Borde jag köpa gasbil?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Torbjörn
Posts: 2
Joined: 2008-06-04, 22:07

Borde jag köpa gasbil?

Post by Torbjörn »

Jag har nyligen bytt jobb, med förlängd resväg som följd. Därmed har jag börjat fundera på ett miljövänligare och mer ekonomiskt sätt att ta mig till och från jobbet. Eftersom jag passerar Trollhättan på väg till jobbet, och de har billig biogas där, är jag lite sugen på en gasbil. I så fall lutar det åt en S60 eller möjligen V70.
Nu till frågan:
Pendlingsavståndet blir relativt långt, drygt 8 mil om dagen, därmed skulle jag behöva tanka var tredje dag. Det känns som det blir ett ideligt tankande, tar tankningen lång tid? Jag har förstått att tankningstiden kan variera rejält, någon som har erfarenhet av hur snabb trollhättemacken är?

Finns det några gasbilar med längre räckvidd än 25-30 mil/tank?

Dessutom åker jag inte direkt förbi gasmacken, det blir en omväg på kanske 5 km...

Tacksam för åsikter/kommentarer!
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Borde jag köpa gasbil?

Post by Sven »

Torbjörn wrote:
Finns det några gasbilar med längre räckvidd än 25-30 mil/tank?
Välkommen hit!

På rubrikens fråga om du borde köpas gasbil kan jag naturligtvis bara svara ett rungande ja, utan tvekan! :lol:

Biogasen är det idag överlägset bästa fordonsbränslet ur miljösynpunkt. Eftersom det innebär att t ex gödsel av alla de slag, som är utmärkta substrat för bioagasproduktion, annars skulle ligga på marken och läcka ut den mycket potenta västhusgasen metan, så ger biogasen dubbla vinster. Dels dess egen låga miljöpåverkan (i princip koldioxidneutral samt mycket låga emissioner, passar därför ypperligt för stadstrafik) och dels minskningen av läckande metan. Summan blir faktiskt en reduktion av växthuseffekten!

Vill du läsa och lära dig mer om detta förträffliga bränsle så finns all upptänklig information på detta forum.

Det finns gasbilar med längre räckvidd. Själv kör jag en Opel Zafira -08 med plats för 7. Blandad körning kommer jag med full tank 40-42 mil, landsvägskörning går det att komma ca 50 mil (extrem snålkörning).

Den nya Mercedes B150 släpps i augusti och jag tror de talat om en räckvidd blandad körning på 38 mil på naturgas, skulle bli ca 35 mil biogas.

VW Touran, som också finns i 7-sitsigt utförande, har också en räckvidd över 30 mil blandad körning, ligger någonstans mellan 30-35 mil, har något mindre tank än Zafiran och drar mer biogas.

I december ska VW Passat gasturbo släppas. Har för mig att den ska ha en räckvidd på 42 mil blandad körning, men detta gäller sannolikt naturgas och blir då runt 38 mil på biogas, ungefär i paritet med Zafiran.

Det finns ännu fler bilar som kommer 30 mil eller mer på en tank, säkert kommer snart andra medlemmar här att komplettera och kanske även revidera mina uppgifter.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Om du ska köpa privat / beg. och vill ha längre räckvidd så föreslår jag också att du tittar närmare på Opel Zafira. Verkar vara få problem, snål och bra räckvidd. Jag kommer vanligtvis runt 34-36 mil på biogas (gamla modellen), kör med lite eco-drivingtricks, men aldrig under hastighetsbegr. som flera andra gör här på forumet.
Den är ju förstås inte lika bekväm och krocksäker som en Volvo.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Torbjörn, du skriver inte varifrån du åker men jag antar att du kanske kommer ta E45 och passera Lilla Edet? I så fall kan du ju hellre tanka där eftersom du då behöver göra en mindre avstickare från ordinarie rutt. Annars är stationen i Trollhättan som de flesta äldre stationer, den funkar bra men det tar lite tid, du får nog vika 4-5 minuter åt gången.

Jag kör själv 8-10 mil per dag med en S60, tankar två gånger per vecka upplever inte att det är det minsta jobbigt att tanka med undantag för att en specifik station i min närhet har väldiga problem med att ge full tank men det är ett isolerat problem. Vår andra bil rullar mycket kring Trollhättan, ca 15-16 mil per dag och behöver tankas varannan dag.

Passerar du Trestad Center så ska det förresten upp en tankstation där också, förhoppningsvis i höst enligt Trollhättans energi.

Det är rätt skönt att kunna köra så många mil per dag med hyfsat miljösamvete dessutom, det är helt klart lättare att motivera om man kör på biogas som finns i Vänersborg-Trollhättan-Lilla Edet.

Jag tycker definitivt att du ska satsa på en gasbil, både av miljöhänsyn, ekonomi och för att det är kul ;) Du kan gott börja med en Volvo för kör man såpass många mil per dag är det skönt med säkerhet, komfort, farthållare och som i mitt fall även automat, sen kan du byta upp dig till något med större räckvidd om du känner behov. Som Sven nämnt så kommer det flera nya bilmodeller med större räckvidd (Mercan kommer väl nu i Juni redan?) och det ryktas mycket löst och naturligtvis helt obekräftat i media om att Volvo tar upp tillverkningen igen. Volvon är ju egentligen lite onödigt stor om man reser ensam utan packning men det beslutet kan man ju bara ta själv som bekant.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Johan wrote:Om du ska köpa privat / beg. och vill ha längre räckvidd så föreslår jag också att du tittar närmare på Opel Zafira. (...) Den är ju förstås inte lika bekväm och krocksäker som en Volvo.
Hallå där! Zafira B (alltså nya modellen) har 5 stjärnor i Euro NCAP!
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

torkel wrote:
Johan wrote:Om du ska köpa privat / beg. och vill ha längre räckvidd så föreslår jag också att du tittar närmare på Opel Zafira. (...) Den är ju förstås inte lika bekväm och krocksäker som en Volvo.
Hallå där! Zafira B (alltså nya modellen) har 5 stjärnor i Euro NCAP!
tjena :-)

var lite otydlig, den gamla modellen har bara 3 stjärnor. Främst problem med sidokrockskyddet.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jonas wrote:Torbjörn, du skriver inte varifrån du åker men jag antar att du kanske kommer ta E45 och passera Lilla Edet? I så fall kan du ju hellre tanka där eftersom du då behöver göra en mindre avstickare från ordinarie rutt..
Och i Lilla Edet finns Sveriges billigaste Biogas :D 8)
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Torbjörn
Välkommen hit.
Naturligtvis tycker även jag att du skall skaffa dig en gasbil. Är själv för tillfället långpendlare kör ca 16,5-17 mil /dag.
Visst det är ett problem med att behöva tanka jämnt, kommer själv ca 25 mil/ tank med biogas vilket innbär att jag måste tanka var tredje resa.
Själv anser jag dock att besparingen väl uppväger detta räknar just nu med ca: 850 kr / månad i ren besparing på utgifter för bränsle.

Sen tillkommer miljö och klimat besparingen som extra bonus (känns bra när man har två egna barn som skall leva i den miljön som vi lämnar efter oss).
Vad det gäller tankställen så kommer det att byggas fler de närmaste åren. kanske det blir något som hamnar utefter din pendlingssträcka.
se gärna länk:
http://www.gasforeningen.se/upload/file ... b%2008.pdf
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Glömde att nämna det finns ytterliggare en bil förutom ovan nämnda.
Nämligen Fiat Multipla (vet ej om det sålts någon sådan).
se länk:
http://www.fordonsgas.se/pdf/Personbilar.pdf
och
http://www.gronabilister.se/public/file ... 34_5_3.pdf
eller
http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... rdonid=336
enligt länken (från miljöbilscenter skall tanken rymma 39 kg gas vilket omräknat ger 48,75 Nm3
och gröna bilister anger 29 kg => 36,25 Nm3
Vilken av ovanstående uppgifter som stämmer vet jag inte, kan kanske vara beroende på årsmodell. Någon som vet?
har dock inga uppgifter om effektiv körsträcka / fyllning.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Torbjörn
Posts: 2
Joined: 2008-06-04, 22:07

Post by Torbjörn »

Jonas wrote: Passerar du Trestad Center så ska det förresten upp en tankstation där också, förhoppningsvis i höst enligt Trollhättans energi.
Detta låter ju alldeles strålande, jag jobbar nämligen på Trestad center! Ett tankställe där vore ju helt optimalt för min del!
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Borde jag köpa gasbil?

Post by Göran »

Torbjörn wrote:Finns det några gasbilar med längre räckvidd än 25-30 mil/tank?
Jag fick en en ide i och med att den nya konvertirengslagen trätt i kraft kanske det går att få in fler tankar i bilen.
Har precis mailat stadspartner i Linköping om frågeställningen.
Får se vad och om de svarar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Enligt senaste numret av Energigas så framgår den i artikeln om Tekniska verksen i Linköpings konverteringsverksamhet att de nya reglerna i praktiken bara får betydelse för etanolbilar. Gasbilar måste fortfarande certifieras som tidigare. Jag vet inte konkret vad det innebär men det låter som om gaskonverterade bilar måste typas in enligt ett krångligare system än vad som är tänkt att gälla t.ex etanol. Då får ju hela idén en negativ inverkan á la pumplagen.

En annan sak är ju det här som vi diskuterat tidigare med vägverkets svenska klimatregler och -40 kontra europas -20 - är det ens tillåtet att särbehandla Sverige enligt EU?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Borde jag köpa gasbil?

Post by taz »

Göran wrote:
Torbjörn wrote:Finns det några gasbilar med längre räckvidd än 25-30 mil/tank?
Jag fick en en ide i och med att den nya konvertirengslagen trätt i kraft kanske det går att få in fler tankar i bilen.
Har precis mailat stadspartner i Linköping om frågeställningen.
Får se vad och om de svarar.
Skall bli intressant att höra vad de säger.. De är väldigt pratglada på stadspartner.. I alla fall han jag har pratat med de 2 gånger jag har ringt.. kommer inte ihåg vad han heter.. Men han är väldigt hjälpsam när jag frågade honom om extra tank för ca ett halvår sedan..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Jonas wrote:En annan sak är ju det här som vi diskuterat tidigare med vägverkets svenska klimatregler och -40 kontra europas -20 - är det ens tillåtet att särbehandla Sverige enligt EU?
Borde vara svårt för Sverige att komma undan EU reglementet. Hoppas att det nya konverteringsreglementet inte blir så urvattnat som Energigas/Tekniska verken tror.

I princip borde du kunna ta din fossilbil till Tyskland, konvertera den där till CNG drift och när du där fått godkännande av installationen enligt gällande EU reglemente glatt kunna ta den hem till Sverige utan att någon ska kunna klaga på det.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Torbjörn wrote:
Jonas wrote: Passerar du Trestad Center så ska det förresten upp en tankstation där också, förhoppningsvis i höst enligt Trollhättans energi.
Detta låter ju alldeles strålande, jag jobbar nämligen på Trestad center! Ett tankställe där vore ju helt optimalt för min del!
Dessvärre tar det som så ofta förr längre tid att få detta på plats än vad man sade för ett halvår sedan. Som det ser ut nu så blir det om drygt ett år man ställer dit stationen. Tyvärr för både dig, mig och alla andra berörda. Jag vet inte om det beror på Brålandaprojektet eller om man bara inte fått ledningen från Trolllhättan på plats eller något annat. Nu lär ju eventuella Klimp-pengar dessutom frysa inne. Tills dess tvingas man köra in i centrala Trollhättan, Lilla Edet, Vänersborg eller Uddevalla.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply