Ej tillåtet diskutera etanolens nackdelar i etanol.nu

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Ej tillåtet diskutera etanolens nackdelar i etanol.nu

Post by track_snake »

Den tråd som Sven öppnade om sockerrörsetanolens nackdelar blev snabbt låst:

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3299

/track_snake
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

haha se där ja ...
Åsiktsfriheten i landet genomsyrar Etanolforumet... ;)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Dom är helt sanslösa där! Jag ville svara på ett inlägg i tråden jag öppnat, men kunde inte. Jag har därför skrivit ett inlägg nu med frågan om de idkar censur på etanol.nu. http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... 7846#27846
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Ja, det är helt tydligt att dom inte vill ha någon diskussion om sådant som är negativt med etanolen.

Jag bifogar en länk här till den studie som visar att tropiska gräs (sockerrör är ett sådant) faktiskt släpper ut stora mängder metan:

http://www.interciencia.org/v32_01/30.pdf

/track_snake
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

track_snake wrote:Ja, det är helt tydligt att dom inte vill ha någon diskussion om sådant som är negativt med etanolen.
/track_snake
När argumenten tryter tar de tydligen till andra medel.

Vad jag har förstått av Sven så gäller det även Gröna bilister, som för att kunna fortsätta favorisera etanolen ordnade en populistisk miljöbilsomröstning.
se tråd: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=5615#5615

När det inte längre går att framhålla Etanolfordon som miljövänliga väljer tydligen förespråkarna att tiga ihjäl kritiken.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Oerhört intressant, track_snake, och tack för länken. Vet du om Crutzen har med detta metan i sina beräkningar?

För mig förefaller det som allt mer märkligt att använda tropiska och subtropiska områden för odling av biomassa för produktion av biobränslen. Det verkar vara en så känslig vegetation som dessutom har stor betydlelse för att hålla växthuseffekten i schack. Vi rubbar helt enkelt ekosystemen.

Professor Johan Rockström anser ju att lämpliga områden för odling av energigrödor är outnytttjad mark och utarmad busksavann i Tanzania, Mocambique och Zambia. Och han nämnde Jatropha som bättre än sockerrör, pga lägre krav på vatten.[/code]
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Oerhört intressant, track_snake, och tack för länken. Vet du om Crutzen har med detta metan i sina beräkningar?

För mig förefaller det som allt mer märkligt att använda tropiska och subtropiska områden för odling av biomassa för produktion av biobränslen. Det verkar vara en så känslig vegetation som dessutom har stor betydlelse för att hålla växthuseffekten i schack. Vi rubbar helt enkelt ekosystemen.

Professor Johan Rockström anser ju att lämpliga områden för odling av energigrödor är outnytttjad mark och utarmad busksavann i Tanzania, Mocambique och Zambia. Och han nämnde Jatropha som bättre än sockerrör, pga lägre krav på vatten.[/code]
--------------------------
Nej. Crutzen har enbart studerat N2O.

Det här med metan är en helt annan sak och som står i rapporten blev forskarna förvånade av att finna att tropiska gräs 'andades ut' så mycket metan.

Men man har också på satellitbilder sett förhöjda metanhalter över tropiska områden; och nu har man alltså en delförklaring.

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jaha. Det kunde man ju väntat sig. Nu har etanol.nu bannat mig så att jag inte kan skriva inlägg på etanol.nu längre.

Det är väl bra. Då får etanolvännerna ha sitt forum för inbördes beundran utan att jag stör dem med elaka inlägg.

Men dom borde kanske tänka på att sanningen om etanol kan komma fram i alla fall...

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:Jaha. Det kunde man ju väntat sig. Nu har etanol.nu bannat mig så att jag inte kan skriva inlägg på etanol.nu längre.

Det är väl bra. Då får etanolvännerna ha sitt forum för inbördes beundran utan att jag stör dem med elaka inlägg.

Men dom borde kanske tänka på att sanningen om etanol kan komma fram i alla fall...

/track_snake
Då besannades min farhåga om att de idkade åsiktsreglering!

De är inte direkt begåvade på etanol.nu, detta faller ju bara tillbaka på dem själva. Inom icke-demokratiska organisationer och länder är det ju typiskt att tysta kritiker, men inom en intressorganisation för ett miljövänligt bränsle i Sverige?

Jag har läst dina inlägg, track_snake, och jag tycker att alla är sakliga och vederhäftiga. Det går egentligen bara att göra en enda tolkning av att du inte får skriva inlägg där: du har pekat på bristerna med etanol, och dessa sanningar har varit för obehagliga för de ansvariga för detta forum. Deras agerande gör att etanolen faller i ännu sämre dager, den tål uppenbarligen inte en kritisk granskning.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote:Jaha. Det kunde man ju väntat sig. Nu har etanol.nu bannat mig så att jag inte kan skriva inlägg på etanol.nu längre.

Det är väl bra. Då får etanolvännerna ha sitt forum för inbördes beundran utan att jag stör dem med elaka inlägg.

Men dom borde kanske tänka på att sanningen om etanol kan komma fram i alla fall...

/track_snake
Då besannades min farhåga om att de idkade åsiktsreglering!

De är inte direkt begåvade på etanol.nu, detta faller ju bara tillbaka på dem själva. Inom icke-demokratiska organisationer och länder är det ju typiskt att tysta kritiker, men inom en intressorganisation för ett miljövänligt bränsle i Sverige?

Jag har läst dina inlägg, track_snake, och jag tycker att alla är sakliga och vederhäftiga. Det går egentligen bara att göra en enda tolkning av att du inte får skriva inlägg där: du har pekat på bristerna med etanol, och dessa sanningar har varit för obehagliga för de ansvariga för detta forum. Deras agerande gör att etanolen faller i ännu sämre dager, den tål uppenbarligen inte en kritisk granskning.
------------------------------------------------------------
Det hjälper inte med odemokratiska metoder, sanningen kommer nog fram i alla fall, men självklart blev jag illa berörd av att det var så lågt i tak på etanol.nu

track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jag har läst tråden som blev låst och vad jag kan se så var det inte för att den var etanolkritiskt utan för att ämnet redan diskuterades i andra trådar( av samma författare). Det blir lite förvirrande när trådar som diskuteras dyker upp i på flera olika underforumsidor. Lite ordning och reda brukar inte skada , oavsett forum.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:Jag har läst tråden som blev låst och vad jag kan se så var det inte för att den var etanolkritiskt utan för att ämnet redan diskuterades i andra trådar( av samma författare). Det blir lite förvirrande när trådar som diskuteras dyker upp i på flera olika underforumsidor. Lite ordning och reda brukar inte skada , oavsett forum.
Tråden som jag öppnade och som blev låst säger jag inte så mycket om, även om jag tycker att det var bra och pedagogiskt att ha en tråd som berörde enbart sockerrörsetanolen, eftersom det är den som finns i E85 i Sverige.

Däremot är det helt oacceptabelt att de har uteslutit track_snake. Han har skrivt sakliga och vederhäftiga inlägg. Etanolforumet borde snarare vara tacksam för det han skriver, därför att han belyser nackdelar med etanolen och kan bidra till att den förbättras.

Track_snake riktar även ljuset mot brister hos biogas och naturgas, och det tycker jag också är alldeles utmärkt. Det vore farligt om vi här på Forumgas t ex slog oss till ro och menade att biogasen på alla sätt är förträfflig och den slutgiltiga lösningen på bilarnas bränsleproblem. Utan ifrågasättande och kritisk granskning sker ingen utveckling.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Ja det låter inte bra men det var inte det som denna tråd handlade om.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Med risk för att bli OT.
Enligt Etanol.nu så är inte Track_ Snake bannad.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Med risk för att bli OT.
Enligt Etanol.nu så är inte Track_ Snake bannad.
--------------------------------
Nja. Jag har inte kunnat skriva några inlägg sedan före midsommar i alla fall. Om jag försöker kommer det upp en sida 'Det är för många inloggade just nu'. Enligt vad jag hört är det vad som händer när någon blir 'bannad' i ett forum som använder den här mjukvaran.

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

track_snake wrote:
anders wrote:Med risk för att bli OT.
Enligt Etanol.nu så är inte Track_ Snake bannad.
--------------------------------
Nja. Jag har inte kunnat skriva några inlägg sedan före midsommar i alla fall. Om jag försöker kommer det upp en sida 'Det är för många inloggade just nu'. Enligt vad jag hört är det vad som händer när någon blir 'bannad' i ett forum som använder den här mjukvaran.

/track_snake
---------------------------
Skall bara tillägga att resultatet blir detsamma om jag skriver från en annan dator så alltså är jag verkligen bannad.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:
anders wrote:Med risk för att bli OT.
Enligt Etanol.nu så är inte Track_ Snake bannad.
--------------------------------
Nja. Jag har inte kunnat skriva några inlägg sedan före midsommar i alla fall. Om jag försöker kommer det upp en sida 'Det är för många inloggade just nu'. Enligt vad jag hört är det vad som händer när någon blir 'bannad' i ett forum som använder den här mjukvaran.

/track_snake
Jag undrar om jag råkat ut för samma sak. Jag har stora problem att bara läsa inläggen på etanol.nu, får vänta 20 sekunder innan jag får svar och oftast har jag då inte fått någon kontakt, och jag får prova 4-5 gånger. Jag har inte provat skriva något nytt inlägg, det kräver ju också att jag sitter ansenlig tid vid datorn eftersom det krånglar så enormt. Jag har inga som helst problem med att använda vårt forum.

Jag har också fått svaret att för många är inloggade, men också att jag vid inloggningen skulle ha skrivit fel, något som dock inte har skett.

Har andra än jag och track_snake problem med att komma in på etanol.nu och läsa inlägg där?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag kollade, och det var blixtsnabbt. Men så hittade jag av en slumpdet här.

Tydligen något tekniskt problem. Jag var alltså inte inloggad.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

åsaboe wrote:Jag kollade, och det var blixtsnabbt. Men så hittade jag av en slumpdet här.

Tydligen något tekniskt problem. Jag var alltså inte inloggad.
Tack för tipset, åsaboe. Jag har nu skrivit ett inlägg på den hänvisade sidan där jag frågar om det handlar om serverproblem eller liknande. Har försökt skicka mitt svar 20 ggr nu, men inte lyckats. Jag ska försöka mer vid ett senare tillfälle, andra får gärna också prova, ni kan ju ta upp att det finns de som har stora problem att komma in på forumet.

Jag hoppas du har rätt, att det hela handlar om tekniska problem och ingenting annat.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
åsaboe wrote:Jag kollade, och det var blixtsnabbt. Men så hittade jag av en slumpdet här.

Tydligen något tekniskt problem. Jag var alltså inte inloggad.
Tack för tipset, åsaboe. Jag har nu skrivit ett inlägg på den hänvisade sidan där jag frågar om det handlar om serverproblem eller liknande. Har försökt skicka mitt svar 20 ggr nu, men inte lyckats. Jag ska försöka mer vid ett senare tillfälle, andra får gärna också prova, ni kan ju ta upp att det finns de som har stora problem att komma in på forumet.

Jag hoppas du har rätt, att det hela handlar om tekniska problem och ingenting annat.
----------------------------
Det som är lite underligt är att etanolfolket skriver inlägg hela tiden som om inget hänt.

/track_snake
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

track_snake wrote: ----------------------------
Det som är lite underligt är att etanolfolket skriver inlägg hela tiden som om inget hänt.

/track_snake
Det är ju onekligen litet märkligt. Tråkigt om de sabbar för icke helfrälsta.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:
Sven wrote:
åsaboe wrote:Jag kollade, och det var blixtsnabbt. Men så hittade jag av en slumpdet här.

Tydligen något tekniskt problem. Jag var alltså inte inloggad.
Tack för tipset, åsaboe. Jag har nu skrivit ett inlägg på den hänvisade sidan där jag frågar om det handlar om serverproblem eller liknande. Har försökt skicka mitt svar 20 ggr nu, men inte lyckats. Jag ska försöka mer vid ett senare tillfälle, andra får gärna också prova, ni kan ju ta upp att det finns de som har stora problem att komma in på forumet.

Jag hoppas du har rätt, att det hela handlar om tekniska problem och ingenting annat.
----------------------------
Det som är lite underligt är att etanolfolket skriver inlägg hela tiden som om inget hänt.

/track_snake
Jag håller med om att det är oroande. Visar det sig att vi verkligen är avstängda, kommer jag inte vara sen att upplysa om detta i olika sammanhang. T ex tänker jag kontakta andra som länkar till deras förening, t ex Gröna Bilister. Nu sitter ju dessvärre den organisationen i knät på "etanollobbyn", men det kan ju ändå vara intressant information för dem att de länkar till en icke-demokratisk förening som sysslar med åsiktsregering och utesluter medlemmar som uttalar saklig och väl underbyggd kritik mot etanolen.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Har nu testat att logga in på etanol.nu även från min hemdator, men det är lika hopplöst.

Finns det andra som är medlemmar på etanol.nu som lyckas logga in och läsa inlägg utan problem?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jag loggar och skriver utan problem. När jag fick problem med en forumsida en gång så fick jag rensa hela datorn på Cooccies som rörde den sidan innan det släppte.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote: När jag fick problem med en forumsida en gång så fick jag rensa hela datorn på Cooccies som rörde den sidan innan det släppte.
Ok, men eftersom jag använt två olika datorer varav den ena tilhör ett annat hushåll så borde jag ju inte haft problem med inloggning på båda ställena. Jag blir mer och mer övertygad om att jag och track_snake faktiskt är avstängda.

Har vännerna på etanol.nu möjligen lärt sig av Robert Mugabe? :wink:
Opel Zafira CNG -08
Post Reply