Volvo Bi-Fuel på hedrande tredjeplats i ADAC's ranking

Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Volvo Bi-Fuel på hedrande tredjeplats i ADAC's ranking

Post by Pka »

http://www.automotorsport.se/news/14585 ... tj%E4rnor/

"Bakom två generationers Toyota Prius kommer då nämligen en Volvo på en överraskande tredje plats. Det är förra generationens V70 som i biogasversionen Bi-Fuel får hela 87 poäng med en angiven förbrukning på motsvarande 6,5 liter per 100 kilometer. "
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ja, hur fasen tänkte Volvo när de avslutade sin gasbilssatsning!

Avslutningen på artikeln är kul:


Eftersom den inte räknas som aktuell nämns den dock inte i ADAC:s sammanfattande texter över bilarna med de högsta poängen. Detta lär få konsekvensen att få förutom vi på auto motor & sport kommer att så mycket som nämna den. Internationellt sett en missad möjlighet till gratis uppmärksamhet som Volvos marknadsavdelning har all anledning att sörja. Frågan om Volvo borde återuppta satsningen på biogasbilar aktualiseras onekligen igen - det är ju ingen tvekan om vad ni läsare tycker, eller hur?

F ö trevligt med en motortidning som i alla fall har lite koll och "vågar" skriva om gasbilar.

Opel Zafira CNG -08
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

Tja, det var nog pappa Ford som bestämde att det inte skulle göras några gasdrivna varianter på den nya modellgenerationen (av V70, S80 etc.). Om beslutet hade tagits av Volvo PV har jag en känsla av att det blivit annorlunda. De började ju satsningen på gasbilar ganska tidigt, och strax innan de lade ned tillverkningen av gasbilar började försäljningen öka. Så sent som sommaren 2006 visade man konceptbilan Volvo Multi-Fuel (som kunde köras på bensin, E85, biogas, naturgas och hytan) som visade att man hade en tänkbar vidareutvecklad gasmotor (med turbo) på gång. Och med tanke på den massiva satsningen på gas i Tyskland och flera andra europeiska länder tycker jag att man skjutit sig rejält i foten. Som det ser ut nu får det bli ett märkesbyte nästa gång - VW, Mercedes eller Opel.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har ADAC själva mätt upp förbrukning/CO2 utsläpp samt hur stora mängder skadliga ämnen som släpps ut per km eller har de enbart gått på officiella värden?

Eftersom V70 Bi-Fuel anges som 6,5l/100 km i naturgasdrift men 9,59 l bensin/100 km kan man misstänka att man utgått från mängd fossil CO2/km för bensin respektive naturgas och räknat om till motsvarande liter bensin per mil.
Hade de gjort samma beräkning utifrån BioGas (det ska finnas 1-2 biogas-mackar i Tyskland) hade Volvo Bi-Fuel & CNG bilarna sopat banan med konkurrenterna!

Vartfall, gick in på ADAC;s hemsida och hittade ursprungsartikeln :

http://www.adac.de/mitgliedschaft_leist ... ocation=33

Gällande beräkningsmetoden beskriver de
Für die einzelnen Messergebnisse erhalten die getesteten Fahrzeuge Punkte; klassenabhängig maximal 50 für niedrigen CO2-Ausstoß und klassenunabhängig maximal 50 für niedrige Schadstoffemissionen. Eine Summe der beiden Werte ab 90 Punkten markiert ein sehr umweltfreundliches Fahrzeug, wofür der ADAC die maximale Zahl von fünf EcoTest-Sterne verteilt. Ab 70 bis 89 Gesamtpunkten gibt es vier ADAC EcoTest-Sterne, zwischen 50 und 69 Punkten drei ADAC EcoTest-Sterne und zwischen 30 und 49 Punkte noch zwei ADAC EcoTest-Sterne. Die Umwelt-Schlusslichter unter 30 Punkten erhalten noch einen ADAC EcoTest-Stern.
M.a.o. så påminner deras metod starkt om det miljöindex Teknikens Värld räknade ut för alla sina testbilar - fram till regimskiftet på tidningen.

Gjorde en sökning på gasbilarnas resultat och fick nedanstående tabell :
http://www.adac.de/Tests/Autotest/Ecote ... &Schritt=2

Nu ska man komma ihåg att den dels innehåller mätningar/beräkningar för bensin och naturgasdrift samt ett antal LPG modeller - så egentligen har de inte ens varit i närheten av alla CNG modeller som säljs på tyska marknaden.
Exempelvis fanns inte Mercedes-Benz E 200 NGT med :evil: i undersökningen, eftersom den har något lägre angiven förbrukning än V70 borde den ha kunnat komma bra till.
Post Reply