DN Motor anser att Gröna Bilister trovärdighet är låg!

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

DN Motor anser att Gröna Bilister trovärdighet är låg!

Post by Sven »

Jag har tidigare skrivit i en tråd om mina mejl till Mattias Goldmann på Gröna Bilister med önskemål om att etanolbilarna i den nya Miljöbilslistan ska rankas sämre. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=680 Goldmann svarade aldrig på mitt andra mejl, och därför skickade jag istället mejl till DN Motor och undrade om de s a s kunde ställa Gröna Bilister mot väggen.

Den 22 maj fick jag svar från Lasse Swärd. Nedan kan ni läsa mitt mejl och Lasses svar.

"Hej, redaktionen på DN-Motor!

Grattis till det fina priset som ”Årets energirådgivare”. Det är ni väl värda! Ni har bl a lyckats lyfta fram problemen med etanol och även pekat på transportsektorns stora bidrag till växthuseffekten.

Jag skriver till er eftersom jag vet att ni har en ganska sansad syn på detta med etanol som drivmedel. Den 14 juni ska Gröna Bilister presentera sin nya lista Miljöbästa Bil. Jag känner en stor oro för detta, Gröna Bilister har ju hittills haft en väldigt stor påverkan på vad som ska klassas som miljöbil och deras lista används av alla media. Men om inte den nya listan är radikalt förändrad och etanolbilarna kommer längre ner, tycker jag inte längre de är trovärdiga.

Jag blev mycket oroad när jag läste i Ny Teknik ett uttalande av Gröna Bilister och Mattias Goldmann, http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 351459.ece Han anser att om alla Volvo och Saabbilar som drivs på fossilt bränsle konverteras till etanol, inalles 750 000 fordon, så skulle varje bil minska sitt bidrag till växthuseffekten med 60%. Då har inte herr Goldmann tagit hänsyn till helheten och vad nettoeffekten blir om produktion, distribution m m räknas in! Detta är ett ohederligt sätt att räkna på!

Det har det senaste halvåret kommet massiv kritik mot etanolproduktionen i alla svenska media. Ändå tycks Gröna Bilister benhårt stå fast vid sin linje. De gör som strutsen, stoppar huvudet i sanden.

Paul Crutzen, nobelpristagaren, har ju räknat på effekten på växthusgaserna för olika substrat vid etanolframställning. Endast de brasilianska sockerrören fick godkänt, minskar effekten med 10-50% jfm bensin. Hur kan då herr Goldmann få det till en minskad klimatpåverkan på 60%?

Detta förutsätter dessutom att produktionen av etanolen är miljömässigt hållbar. Vi kan utgå ifrån att inte 100% av all etanol i E85 som tankas i Sverige är miljömässigt producerad. Vi vet t ex att vid en stor del av sockerrörsproduktionen i Brasilien bränns blasten, till stor skada för miljön både lokalt och globalt.

Till detta kommer etanolproduktionens del i de högre matpriserna. Storleken på etanolens orsak till detta bedöms olika, men alla tycks överens om att etanolen är en av förklaringarna till prisuppgången. Sveriges SIDA-chef presenterade i en sändning i Aktuellt den ganska modesta siffran att etanolen orskakat 20-25% av prisökningen. På kort sikt bidrar uppgången av spannmålspriserna tvivelsutan till svält i tredje världen, på lång sikt skulle det kunna ha en gynnsam effekt för tredje världen med högre världsmarknadspriser.

Men vad göra i det akuta läget med matbristen just nu? Om etanolens bidrag till de höga världsmarknadspriserna är 20-25%, kanske priset på etanol omedelbart måste bli några kr högre så att dessa kr kan vara med och betala mat till de svältande i tredje världen?

Så tillkommer detta med rättvis handel. Vi har flera otvetydiga rapporter om att sockerrörsproduktion ibland sker under slavlika förhållanden och att även barnarbete är utbrett. Någon rättvisemärkning finns inte för etanolen i Sverige, så därför kan vi inte veta om produktionen i Brasilien uppfyller dessa villkor.

Etanolproduktionen i Brasilien idag upptar endast någon procent av landets samlade åkerareal. Men om etanolproduktion ökar markant, något som Brasiliens president vill, innebär det stora risker att det ökar skövlingen av regnskogen. Sockerrören kommer kanske inte att odlas där, det är fel klimatzon, men det finns andra grödor som s a s trängs undan av sockerrörsproduktion och som kanske kommer att ta regnskog i anspråk istället. Detta är ytterst allvarligt, regnskogen är enormt viktig för att neutralisera växthuseffekten. Och det är mycket illavarslande att Brasiliens skövling av regnskogen ökade år 2007 efter att ha minskat under några år.

Så länge alla dessa frågetecken finns kring den sockerrörsetanol som vi importerar från Brasilien så tycker jag INTE det går att rekommendera etanol som miljöbränsle!

Den dagen vi har miljöcertifierad, och helst även rättvisemärkt, sockerrörsetanol så kan detta betraktas som ett miljöbränsle. Då kanske dess reduktion av miljöpåverkan ligger på nästan de siffror om ca 60% som Mattias Goldmann angett, troligare är att de ligger i paritet med Crutzens mest positiva siffror om en reduktion med 50%. Den dagen, och först då, kan herr Goldmann gå ut och uppmuntra till konvertering av bensinbilar till etanoldrift!


Jag undrar om ni skulle kunna i ett reportage ställa Gröna Bilister mot väggen innan de presenterar sin nya Miljöbilslista. Det vore mycket intressant att höra hur de egentligen resonerar.

Vänligen

Sven R, Bagarmossen

Ps

Jag anser f ö att gasbilar som kör på biogas är det överlägset bästa miljöbränslet idag. Och om elbilarna i framtiden får bättre räckvidd, ett rimligt pris och hållbara batterier så kommer de sannolikt vara ännu bättre, pga den höga verkningsgraden och avsaknaden av utsläpp. En förutsättning är förstås att elproduktionen också är miljövänlig.

Ds"


Svar från Lasse Swärd

"Bäste R

Tack för ditt brev och dina uppskattande ord om DN Motor. Det gläder mig att du gillar vad vi skriver. Dina övriga synpunkter och tankar delar jag helt och hållet. Angående Gröna Bilister har vi av precis de skäl du tar upp valt att inte skriva om deras utspel, listor mm. I våra ögon har de tappat så gott som all trovärdighet. De fungerar i praktiken bara som en PR-byrå åt etanolindustrin. Inte konstigt när Per Carstedt - högste chef för Sekab - under ett par år satt i styrelsen och spikade strategin.


MVH

Lasse Swärd
DN Motor"
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: DN Motor anser att Gröna Bilister trovärdighet är låg!

Post by track_snake »

Sven wrote:Jag har tidigare skrivit i en tråd om mina mejl till Mattias Goldmann på Gröna Bilister med önskemål om att etanolbilarna i den nya Miljöbilslistan ska rankas sämre. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=680 Goldmann svarade aldrig på mitt andra mejl, och därför skickade jag istället mejl till DN Motor och undrade om de s a s kunde ställa Gröna Bilister mot väggen.

Den 22 maj fick jag svar från Lasse Swärd. Nedan kan ni läsa mitt mejl och Lasses svar.

"Hej, redaktionen på DN-Motor!

Grattis till det fina priset som ”Årets energirådgivare”. Det är ni väl värda! Ni har bl a lyckats lyfta fram problemen med etanol och även pekat på transportsektorns stora bidrag till växthuseffekten.

Jag skriver till er eftersom jag vet att ni har en ganska sansad syn på detta med etanol som drivmedel. Den 14 juni ska Gröna Bilister presentera sin nya lista Miljöbästa Bil. Jag känner en stor oro för detta, Gröna Bilister har ju hittills haft en väldigt stor påverkan på vad som ska klassas som miljöbil och deras lista används av alla media. Men om inte den nya listan är radikalt förändrad och etanolbilarna kommer längre ner, tycker jag inte längre de är trovärdiga.

Jag blev mycket oroad när jag läste i Ny Teknik ett uttalande av Gröna Bilister och Mattias Goldmann, http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 351459.ece Han anser att om alla Volvo och Saabbilar som drivs på fossilt bränsle konverteras till etanol, inalles 750 000 fordon, så skulle varje bil minska sitt bidrag till växthuseffekten med 60%. Då har inte herr Goldmann tagit hänsyn till helheten och vad nettoeffekten blir om produktion, distribution m m räknas in! Detta är ett ohederligt sätt att räkna på!

Det har det senaste halvåret kommet massiv kritik mot etanolproduktionen i alla svenska media. Ändå tycks Gröna Bilister benhårt stå fast vid sin linje. De gör som strutsen, stoppar huvudet i sanden.

Paul Crutzen, nobelpristagaren, har ju räknat på effekten på växthusgaserna för olika substrat vid etanolframställning. Endast de brasilianska sockerrören fick godkänt, minskar effekten med 10-50% jfm bensin. Hur kan då herr Goldmann få det till en minskad klimatpåverkan på 60%?

Detta förutsätter dessutom att produktionen av etanolen är miljömässigt hållbar. Vi kan utgå ifrån att inte 100% av all etanol i E85 som tankas i Sverige är miljömässigt producerad. Vi vet t ex att vid en stor del av sockerrörsproduktionen i Brasilien bränns blasten, till stor skada för miljön både lokalt och globalt.

Till detta kommer etanolproduktionens del i de högre matpriserna. Storleken på etanolens orsak till detta bedöms olika, men alla tycks överens om att etanolen är en av förklaringarna till prisuppgången. Sveriges SIDA-chef presenterade i en sändning i Aktuellt den ganska modesta siffran att etanolen orskakat 20-25% av prisökningen. På kort sikt bidrar uppgången av spannmålspriserna tvivelsutan till svält i tredje världen, på lång sikt skulle det kunna ha en gynnsam effekt för tredje världen med högre världsmarknadspriser.

Men vad göra i det akuta läget med matbristen just nu? Om etanolens bidrag till de höga världsmarknadspriserna är 20-25%, kanske priset på etanol omedelbart måste bli några kr högre så att dessa kr kan vara med och betala mat till de svältande i tredje världen?

Så tillkommer detta med rättvis handel. Vi har flera otvetydiga rapporter om att sockerrörsproduktion ibland sker under slavlika förhållanden och att även barnarbete är utbrett. Någon rättvisemärkning finns inte för etanolen i Sverige, så därför kan vi inte veta om produktionen i Brasilien uppfyller dessa villkor.

Etanolproduktionen i Brasilien idag upptar endast någon procent av landets samlade åkerareal. Men om etanolproduktion ökar markant, något som Brasiliens president vill, innebär det stora risker att det ökar skövlingen av regnskogen. Sockerrören kommer kanske inte att odlas där, det är fel klimatzon, men det finns andra grödor som s a s trängs undan av sockerrörsproduktion och som kanske kommer att ta regnskog i anspråk istället. Detta är ytterst allvarligt, regnskogen är enormt viktig för att neutralisera växthuseffekten. Och det är mycket illavarslande att Brasiliens skövling av regnskogen ökade år 2007 efter att ha minskat under några år.

Så länge alla dessa frågetecken finns kring den sockerrörsetanol som vi importerar från Brasilien så tycker jag INTE det går att rekommendera etanol som miljöbränsle!

Den dagen vi har miljöcertifierad, och helst även rättvisemärkt, sockerrörsetanol så kan detta betraktas som ett miljöbränsle. Då kanske dess reduktion av miljöpåverkan ligger på nästan de siffror om ca 60% som Mattias Goldmann angett, troligare är att de ligger i paritet med Crutzens mest positiva siffror om en reduktion med 50%. Den dagen, och först då, kan herr Goldmann gå ut och uppmuntra till konvertering av bensinbilar till etanoldrift!


Jag undrar om ni skulle kunna i ett reportage ställa Gröna Bilister mot väggen innan de presenterar sin nya Miljöbilslista. Det vore mycket intressant att höra hur de egentligen resonerar.

Vänligen

Sven R, Bagarmossen

Ps

Jag anser f ö att gasbilar som kör på biogas är det överlägset bästa miljöbränslet idag. Och om elbilarna i framtiden får bättre räckvidd, ett rimligt pris och hållbara batterier så kommer de sannolikt vara ännu bättre, pga den höga verkningsgraden och avsaknaden av utsläpp. En förutsättning är förstås att elproduktionen också är miljövänlig.

Ds"


Svar från Lasse Swärd

"Bäste R

Tack för ditt brev och dina uppskattande ord om DN Motor. Det gläder mig att du gillar vad vi skriver. Dina övriga synpunkter och tankar delar jag helt och hållet. Angående Gröna Bilister har vi av precis de skäl du tar upp valt att inte skriva om deras utspel, listor mm. I våra ögon har de tappat så gott som all trovärdighet. De fungerar i praktiken bara som en PR-byrå åt etanolindustrin. Inte konstigt när Per Carstedt - högste chef för Sekab - under ett par år satt i styrelsen och spikade strategin.


MVH

Lasse Swärd
DN Motor"
---------------
Hehe...

Och Carstedts etanoläventyr fortsätter.

Nu har man lanserat något som kallas för 'hållbar etanol':

www.hallbaretanol.se

Bara det att det är exakt samma etanol man importerar nu från Brasilien. Man importerar från UNICA - en sammanslutning som svarar för 60% av etanolproduktionen i Brasilien. UNICA representerar främst etanolproducenter i Sao Paulo-regionen.

I denna region finns de enda mekaniserade plantagerna i Brasilien och de svarar totalt för 25-30% av produktionen där (motsvarar 15-20% utslaget på hela Brasilien).

Vad är då 'hållbar etanol'? Jo, etanol som till 30% skördats mekaniskt enligt den egna definitionen...

Dvs. samma etanol som nu importeras till Sverige.

Jag som trodde att man skulle ställe hårdare krav i samband med en certifiering... Man vill således skriva kraven så att allt av det man importerar nu skall uppfylla kraven...

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: DN Motor anser att Gröna Bilister trovärdighet är låg!

Post by Sven »

track_snake wrote: Vad är då 'hållbar etanol'? Jo, etanol som till 30% skördats mekaniskt enligt den egna definitionen...

Dvs. samma etanol som nu importeras till Sverige.

Jag som trodde att man skulle ställe hårdare krav i samband med en certifiering... Man vill således skriva kraven så att allt av det man importerar nu skall uppfylla kraven...

/track_snake
Att ställa så låga krav är skandalöst! Naturligvis ska certifierad etanol till 100% vara skördad mekaniskt! Och med dessa siffror avslöjar etanolaktörerna hur illa det står till med etanolen från Brasilien.

Vore jag etanolbilsägare och ville köra med rent samvete, då vete sjutton om det inte vore bättre att idag köra på bensin.

Och någon miljöbilspremie borde deras bilar defintivt inte ha. Om på sin höjd 30% är miljömässigt hållbar etanol, då måste ju det vid uträkningen av etanolens påverkan på miljön räknas utifrån detta dvs 30% bra etanol och 70% "fuletanol" = blir defintivt inte en miljölbil! :twisted:
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: DN Motor anser att Gröna Bilister trovärdighet är låg!

Post by torkel »

Sven wrote:Och någon miljöbilspremie borde deras bilar defintivt inte ha. Om på sin höjd 30% är miljömässigt hållbar etanol, då måste ju det vid uträkningen av etanolens påverkan på miljön räknas utifrån detta dvs 30% bra etanol och 70% "fuletanol" = blir defintivt inte en miljölbil!
Notera att det är 30% av 85% vi snackar om på sommaren. På vintern är det 30% av 75%. Resten är bensin. Vi snackar alltså, på sommaren, om att 25% av E85 är miljömässigt hållbar. Då är beräkningen förenklad, eftersom bensinen har högre energiinnehåll per liter än etanolen har. Ser man till denna effekt samt att etanolen på vintern i själva verket är E75 så kan man förmodligen använda spannet 20-25% utan att på något sätt överdriva.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Detta med etanol som miljöbränsle framstår allt mer som rena rama bluffen!
Opel Zafira CNG -08
Thomas Johnson
Posts: 14
Joined: 2008-04-07, 15:03

Post by Thomas Johnson »

Vilket klockrent svar från DN! :)
Post Reply