Får väl börja här

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Får väl börja här

Post by Johan »

Bor med familj om snart 3 barn i Göteborg.
Passioner föutom miljöintresset inkluderar bland annat gamla datorer och retrodatorspel, flipper, programmering, motorsport och te!
Har ett stort ntresserad av vetenskap, filosofi och humanistiska frågor.

Vi har hankat oss fram via bilpooler och lånade bilar ett långt tag, men nu börjar det bli dags att köpa en egen bil. Förmodligen blir det en gasV70.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Hänger på

Post by anders »

Bor med familjen, 4 barn varav två hemma och en katt i Norrköping.
Kör f.n. en focus FFV men är nyfiken på en gasbil/hybridbil till nästa gång det är dags att byta bil. Vi har två biogasmackar här i stan. Började med att blandtanka Skoda Felician -00 för att sedan köpa en ny FFV 03.
Jobbar som produktionstekniker och är intresserad av fordonsbränslen, datorer, idrott(egenutövad) och naturen och där i synnerhet skärgården.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Välkommen!
Kul med någon med lite djupare etanolkunskap.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Tackar :) . Det finns fler på detta forum med etanolkunskaper. Själv saknar jag kunskaper om biogas och hoppas att lära mig lite här
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Äntligen!
Lite drygt ett och halvt år senare än planerat så fick vi tag på en gasbil som var helt rätt.
Det blev en Opel Zafira - 04 som gått 2800mil. Är än så länge mycket nöjd.
Köpte den i Arbogatrakten, tryckte i 18,7 kubik i Örebro (i en nästan tom tank), vilket räckte hela vägen till Göteborg (30 mil), plus att det finns några kubik kvar. En utlovad räckvidd på 38-40 mil på naturgas verkar rimligt.
Tankmätaren dök oroväckande snabbt de första milen, men stabiliserade sig runt mittenstrecket.

Bilen i sig passar familjen perfekt, ordentliga utrymmen överallt, och möjlighet att fälla upp 2 extra-säten där bak. Visst hade den gärna fått haft en si så där 50hk till när man kör den på E20 Gbg-Stkhlm (lite slö på omkörningar och lite seg om man vill gasa på i en uppförsbacke). Lättkörd i staden dock.

Fyller på med mer info om något intressant händer.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Grattis!

En trevlig och bra avslutning på det gamla året och en förträfflig färd in i det nya! ;-)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Tack åb,

gott nytt år!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

42.6 mil!
Det var sträckan jag lyckades komma på en tank naturgas i min Zafira innan den slog om till bensin. Det inkluderar en resa från Gbg till Linköping, pendling till jobbet varje dag och diverse utflykter igår kväll endast för att köra slut tanken.
Det är en siffra som jag är rätt nöjd med. Till saken hör väl också att jag kör utpräglat mjukt och ekonomiskt i stadstrafik (tar igen det lite på motorvägen istället).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply