skall jag köpa?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

skall jag köpa?

Post by peaknik »

Börjar mitt medlemskap på forumgas med den klassiska frågan:
Skall man köpa?

Tittar på en v70 -03 bifuel som gått 9900 och gjort 10000 service hos handlaren.
Slår troligen till imorgon...

Någon som känner till specifika problem som jag kan kontrollera när jag tittar på den / provkör?

03 vs övriga år ?

Bor i Lund och missar E-on:s erbjudande (7500kr gas) med 14 dagar :cry: . ((Ev. kommer nytt erbjudande under året enligt kundtjänst.))
Prepare...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det var inte många Bi-Fuel i Skåne vid koll hos Bytbil.com... :wink:

Om bara service är skött och stämplad är det nog inga problem. Jag har inte mycket råd att komma med, vi har haft våran 04:a sedan juni i fjol och det har inte varit minsta problem med den, gjorde 2000-mila service för en vecka sedan. Det enda jag saknar som finns fr.o.m. 2005 är DSTC antisladd, vår har bara STC antispinn men det går bra det också.

Kolla eventuellt hos någon Volvohandlare om de kan fixa en tjänstebil från just Volvo och vad det går på.

Tråkigt med eon-kampanjen, men egentligen är det ju inte hela världen - kan kanske uppvägas av litet prutande. Men visst är det härligt att tanka gratis, det skall inte förnekas :wink: För att inte tala om parkeringstillståndet här i Kristianstads kommun, myed bra.
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Nä det verkar inte vara någon vidare marknad här i skåne. Kör upp till Lilla Edet.
DSTC är faktiskt med på denna bilen + mycket annat vars nytta kan diskuteras. Det har varit en volovotjänste - eller du menar man kan komma åt en sån direkt från volvo (ej bilia alltså)?
Prepare...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Innan jag köpte min V70 03:a i december 2005 så provkörde jag flera 02:or och i dessa hördes vid gasdrift ett lite irriterande pinglande/väsande ljud från gastryckregulatorn eller någon gasventil när jag trampade på gaspedalen, det var tyst vid bensindrift. I min bil hördes det bara ett svagt pysande från gastryckregulatorn (sitter till höger om motorn sett framifrån) men jag fick den utbytt på garantin på grund av att den läckte gas (det luktade inte gott i garaget!) och efter det är bilen helt tyst och har fungerat mycket bra. Den nya gastryckregulatorn är cylindrisk, den gamla var fyrkantig om det är av intresse. Det är en dyr pryl och det var andra gången den bytts ut på den bilen fick jag höra då...

Min bil har också gått som tjänstebil hos Volvo i Göteborg och jag köpte den genom Rejmes i Linköping.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

peaknik wrote:Nä det verkar inte vara någon vidare marknad här i skåne. Kör upp till Lilla Edet.
DSTC är faktiskt med på denna bilen + mycket annat vars nytta kan diskuteras. Det har varit en volovotjänste - eller du menar man kan komma åt en sån direkt från volvo (ej bilia alltså)?
Jag undrar om det inte finns få bilar just eftersom de börjat efterfrågas. I Kristianstad fanns 3 när vi köpte våran, nu ingen sedan en tid tillbaka.

Du har alltså kik just på en tjänstebil, nej jag tror inte att man kan få den direkt från Volvo, jag tänkte om du inte varit hos en ren Volvohandlare. Men kolla gärna med fler än Bilia, som Kristianstads Automobil till exempel. De vågar nog inte samarbeta om priserna nu längre, efter avslöjandet för något år sedan :wink:

Det är ju inget fel med litet "lull-lull", man lär sig snart uppskatta en hel del av det. Dock är belysta speglar i solskydden litet överflödigt för sådana skogsvildar som hustrun och jag... :wink:
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Min sambos och min Volvo V70 från -02 har vi haft sen sommaren -04. Den har nu gått drygt 8000 mil. Inga problem med gastryckregulatorn eller någon gasventil. Det har däremot varit problem med centrallåset/larmet. Vänster framdörrs låsspak hade egenheten att hoppa upp av sig själv ibland efter man larmat och låst bilen med fjärren. Volvo hade förlängt garantin på det felet så det kostade inget att byta. Sen vid 8000-milaservicen sa servicekillen att de fixade nåt litet fel som också gick på förlängd garanti. Minns tyvärr inte vad det var eftersom han bara nämnde det i förbifarten.

Är sammantaget mycket nöjd med bilen.
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Tack för svaren!

Vi slog till, blev av med skruttsaaben och kunde sedan njuta 33 mil hem. Efter ca 22 slog bensindriften in helt omärkligt. Får vänta några dagar på mer gas i tanken, E-on utlovar kortet under nästa vecka.
Mycket nöjd så här långt-

Har ni fler service eller se-upp-med synpunkter tar jag tacksamt emot. Bilen kommer att lämnas in för en mindre åtgärd och kan ju vara lönt att kolla efter 'dolda fel' medan garantitid.
Prepare...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Grattis!

Ni blir säkert nöjda, det är en härlig bil.

Jag har som sagt för litet erfarenhet än för att komma med tips, men liksom du tar jag gärna emot allt som kan dyka upp här. Vore ju bra om man kunde få sådant fixat innan garantin går ut i juni...
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Ett litet tips som inte har med service att göra men ändå...

Stoppa in en burk punkteringsspray under bagagerumsluckan. I och med att bilen inte har något reservhjul så kan det vara bra att ha tillsammans med andra saker som startkablar bogserlina osv.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

anderslofberg wrote:Ett litet tips som inte har med service att göra men ändå...

Stoppa in en burk punkteringsspray under bagagerumsluckan. I och med att bilen inte har något reservhjul så kan det vara bra att ha tillsammans med andra saker som startkablar bogserlina osv.
Det fick jag till min bil.. I och med att det inte fanns plats för reservdäck så har jag fått rep kit istället.. En kompressor och däcktätningsmedel.. Sen sa dom "du kan ju alltid ringa volvo assistance, så kommer de o byter däcket åt dig så slipper du krångla med det där" .. :D
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det ingår i alla BiFuel, nyare har kompressor och de litet äldre spray. Men som sagt, med Volvo Assistance behöver man inte bekymra sig... 8)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Att enbart förlita sig på den där punkasprayen i min bil (V70 BiFuel -03) har jag alltid varit lite skeptisk mot så den kompressor jag fick i julklapp satt fint! :D Finns på Mekonomen, art nr 40-12250, knattrar som attan när den jobbar men luften åker i och den stänger av sig vid inställt däcktryck.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jo, nog känns det skönt med kompressorn som följde med våran 04:a. Men å andra sidan, hur stor risk är det att man behöver den egentligen?

För något år sedan hade jag en pyspunka, en spik som jag med all säkerhet fick i däcket på våran egen bilplats sedan vi fyllt på med betongkross. Och innan dess, jag kan banne mig inte komma ihåg... :wink: Det måste vara åtskilliga år sedan. Säkert så där 20, 25 skulle jag tro.

Risken är nog inte så stor att jag måste kalla på Volvo Assistans eller plocka fram kompressorn. Hoppas jag. :wink:
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Tror inte heller att risken e så stor att man får pungtering.. Jag körde 12000 mil me min förra bil utan ett enda missöde.. Dock en gång när jag bytte till vinterdäck så va däcket tomt dagen efter men det var ventilen som inte slöt tätt riktigt sen vintern och första påfyllningen med luft i däcket.. Det blev bra så fort jag pumpat däcket igen :)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Med egen kompressor kan man ju dessutom justera däcktrycket hemmavid eller var man än befinner sig för den delen. Gastapparna är ju i regel obemannade stationer som inte erbjuder denna möjlighet...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

AndersH wrote:Med egen kompressor kan man ju dessutom justera däcktrycket hemmavid eller var man än befinner sig för den delen. Gastapparna är ju i regel obemannade stationer som inte erbjuder denna möjlighet...
Ja, inte dumt. På den ena av eons mackar i Kristianstad finns ett skåp med luft och vatten, det är låst och man öppnar med gaskortet. Bra!
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Det är ju bara att hoppas att det sprider sig, och att folk sköter det, så att det inte försvinner saker...
Image
Post Reply