DN kan gå och slänga sig i väggen

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

DN kan gå och slänga sig i väggen

Post by åsaboe »

Tar bort gasbilarna i miljöbilsgenomgången. Men de konstaterar i alla fall att gasbilar går klart billigast. Läs mer här.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Att utesluta gasbilarna från jämförelsen med hänvisning till stora variationer i gaspriset över landet var det dummaste jag läst på länge. :roll:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Hum.... Jag svalde faktiskt deras förklaring även om det smakade lite beskt. Hur skulle de ha gjort, räknat på ett snittvärde för hela landet?

Gissningsvis berodde det på lättja eller tidspress att de marginella gasbilarna föll bort men jag valde att läsa det som att gasbilarna spelar i en egen division och ska inte beblandas med andra "så kallade" miljöbilar :-D 8)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag tycker att artikeln klart bevisar två saker.

Gasbilar är ekonomiska att köra
Dålig konkurrens (prisättning efter eget huvud i många fall).

Det borde bli mer konkurens i både produktions och distributionsledet. Som det är nu gör oftast kommunerna rågasen och uppgraderar denna sedan tar ett distributionsföretag över, Eon Fordonsgas eller Svensk biogas, beroende på var i landet vi befinner oss. Respektive aktör har i stort sett monopol inom sin geografiska spridningsområde.
Kunde det bli mer konkurrens om kunderna, inte bara inom sista ledet innan kund.
Utan även från de som tillverkar gasen så skulle sannolikt en jämnare och i många fall lägre prisbild uppnås.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag funderar på att skriva ett genmäle till dem. Bensinpriset är ju oerhört fixerat och exakt lika överallt. Det är väl därför deras sladderupplaga kör med sådana här artiklar. :wink:
Får se om jag orkar sätta ihop någonting i värmen. Det närmar sig 30 grader i skuggan här.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

AndersH wrote:Att utesluta gasbilarna från jämförelsen med hänvisning till stora variationer i gaspriset över landet var det dummaste jag läst på länge. :roll:
-----------------------
Lasse Swärd är helt klart för biogas som bränsle. Det har han ju sagt många gånger. Så han har väl haft skäl för att göra så.

Skäll inte på honom för han är en av de bästa motorjournalister vi haft.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:
-----------------------
Lasse Swärd är helt klart för biogas som bränsle. Det har han ju sagt många gånger. Så han har väl haft skäl för att göra så.

Skäll inte på honom för han är en av de bästa motorjournalister vi haft.

/track_snake
Jag håller med. Han överväger t o m själv att byta till gasbil.

Jag kan också tycka att listan faktiskt missgynnar etanolen. Alla bensin- och dieselbilar kommer ju före etanolen, men etanolbilarna är nästan alla större avseende längd, vikt och motor. Hade DN.motor istället jämfört bensin och etanolvarianten av varje modell hade utfallit blivit ett annat och etanolen hade hamnat i en ljusare dager.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag håller med er i det mesta, track_snake och Sven. Men nog är argumentet för att inte ha med gasbilarna skrattretande. Bensin- och etanolpriserna är ju knappast exakt lika över hela landet de heller.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

åsaboe wrote:Jag håller med er i det mesta, track_snake och Sven. Men nog är argumentet för att inte ha med gasbilarna skrattretande. Bensin- och etanolpriserna är ju knappast exakt lika över hela landet de heller.
Jag blev också förbannad när jag först såg artikeln, eller egentligen när jag direkt kastade mig över tabellen och såg att ingen gasbil var med! Förklaringen stod sedan tidigt i artikeln, men de flesta tidningsläsare läser visst bara rubriken och eventuellt ingressen av en artikel, längre kommer de inte.

Jag tycker DN.motor kunde slå ännu mer på trummorna för biogasen.

Sen finns det en annan aspekt också. Tyvärr är ju biogasproduktionen inte så stor ännu. I Stockholm råder det ju som bekant brist på biogas. Om det skulle startas en kraftfull kampanj för gasbilar av biltillverkarna och media och det skulle skapa en hausse för gasbilar, så skulle det i värsta fall kunna innebära ännu sämre tillgång på biogas, ökad användning av naturgas och att många fler skulle "gå på (gas)pumpen" (ursäkta!) dvs inte få någon gas från tankstationen.

Det tar dessvärre ganska lång tid från beslut i en kommun/ett landsting om att skaffa biogasanläggning, uppgraderinganläggning och gastankstation till att allt finns på plats. Det KAN vara så att den ganska långsamma utbyggnaden av biogas gör att biogasbranschen ligger lite lågt.

Men det finns också en stor fara med detta. Det kan gör att alla aktörer blir lite försiktiga och att utvecklingen därför avstannar.

Etanolens utveckling har däremot varit enormt snabb. Det känns dock som "lätt fånget, lätt förgånget". Den satsningen har inte varit genomtänkt. Biogassatsningen är mycket mer av en helhetslösning och ger för mig ett betydligt mer seriöst intryck.

Det kanske inte är så dumt att det går lite långsamt ändå.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jag tycker nog att Lasse Swärd skriver så mycket positivt som han kan om biogas. Sedan har biogasen trots allt haft en snabb utveckling de senaste 2 åren. Alltfler tankställen har tillkommit och de fungerar också allt bättre. Vad som varit negativt är naturligtvis att Volvo lagt ned sin produktion av gasbilar (men det finns ju andra märken) och att priset på biogasen har ökat i takt med bensinpriset. Det är naturligtvis inte bra och det finns egentligen inga skäl till en sådan koppling. Däremot finns det naturligtvis kostnader för framställning och uppgradering som måste tas ut, liksom för distribution och tankställen. Tyvärr har ju etanolen blivit billigare relativt BF95 och snart är vi nära den punkt när det lönar sig att köra på etanol i stället för biogas.

/track_snake
Post Reply