

/track_snake
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya regler om trängselskatt i Stockholm

Post by avozetta »

AndersH wrote:Det blir tydligen trångt i Stockholm med alla trängselskattebefriade miljöfordon så man vill avskaffa befrielsen från trängselskatt i förtid så att miljöbilar sålda från 1 januari 2009 inte längre blir befriade från trängselskatt.

Miljöbilar som registrerats före 1 januari 2009 behåller sin befrielse från trängseskatt fram till 1 augusti 2012 men den upphör vid ägarbyte innan dess!

Läs mer på http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/107688
Det här med att skattebefrielsen upphör vid ägarbyte verkar inte stämma då jag inte fått några passager registrerade på min bil än. Man kanske backade på den punkten när de nya reglerna väl infördes?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Nya regler om trängselskatt i Stockholm

Post by Mats »

avozetta wrote: Det här med att skattebefrielsen upphör vid ägarbyte verkar inte stämma då jag inte fått några passager registrerade på min bil än. Man kanske backade på den punkten när de nya reglerna väl infördes?
Jag tittade på skatteverkets sida, och hittar inget om att det skulle försvinna vid ägarbyte
* *bil som enligt uppgift i vägtrafikregistret är utrustade med teknik för drift helt eller delvis med elektricitet eller annan gas än gasol eller med en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol.

* undantaget gäller till och med juli månad 2012 för de bilar som är undantagna från skatteplikt och registrerade i vägtrafikregistret före den 1 januari 2009.

Observera att nya regler gäller för miljöbilar från den 1 januari 2009

Den 26 november 2008 fattade riksdagen beslut om ändrade regler gällande trängselskatt för miljöbilar. Beslutet innebär att det s.k. miljöbilsundantaget i lag om trängselskatt (2004:629) upphörde att gälla den 1 januari 2009 i stället för den 1 augusti 2012. För de bilar som är undantagna från skatteplikt före den 1 januari 2009 och som dessförinnan också är införda i vägtrafikregistret, ska undantaget fortsätta att gälla fram till den 1 augusti 2012. Befintliga miljöbilar påverkas därmed inte av ändringen.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Post Reply