Problem vid start på gas Astra -02 efterkonv.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
mikader
Posts: 1
Joined: 2008-06-03, 02:24

Problem vid start på gas Astra -02 efterkonv.

Post by mikader »

Hej allihopa,
Jag har idag stött på ett problem med min efterkonverterade Astra -02. Jag vred om nyckeln för att starta bilen, knappen intryckt på gasdrift, och knappen blinkar som vanligt. Sen när den var klar med övergången till gas (den startar ju på bensin alltid vad jag har hört) så händer ett av följande:

1. Varvtalet faller från 1500 till under 500 och så upp och ner om och om igen ett tag innan motrorn slocknar när den varvar för lågt. Bilen skakar när den når de låga varvtalen.

Eller så händer följande:

2. Varvtalet faller direkt till noll och motorn slocknar omedelbart.

På bensin är det inga problem. Eftersom att bilen vägrade starta till gas körde jag vid detta tillfälle ca 50 km på bensin istället och efter det så fungerade gasdriften igen. Fin uppstart utan några varvtalssvängningar.

I vanliga fall brukar varvtalen svänga lite vid övergången från bensin till gas (typ mellan 1100 och 700 varv några sekunder innan övergången till gas är helt klar och lampan slocknar, är detta normalt?).

På Opelverkstaden sa de att man bör köra på bensin då och då, att man bör köra en hel bensintank var tredje månad ungefär. Annars så får man problem med gasdriften sa han. Någon som kan bekräfta eller argumentera emot? Spontant känns det som att det ligger något i det han sa för gasdriften fungerade igen efter turen på 50 km besnindrift. Vet dock inte vad i bensindriftn som skulle kunna få gasdriften att börja fungera igen...

Har känt av den ryckighet som andra i forumet har nämnt. I mitt fall uppkommer ryckigheten endast vid gasdrift och när man lättar en aning på gaspedalen. Släpper man den däremot helt eller accelererar så upphävs ryckigheten. Vet inte om detta har med det ovanstående problemet att göra men tänkte att det kan vara värt att nämna.

Är det normalt? Behöver man köra på bensin (hur ofta isåfall) för att gasdriften ska fungera? Har någon annan (eller haft) samma problem?

Skulle vara ytterst tacksam om någon vet något om detta.

EDIT: Astran har gått ca 5200 mil ifall det hjälper...
Opel Astra CNG -02
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Min gamla Astra växlade ibland över "för tidigt" innan den var varm och då gick den ibland ryckigt en kort stund innan den gick bra.
Volvon däremot växlar ibland lite väl sent till gas...
Testa att starta på bensin ett par minuter för att sedan gå över till gas och se hur den beter sig.

Lycka till / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Hej
Jag har en Astra -99, konverterad -00 och hade mycket problem med ojämn tomgång och ryckighet på gasdriften. För mig ryckte det dock främst när motorn belastades vid acceleration eller tung uppförsbacke.
Fick hjälp på Mekonomen som gjorde an diagnos, bytte tändstift och tändkassett, sedan gick den perfekt. Mitt tips är att prova detta. Gasdriften är mycket känsligare för halvdana tändstift, jämfört med bensindriften. Den mekonomverkstad jag var på var väldigt serviceminded. Han lovade att ta tillbaks tändkassetten om det inte var den som felade. (den är ganska dyr).

Att man skulle behöva köra upp en hel bensintank var 3:e månad tror jag inte på. Däremot så har jag hört i båtsammanhang att man inte bör låta bensinen bli äldre än 3 mån. pga att dess kvalite försämras. (t ex om man förvarar den i dunk över vintern) Därför kan det vara klokt att inte tanka mer bensin än vad som förbrukas på 3 mån.
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

Tjena har samma problem på min.. att den pendlar mellan 1500-500 varv en stund, fast har bara hänt ett fåtal gånger, har fortf beg.garanti på bilen så funderar på lämna in min men svårt kanske i med felet händer så sällan..
Opel Astra CNG -04
Image
Post Reply