Gasbilens bränslekostnad fortfarande lägre än etanolbilens

För diskussioner som spänner över flera fält.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Gasbilens bränslekostnad fortfarande lägre än etanolbilens

Post by Sven »

Är den rena driftskostnaden lägst för etanol eller gas?

För att räkna ut detta har jag använt Statoils pris obemannad station för E85 idag dvs 8.24 kr/l.

För gasen är det svårare. FordonsGas pris är 12.20 kr/Nm3, men detta är det högsta priset för tankstationer i Sverige. Jag har gått in på "CNG stations and Prices..." och tittat på priser som är högst 30 dgr gamla. I Skåne finns 19 gastankstationer (måste vara det landskap med flest), bara 6 av dessa har "färska" siffror. För fem stycken är priset 10,25 kr, för en (i Helsingborg) 9.90 kr. I Göteborg finns 11 stationer, 6 har färska siffror på 12.00 kr, men ska det kanske vara 12.20 (FordonsGas' pris)? I Stockholm finns 10 stationer, 7 har färska siffror, spannet 11.58 - 12.41, genomsnitt 12.05 kr/Nm3. I övriga landet är spannet 8.50 - 12.25, de flesta ligger på 10-11 kr/Nm3.

Totalt varierar alltså priset mellan 8.50 - 12.25, dvs med 3,75 kr/Nm3. Min grova skattning är att genomsnittspriset är (utifrån Skånes 19 med snittpris 10.20, Göteborgs 11 12.20, Stockholms 10 12.05 och övriga 50 10.50) = 10,82 kr/Nm3, avrundar detta uppåt (pga att en del siffror kan vara gamla) till den jämna siffran 11 kr/Nm3.

Så till svårigheten välja ut modeller. Det enklaste vore om det fanns någon modell idag som både tillverkas i etanol- och gasversion. Det finns det dock inte. Men Volvo tillverkade t o m 2007 gasbilar och har från 2008 börjat tillverka etanolbilar. Jag har med Volvo V70 och använder Konsumentverkets information om förbrukning blandad körning årsmodell -07. För etanolbilarna ökar jag bensinförbrukningen med 40%, den siffra som DN.Motor angett att de uppnådde då de testade Volvo.

Volvo V70
Gas: 0,94 Nm3/mil, = 10.34 kr/mil
Etanol: 0,92 x 1,40 l/mil = 10,61 kr/mil

Nu var inte Volvos gasbilar optimerade för gas. De nya gasbilarna är detta, och det märks också vid jämförelse förbrukning bensinvarianten och gasvarianten. Verkningsgraden för gas är då bättre, förbrukningen speglar nästan skillnaderna i energinnehåll.

För skojs skull har jag skapat etanolbilar av tre av de intressantaste gasbilarna, Opel Zafira, VW Touran och Mercedes B170. Utfallet blir:

Opel Zafira
Gas: 0,70 Nm3/mil = 7.70 kr/mil
Etanol: 0,78 x 1,40 l/mil = 9,00 kr/mil

VW Touran
Gas: 0,725 Nm3/mil = 7.98 kr/mil
Etanol: 0,79 x 1,40 l/mil = 9.11 kr/mil

Mercedes B170
Gas: 0,69 Nm3/mil = 7.59 kr/mil
Etanol: 0,695 x 1,40 l/mil = 8,02 kr/mil

Att Mercedesens bensinvariant drar så lite beror på att motorn är på 1,7 l mot CNG-variantens dryga 2,0 l. Mercedes har gjort så för att gasbilens prestanda ska bli likvärdiga bensinvariantens.

Sammanfattning
Fortfarande är den rena driftskostnaden lägre för moderna gasbilar j f m etanolbilar. Skillnaden är större för de nya gasbilarna, särskilt de med monovalenta motorer.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Tackar för den jämförelsen! :) Intressant läsning.. 12,25kr/nm3 kostade gasen i Göteborg idag... :(
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

taz wrote:Tackar för den jämförelsen! :) Intressant läsning.. 12,25kr/nm3 kostade gasen i Göteborg idag... Har precis uppdaterat stationen jag tankade på.. :(
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Skillnaden är större!

Post by Micke77 »

Skillnaden mellan en etanol-V70 och en gas-V70 är större än trådskaparens beräkningar då han har använt sig av en förbrukningssiffra baserad på certifieringsgasen som inte finns att få tag i. Tyvärr har Volvo använt sig av denna gas i alla officiella uppgifter, vissa andra tillverkare redovisar för riktiga gastyper som finns att köpa. Bäst blir kalkylen för naturgas, men även för biogas så är förbrukningen lägre än den officiella siffran 0,94 Nm3/mil.

Min egen siffra på blandad körning med naturgas ligger på 0,75Nm3/mil och jag har sett i andra trådar att detta är ganska normalt för en V70 med automat.

Gasbil är fortfarande klart bäst ekonomiskt jämfört med både etanol, bensin och diesel så länge man pratar om normala körsträckor / år.


Eon i Skåne, Halland, Blekinge och Kalmar vill ha 10,75kr sedan 1 juni för sin naturgas (biogas på vissa ställen).
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Skillnaden är större!

Post by Sven »

Micke77 wrote:Skillnaden mellan en etanol-V70 och en gas-V70 är större än trådskaparens beräkningar då han har använt sig av en förbrukningssiffra baserad på certifieringsgasen som inte finns att få tag i. Tyvärr har Volvo använt sig av denna gas i alla officiella uppgifter, vissa andra tillverkare redovisar för riktiga gastyper som finns att köpa. Bäst blir kalkylen för naturgas, men även för biogas så är förbrukningen lägre än den officiella siffran 0,94 Nm3/mil.
Som jag har förstått ska certifieringsgasen motsvara biogasen.

För Zafiran och Mercedesen har angetts H-gas vilket motsvarar naturgas och därför har jag räknat om för biogas. VW har för Touran precis som Volvo angett certifieringsgas.

Jag håller med om att många här på forumet lyckats komma ner på lägre förbrukning med sina V70:s, ca 0,80 Nm3 biogas/mil blandad körning. Men det är möjligt att det även för andra modeller går att pressa förbrukningen j f m tillverkarnas siffror. För egen del ligger jag med min Zafira på 0,67 Nm3 biogas/mil blandad körning, men med något övervikt åt stadskörning. Tillverkarens siffra är 0,70 Nm3 biogas/mil vid blandad körning.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Har själv en V70 2007 med manuell låda, kör idag på ca;0,75 Nm3/mil
på ren biogas tankställe Växjö.

Har varit under 0,7 Nm3 vid långkörning landsväg tankat bla i Jönköping vid detta tillfället, nämnas kan att jag hade motorvägsfart med lite moms på :oops: enligt mätaren (dock inte 25%) :lol:

Uppdatera gärna på kartan aktuella priser på kartan
http://www.cngprices.com/
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Skillnaden är större!

Post by track_snake »

Sven wrote:
Micke77 wrote:Skillnaden mellan en etanol-V70 och en gas-V70 är större än trådskaparens beräkningar då han har använt sig av en förbrukningssiffra baserad på certifieringsgasen som inte finns att få tag i. Tyvärr har Volvo använt sig av denna gas i alla officiella uppgifter, vissa andra tillverkare redovisar för riktiga gastyper som finns att köpa. Bäst blir kalkylen för naturgas, men även för biogas så är förbrukningen lägre än den officiella siffran 0,94 Nm3/mil.
Som jag har förstått ska certifieringsgasen motsvara biogasen.

För Zafiran och Mercedesen har angetts H-gas vilket motsvarar naturgas och därför har jag räknat om för biogas. VW har för Touran precis som Volvo angett certifieringsgas.

Jag håller med om att många här på forumet lyckats komma ner på lägre förbrukning med sina V70:s, ca 0,80 Nm3 biogas/mil blandad körning. Men det är möjligt att det även för andra modeller går att pressa förbrukningen j f m tillverkarnas siffror. För egen del ligger jag med min Zafira på 0,67 Nm3 biogas/mil blandad körning, men med något övervikt åt stadskörning. Tillverkarens siffra är 0,70 Nm3 biogas/mil vid blandad körning.
---------------------
Vi får se vad etanolpriserna blir till hösten. En del talar om prishöjningar på den brasilianska sockerrörsetanolen då. Men annars är risken stor vid nuvarande prisutveckling (att biogasen ungefär följer bensinen uppåt medan etanolen ligger stilla) att E85 ganska snart blir billigare än biogas som bränsle. Och det vore inte bra.

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Gasbilens bränslekostnad fortfarande lägre än etanolbile

Post by S-klasse »

Sven wrote: Nu var inte Volvos gasbilar optimerade för gas...
Har de någonsin varit optimerade för något bränsle... :D
Sven wrote: Mercedes B170
Gas: 0,69 Nm3/mil = 7.59 kr/mil
Etanol: 0,695 x 1,40 l/mil = 8,02 kr/mil

Att Mercedesens bensinvariant drar så lite beror på att motorn är på 1,7 l mot CNG-variantens dryga 2,0 l. Mercedes har gjort så för att gasbilens prestanda ska bli likvärdiga bensinvariantens.
Nu är skillnaden mellan en B170 bensin och B 200 bensin - där den sistnämnda har samma cylindervolym 2034 cc som B 170 NGT - inte särskilt stor.
Landsväg : B170 0,590l/mil - B200 0,615l/mil - 4,2%
Blandat : B170 0,695l/mil - B200 0,735l/mil - 5,7%
D.v.s. i praktiken ingen större skillnad, beror mer på körsättet.

Med samma beräkning som Sven ger det 8,47kr/mil för B200 kör på E85, d.v.s. 0,88kr/mil dyrare på E85 än på Biogas.
Kan jämföras med 1,30kr/mil dyrare för Zafira-E85 och 1.13kr/mil dyrare för Touran-E85.

Borde egentligen räkna på totalkostnaden, d.v.s. högre kapital/alternativkostnad för biogasbilen och högre service behov för E85 drift. Men då ser milkostnaderna helt annorlunda ut än i ovanstående kalkyler...
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Gasbilens bränslekostnad fortfarande lägre än etanolbile

Post by Håkan »

S-klasse wrote:
Borde egentligen räkna på totalkostnaden, d.v.s. högre kapital/alternativkostnad för biogasbilen och högre service behov för E85 drift. Men då ser milkostnaderna helt annorlunda ut än i ovanstående kalkyler...
Jag har gjort detta på mina två senaste bilar:

V70:
Bränslekostnad ca 7,50kr/mil
Övriga kostnader ca20kr/mil
Totalt: 27,50kr/mil

Opel Astra
Bränslekostnad ca 6,00kr/mil
Övriga kostnader ca12kr/mil
Totalt: 18,00kr/mil

Så bränslekostnaden är en liten del av bilkostnaden (än så länge) så en liten höjning påverkar inte det stora hela...
Sen är det självklart bra om biogas är det billigaste drivmedlet men det är så mycket annat som spelar in då man köper bil.

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Gasbilens bränslekostnad fortfarande lägre än etanolbile

Post by Sven »

Håkan wrote: Så bränslekostnaden är en liten del av bilkostnaden (än så länge) så en liten höjning påverkar inte det stora hela...
Sen är det självklart bra om biogas är det billigaste drivmedlet men det är så mycket annat som spelar in då man köper bil.

Mvh /
Jag håller med om att det finns andra viktiga kostnader. De stora skillnaderna om man har miljöbil j f m fossildriven bil är inköpspris, bränslekostnad, fordonsskatt, ev parkeringsförmåner, trängselskatt i Stockholm , förmånsvärde samt miljöbilspremie. En del av dessa förmåner kan även fossildrivna bilar erhålla.

Som tjänstebil är ofta gasbilarna det ekonomiskt mest gynsamma alternativet. De har ett reducerat förmånsvärde på 40%, etanolbilarna bara 20%.

På en annan tråd har jag tagit med flera av ovanstående poster. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=732

Jag valde i denna tråd att enbart fokusera på bränslekostnaden, för det är ett enkelt mått som är lättöverskådligt. Det är också något som "gemene man" ofta är intresserad av.

Ser man till hela kostnaden för att köra bil så är det ur ekonomisk synvinkel en dyr lyx. Att köpa en ny bil är rena rama kapitalförstöringen. Jag har hört någon säga att om man köper en ny bil ska man äga den minst 7-8 år för att det ska bli någolunda vettig kostnad/mil, detta beroende på den enorma värdeminskningen i början.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Gasbilens bränslekostnad fortfarande lägre än etanolbile

Post by S-klasse »

Sven wrote:Jag valde i denna tråd att enbart fokusera på bränslekostnaden, för det är ett enkelt mått som är lättöverskådligt. Det är också något som "gemene man" ofta är intresserad av.
Jo visst, det är det som "gemene man" oftast tänker på när de se bilkostnaden. Men i detta sammanhang skulle t.ex. de tätare service intervallen för E85 bilarna vara en parameter proportionerlig till mängden mil man kör vara intressant att också ta med i driftskostnaden - till biogasbilens fördel :D
Sven wrote:...Att köpa en ny bil är rena rama kapitalförstöringen. Jag har hört någon säga att om man köper en ny bil ska man äga den minst 7-8 år för att det ska bli någolunda vettig kostnad/mil, detta beroende på den enorma värdeminskningen i början.
Den smartaste modellen jag hört är att köpa en 3 år gammal bil då den har nästan halverats i pris och sedan köra ut den.

Själv brukar jag köpa mina bruksbilar när de efter ca. 10 år och 18-20 000 mil ligger i 50-100 KSEK intervallet och tappat 70-80% i pris. Därefter kör jag 20 000 mil till. Kommer då upp i en totalkostnad runt 20kr/mil - d.v.s. som en ny Nissan Micra som byts vart tredje år.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Gasbilens bränslekostnad fortfarande lägre än etanolbile

Post by Håkan »

S-klasse wrote: Den smartaste modellen jag hört är att köpa en 3 år gammal bil då den har nästan halverats i pris och sedan köra ut den.
Det är väl ungefär så vi gjort...
Sen har jag haft tur att få köpa svärfars tjänstebilar till förmånligt värde.
Hoppas han köper en Passat till hösten...

Ha det /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Aftonbladet skriver om den nya V70 med 2,5 liter motor på etanol, den förbrukar 1,7 liter/mil (nästan 14 kronor). Då är gasen betydlig biligare.
I mitt fall 6,74 kr/mil (inkl. bensin).
/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Hur skiljer sig servicekostnader för etanol- vs gas-bilar av samma modell? Har förstått att serviceintervallet på etanolbilarna är tätt som tusan.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

MartinF wrote:Hur skiljer sig servicekostnader för etanol- vs gas-bilar av samma modell? Har förstått att serviceintervallet på etanolbilarna är tätt som tusan.
-----------------
Tätt som tusan är det inte men vad som sägs är att serviceintervallet är ungefär det halva jämfört med bensindrift.

Om en bensinbil i snitt kostar 2 kr milen i regelbundna serviceintervall blir det alltså en kostnad på 4 kr milen för service för en E85-bil.

Dvs. E85-bilen kostar 2 kr milen mer.

Eller, eftersom E85 just nu är 2 kr milen billigare per mil, de tätare serviceintervallen äter just nu ganska precis upp vinsten med att köra på E85 i stället för BF95.

/track_snake
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Serviceintervall Volvo

Post by Micke77 »

En etanolbil har inte halva serviceintervallet jämfört med med bensinbil.
För att ta Volvo som exempel så har en etanol-volvo och en bensin-volvo med samma typ av motor samma serviceintervall.
Volvo V70 2,0F har ett serviceintervall på 2000mil. Det är en fordmotor. Köper man Volvo V70 2,0 (ej etanol, fordmotor) har den också 2000 mil.
Det som tillkommer på en etanolbil är ett oljebyte va 1000:e mil.


läs mer om serviceintervaller på Volvo:
http://www.volvocars.com/se/Documents/M ... 477f17.pdf

Tyvärr har även vi gasentusiaster ökade kostnader för service jämfört med identisk motor utan gas.
För en Volvo V70 gäller följande intervaller:
gasfilter dränering: 4000 mil
gasfilter byte: 8000 mil
gasledning kontroll: 6000 mil
gastryck kontroll, justering: 2000 mil
Jag räknade ut vad detta innebar i extrakostnader för mig med min V70 -03 Bi-fuel och det blev ca 1 kr per mil med Bilias priser på service.
Därmed sparar jag ändå på att köra på gas trots de ökade servicekostnaderna.
Observera att miltalen ovan endast anger mellanrummet mellan ev serviceåtgärder, denna lista säger inget om vid vilken service resp punkt skall utföras då det är en ganska komplicerad tabell att redovisa.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Just nu är driftskostnaden betydligt lägre för gasbilar jfm etanolbilar. Etanolen har ju höjts till 9.69 kr/liter, jag tankade biogas i Västerås igår för endast 8.99 kr/Nm3, det lägsta pris jag betalt där.

080929 var genomsnittspriset på biogas ca 10.72 kr/nm3, jag skulle tippa att det ligger på 10 kr/Nm3 eller lägre idag. Jag har räknat om siffrorna från ett annat inlägg (http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=805). Då skapade jag etanolbilar av tre av de intressantaste gasbilarna, Opel Zafira, VW Touran och Mercedes B170. Jag utgick från bensinvarianten och ökade förbrukningen med 40%, eftersom det nu är E75 i pumparna ökar jag istället med 35%. Bensinpriset obemannad station 11,04 kr/l. Resultatet blir:

Opel Zafira
Gas: 0,70 Nm3/mil = 7.00 kr/mil
Etanol: 0,78 x 1,35 l/mil = 10.20 kr/mil
Bensin: 0,78 l/mil = 8.61 kr/mil

VW Touran
Gas: 0,725 Nm3/mil = 7.25 kr/mil
Etanol: 0,79 x 1,35 l/mil = 10.33 kr/mil
Bensin: 0,79 l/mil = 8.72 kr/mil

Mercedes B170
Gas: 0,69 Nm3/mil = 6.90 kr/mil
Etanol: 0,695 x 1,35 l/mil = 9.09 kr/mil
Bensin: 0,695 l/mil = 7.67 kr/mil

Gasbilen alltså 2.19 - 3.20 kr billigare än etanolen/mil och bensinbilen 1.42 - 1.59 kr billigare än etanolen.

Just nu kanske även de bilköpare som tänker mer på plånboken än miljön börjar överväga inköp av gasbil. Och alltfler lär tveka inför att köpa en etanolbil. Tyvärr lär också alltfler tanka bensin i sina etanolbilar.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Detta märks på mitt jobb.. min jobbarkompis lyckas jag ha värvat över från att fundera på en etanolsaab till att vänta på VW Passat GAS istället :) Så när den lanseras så blir det en till mig och en till honom :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

taz wrote:Detta märks på mitt jobb.. min jobbarkompis lyckas jag ha värvat över från att fundera på en etanolsaab till att vänta på VW Passat GAS istället :) Så när den lanseras så blir det en till mig och en till honom :)
Vi får hoppas att din jobbkompis är representativ för alla som funderar på etanol eller gasbil. Då kan nästa års försäljning av gasbilar blir riktigt rolig! :lol:

Allvarligt talat så tror jag att det kan bli ett rejält uppsving redan nästa år. I och för sig är jag obotlig optimist, men det känns om att gasbilarna har börjat komma i ropet och att alltfler politiker, folk inom bilbranchen och "vanliga Svenssons" börjat förstå vilka stora miljöfördelar gasbilar har. Att det kommer alltfler modeller på marknaden som kan tillfredsställa fler önskemål gör ju inte saken sämre.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sven wrote:
taz wrote:Detta märks på mitt jobb.. min jobbarkompis lyckas jag ha värvat över från att fundera på en etanolsaab till att vänta på VW Passat GAS istället :) Så när den lanseras så blir det en till mig och en till honom :)
Vi får hoppas att din jobbkompis är representativ för alla som funderar på etanol eller gasbil. Då kan nästa års försäljning av gasbilar blir riktigt rolig! :lol:

Allvarligt talat så tror jag att det kan bli ett rejält uppsving redan nästa år. I och för sig är jag obotlig optimist, men det känns om att gasbilarna har börjat komma i ropet och att alltfler politiker, folk inom bilbranchen och "vanliga Svenssons" börjat förstå vilka stora miljöfördelar gasbilar har. Att det kommer alltfler modeller på marknaden som kan tillfredsställa fler önskemål gör ju inte saken sämre.
ja exakt :) Jag tror fler och fler som funderar på etanolbilar tvekar nu och försöker hitta andra alternativ, de som vet att gas existerar väljer nog det. Just nu är etanolen rätt mycket dyrare än bensin..
Etanol: 12,142 (bensinekvavilent.. (etanolpris*1,3))
Bensin: 10,64
Gas: 8,70 (bensinekvavilent)

Mina föräldrar kanske tar över min gasbil när jag byter sen.. Så gasen går i familjen ;) Skall bara lyckas omvända mina bröder också ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jag tror att vi stark sjunkande siffor vad det gäller E75 försäljningen denna månad.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

anders wrote:Jag tror att vi stark sjunkande siffor vad det gäller E75 försäljningen denna månad.
Går det att se försäljningen på någon sida på internet? Hade varit intressant att följa.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Går inte ändra sina inlägg här.. men den som söker, finner..

Här är en länk

E85 Månadsvisförsäljning
http://www.spi.se/statistik.asp?art=109

Senaste uppdaterade månaden är tyvärr augusti.. De verkar inte vara så snabba?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jag har noterat detta med SPI sega uppdatering förut.
varför kan man inte ändra sina inlägg här för? som t.ex. när jag var lite för snabb i inlägget ovan här.
Jag menade att vi kommer att få se en starkt sjunkande försäljning av E75 i November. Men det förstod ni nog :wink:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Ännu lägre bränslekostnad på semesterresan.

Post by Pka »

En bonus med gas är möjligheten att köra riktigt billigt när man semestrar i Europa - där gasen är betydligt billigare än i Sverige. Gasmackar finns det gott om i t.ex. Tyskland, Italien och Österrike. Själv tankade jag fullt för 13 Euro i somras (i Rostock) och körde ca 26 mil på den tanken! E85 finns knappast att få utanför Sveriges gränser.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply