dags för en presentation

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

dags för en presentation

Post by anderslofberg »

Jag har inte skrivit något här på forumet tidigare, men jag har haft koll en längre tid. Tänkte att det var dags att börja bidra till forumet, som jag tycker är ett väldigt bra initiativ!
Tidigare har jag skrivit en del på Fordonsgas gamla klotterplank, som förmodligen blev för problematisk för dem i och med allt klagande på gaspriset. Eller?

Min sambo och jag har en V70 som vi är mycket nöjda med. Det är en
-02 som vi haft sen sommaren -04 Vi bor i Stockholm och vår närmaste mack (Statoil i Sköndal/Nynäsvägen) råkar ha biogas vilket man tackar för.

Nästa "miljöprojekt" blir nog pelletseldning och kanske solpaneler till huset.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Välkommen hit!
Är solpaneler samma sak som solceller? Hur stor del av hushållselen hoppas du kunna ersätta med solpaneler?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Tackar!

Solceller, som pruducerar el, har dålig verkningsgrad och används i princip inte alls till hushåll. Det enda alternativet som (nästan) är ekonomiskt försvarbart är solvärme. Den korrekta termen för "panelerna" tror jag är solfångare i det här fallet.
Det man spar in på är alltså värme- och varmvattenkostnader.
Man spar ungefär (beroende på vilka förutsättningar man har och hur man räknar) så mycket att man kan hämta hem investeringen på ca 5-30 år.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

anderslofberg wrote:Tackar!

Solceller, som pruducerar el, har dålig verkningsgrad och används i princip inte alls till hushåll. Det enda alternativet som (nästan) är ekonomiskt försvarbart är solvärme. Den korrekta termen för "panelerna" tror jag är solfångare i det här fallet.
Det man spar in på är alltså värme- och varmvattenkostnader.
Man spar ungefär (beroende på vilka förutsättningar man har och hur man räknar) så mycket att man kan hämta hem investeringen på ca 5-30 år.
En annan fördel (om man tar mina föräldrar som exempel) så har de vedpanna med accumulatortank på 1000lit.. Med solpaneler så slipper de elda för att få varmvatten under hela sommaren. De sparar en hel del jobb dessutom med andra ord :) Dessutom sparar det på naturen antar jag...
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Välkommen!

Jag har köpt en annan "solfångare" till mitt hus. Bergvärme!

Drar ut värme ur berget under vintern. Berget värms sedan upp igen av solen på sommaren :lol:
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

DJ wrote:Välkommen!

Jag har köpt en annan "solfångare" till mitt hus. Bergvärme!

Drar ut värme ur berget under vintern. Berget värms sedan upp igen av solen på sommaren :lol:
Eller så använder du bergvärme pumpen som AC på sommaren och hjälper till att värma upp berget och kyler ditt eget hus :)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

taz wrote:
DJ wrote:Välkommen!

Jag har köpt en annan "solfångare" till mitt hus. Bergvärme!

Drar ut värme ur berget under vintern. Berget värms sedan upp igen av solen på sommaren :lol:
Eller så använder du bergvärme pumpen som AC på sommaren och hjälper till att värma upp berget och kyler ditt eget hus :)
Nej, då måste man ha fläktar på radiatorerna, och det har inte jag. Annars blir det nog REJÄLT med kondens.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Post Reply