Berggren i Expressen/Kvällsposten

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Berggren i Expressen/Kvällsposten

Post by åsaboe »

Jan-Erik Berggren i Expressens motorbilaga har idag svarat på ett brev från en biogasare (härifrån?) om miljöbilstest och biogas. Brevskrivaren påtalar att biogasbilar var dåligt representerade i testet. Berggren svarar att han gärna skulle rekommendera biogasbilar "men det är som du vet inte tillräckligt tillgängligt. Inte för alla". Jag hittar inte texten på webbsidan, men många kanske har Expressen? Jag skickade i alla fall ett mejl till Berggren, kommer här:



Hej Jan-Erik!



Jag köper Kvällsposten varannan onsdag för TV-bilagan, och varje lördag för motorbilagan. Motorbilagan läser jag än så länge, eftersom den är aningen mer vederhäftig än konkurrentens dito. När jag i dag läste din spalt på sidan 3 fick jag ett gott skratt som bonus.



Det var ditt svar till Magnus Lindström om biogasbilar i ert miljöbilstest som gav en livsförlängare. Du skriver där att biogasbilar inte är intressanta eftersom de inte är tillgängliga för alla. Så vänder jag blad, och får sidan 5 framför ögonen med en stort uppslagen artikel om Nissan GT-R, en bensinslukande potenshöjare för sisådär trekvarts miljon. Jo, den är ju vääääldigt tillgänglig för en majoritet av era läsare. Lol som det heter numera.



För att fortsätta med motorjournalistikens styvmoderliga behandling biogasen, jag får en allt starkare känsla av att det behövs ett generationsskifte i motorpressen. Nuvarande kår är uppenbarligen så intrimmade i bensin/diesel- och bekvämlighetstänkande att allt nytt framstår som hot mot den egna världen. Det skrivs små enspaltiga notiser om att bilarna måste bli mindre bränslekrävande, få bättre rening av utsläppen och lägre koldioxidutsläpp, men tydligen går det inte att släppa bensinen/dieseln och se alternativ som ger mycket av fördelarna av sig själv. Samtidigt skriver man stort uppslagna, entusiastiska reportage om suvar och Nissan GT-R och sånt. Dubbla budskap skulle man kunna säga, med kraftig övervikt för bensin/dieselvärlden.



Biogasen är ett fantastiskt alternativ i sammanhanget. Körs en bil på biogas framställd av boskapsgödsel, kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 180%. Omöjligt säger matematikern kanske, men biogasens avsaknad av fossil koldioxid tillsammans med tillvaratagandet av gödselns metanbildning ger den effekten.



Vi kör en biogasdriven V70 sedan tre år. Vi bor i Kristianstad, och har inga problem att hitta gasmackar för vår körning. Inga problem att ta sig till Stockholm och hem igen på gas om det skulle behövas, skulle vi turista i Tyskland finns det gott om tankställen. Hittills har vi kört på 100% biogas, bortsett från starten som sker på bensin. Utslaget över ett år blir bensinförbrukningen 4cl per mil.



Och skulle vi hamna i gaslöst land blir vi inte stående för det. Det finns bensintank också, för 30 mils körning sägs det (har aldrig behövt prova). Även om man skulle tvingas köra på bensin då och då, innebär gasdriften där den är möjlig att man sänker sina utsläpp totalt sett. Det glöms oftast bort i den här negativa synen på gas som du och andra motorjournalister sprider.



Visst, det finns inte gasmackar över allt, vill man köra på 100% gas kan det krävas litet planering. Men varför bara se det negativa? Man kan också ta fram de positiva sidorna, det byggs allt fler gasmackar, det kommer allt fler produktionsanläggningar för biogas, man blir delaktig i pionjärandan för ett vettigt miljöbränsle. Jag lovar dig, när man väl skaffat en biogasbil blir det mycket snart en hederssak att bara köra på gas. Dessutom är gasen mycket billigare än bensin och diesel.



En sak till om det där med tillgänglighet; det kanske inte dröjer så himla länge innan du får utesluta bensinbilar från miljöbilstesterna. Om prisutvecklingen fortsätter, pådriven av oljemarknaden och miljöpolitiken, lär bensinen i likhet med den där Nissan GT-R inte bli så tillgänglig för vanligt folk. Då kanske visst initialt omak med biogasdrift inte är ett så väsentligt argument för fortsatt fossilbränsleanvändning längre.



Med vänliga hälsningar

Christer Nilsson



PS

Titta gärna in på http://www.forumgas.se/forum/, där finns mycket intressant att läsa och lära. Även detta ;-)
Last edited by åsaboe on 2008-05-25, 10:23, edited 1 time in total.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Klockren replik från dig! Om du får svar så låter du oss veta det va ;)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Måste bara ge dig en eloge för en mycket välskriven text och motorjournalisten faller på eget grepp :P . Snyggt jobbat.

Kan tillägga att även jag som bor i Älmhult och för tillfället jobbar i Växjö kör nästintill på 100% gas, måste ibland köra på bensin eftersom gasen med jämna mellanrum är avstängd för service i Växjö.

Detta gör jag i en region där det bara går att tanka gas i Växjö, besöker sällan Kristianstad och Hässleholm. Men det kräver lite planering som du säger måste tex se till att jag har full tank när jag kör från Växjö på Fredagen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

hehe, ja, än är det lite klös kvar i gubben uppe på åsen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Tack skall ni ha!
Jodå, om jag mot förmodan får svar skall jag berätta. Vore kul med Berggrens svar här, han fick länken så hittar gör han.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Så jädra bra skrivet, jag är mycket imponerad av dina träffsäkra påståenden mot artikeln. All heder till dig.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ja, bra svar!

Skrattade då jag såg detta: "Lol som det heter numera. " ... Haha..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jösses, det kom svar! Det skall han ha en stor eloge för, herr Berggren.

Kommer här:


"Christer Nilsson" Skriver:
Biogasen är ett fantastiskt alternativ i sammanhanget. Körs en bil på biogas framställd av boskapsgödsel, kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 180%. Omöjligt säger matematikern kanske, men biogasens avsaknad av fossil koldioxid tillsammans med tillvaratagandet av gödselns metanbildning ger den effekten.

Fast är du riktigt säker på att det är biogas vi tankar på de relativt få mackar som erbjuder gas? Det finns många tecken på att de allt som oftast är naturgas från Ryssland.
Hur som helst så har jag inget emot biogas, inte alls. Men problemet är att jag och många, många med mig inte kan tanka det, hur gärna vi än vill.

Ingen av de stora biltillverkarna säger att de tänker satsa på biogas och rätt eller fel - då spelar det ingen roll hur bra det är.

mvh

/jeb



Och jag svarade:


Hej igen, Jan-Erik!

Tack för att du svarar, det skall du ha all heder av.

Till dina frågor; jodå, för vår del vet jag att vi tankar biogas. Kristianstads Kommun har egen produktion av biogas, och att ens nämna naturgas här är vida värre än att svära i kyrkan ;-). Även när vi tankar i Ystad vet jag att det är biogas, Kristianstad exporterar sitt överskott dit. Eslöv har egen produktion, där får vi också biogas. I Malmö/lund är det något sämre, där finns ingen produktion än , men Eon:s standardgas garanteras innehålla minst 50% biogas (sehttp://www.eon.se/templates/InformationPage.aspx?id=45430), så de tre-fyra gånger vi tankat där under tre års gasbilsägande får vi ha en liten bock i kanten för ;-).

På västkusten är det Fordonsgas som står för leveranserna, även de försöker hålla biogasen tillgänglig (http://www.fordonsgas.se/green.html) och jag såg nyligen en uppgift om att de ligger över 50% biogas i mackarna.

Naturligtvis är naturgasen mindre bra, men jag kan acceptera att man fyller ut med sådan för att klara efterfrågan tills biogasproduktionen byggts ut. Att fackla bort den eller -ännu värre- bara släppa ut den är ett klart sämre alternativ, med tanke på dess potens som växthusgas.

Jag såg på webben att din kollega på den andra stora kvällstidningen beklagade sig över det höga bensinpriset. Och jag förstår att folk blir förtvivlade, friheten begränsas kraftigt av prisökningarna. Men i stället för att yla mot månen om lägre bensinpris, en meningslös sysselsättning är jag övertygad om, borde vi alla sätta press på marknadskrafterna och politikerna för att få fram alternativ. Yla på kommunerna så att de sätter igång biogasproduktion, yla på gassäljarna så att mackar sätts upp, yla på Volvo att återuppta gasbilproduktionen.

Du skriver att inga stora biltillverkare satsar på gas. VW kanske är litet i dina ögon, men i höst kommer Passat med gasdrift. Mercedes kommer med fler modeller, och även andra har jag sett blänkare om. Att Volvo lade sig ned strax före mållinjen, när det äntligen började röra på sig så smått, är obegripligt men får väl antas bero på amerikanernas krav på snabba dollar.

Det händer en hel del på gasfronten, men tyvärr är gemene man omedvetna om utvecklingen. Inte så konstigt, gasleverantörer och biltillverkare har inte precis fört ut budskapet. När vi skulle byta bil för tre år sedan trodde jag att biogasbilar var ett experiment i kommunen. När jag sedan fick ögonen på en V70 Bi-Fuel hos Volvohandlaren tog jag reda på mer, och sedan var valet enkelt. Redan då var bensinpriset "över smärtgränsen" som det heter, och den vidare utvecklingen given. Biogasen framstod som ett bättre alternativ än etanol, och det ser ut som om den bedömningen var rätt. Volvo delar ju den inställningen, men de och Eon gjorde samma misstag som Ericsson med mobiltelefonerna tidigare. Ericson skulle ju göra telefoner för krävande användare med pengar, inte för populasen. Men det gjorde Nokia, resultatet vet vi -Nokia drog förbi Ericsson så att Ericsson nästan försvann i svallvågorna. Volvo och Eon gjorde om fadäsen, marknadsförde aldrig biogasen till vanligt folk, bara till företag och offentlig sektor. Plus väntade ut varandra, Volvo väntade på fler mackar, Eon väntade på fler bilar. Nåja, nu löser det sig nog ändå, trycket underifrån har börjat komma. Allt fler inser att "besvärligheterna" med gasdrift nu i inledningsskedet egentligen inte är så stora. När alternativet är att låta bilen stå helt på grund av skyhöga kostnader framstår eventuella besvärligheter med gas som ganska små.

Visst, det är ingen snabb lösning på problemet. Hela bilparken kan ju inte bytas ut i en handvändning, gasproduktionen måste öka för att räcka till allt fler användare. Men i stället för att yla om höga bensinpriser behöver vi som sagt trycka på för alternativen. Biogasen är ett mycket bra sådant! Om motorjournalistiken lade en bråkdel av den kraft de lägger på att skriva om "häftiga" viagra-substitut på information om detta alternativ -och även andra- skulle utvecklingen mot oljeoberoende få litet skjuts. Synd att så många motorjournalister bekat fast i oljesumpen...

Det händer mycket på gasfronten, titta in på http://www.forumgas.se/forum/ och ta del av massor med information. Delta gärna, vi är många där som skulle uppskatta intresse från mediabranchen -för ovanlighetens skull ;-)

Med vänliga hälsningar
Christer Nilsson
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Den där killen har ju redan bildat sig en uppfattning om ämnet och håller sig till vad han själv kommit fram till verkar det som.. Skrämmande att såna får jobba med det de gör....

Påstår att det nog inte är biogas som säljs utan naturgas från ryssland.. mm jo.. Han är ju verkligen expert på ämnet... n00b
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Går ju inte editera sitt inlägg i denna kategori av forumet ... Johan.. fixa! :)

Relativt få mackar.. hm.. måste de finnas en mack utanför dörren hemma hos folk? Fattar inte ... Visst vissa i sverige har långt till en mack.. men bor man i nån av de stora städerna eller i närheten så är det inte långt alls.. Jag har 400m till närmaste gas mack.

På väg till mitt jobb har jag 3 mackar utefter vägen.. När jag åker från Göteborg till Malmö i jobbet så passerar jag 15st!! tankstationer..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Ett utmärkt svar Christer.

En liten fotnot dock det finns även en del andra biltiverkare med väldigt "små" :lol: volymer som satsar på Gas Opel och Fiat tex
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Tack Göran!

Jo, det var nog mer än så jag hade tänkt ha med men glömde. Det är dåligt med orken nuförtiden och jag var ganska spak efter en del gräsklippning. Å andra sidan går det ju inte att få med allt man vill om man skall hålla sig inom vad mottagarens läsork kan förväntas klara. Men helt klart var det synd att jag lyckades missa Opel och Fiat. Någon kanske kan skicka litet kompletteringar till Berggren? Det skadar ju inte om vi är många som ligger på, så att det syns att biogasen har många anhängare.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

I nedanstående länk, som jag även lagt in i en Zafira tråd tidigare, står att Opel under 7 år producerat 50 000 CNG bilar samt att förra året ökade Opel produktionen med 50% till 12000 CNG bilar.

http://www.gmeurope.info/social_media_n ... Range.html

50000 bilar på 7 år från en av de stora tillverkarna är väl ändå i samma storleksordning som E85 bilarna vilka just passerade 100 000 i Sverige.

Andra siffror jag kommer ihåg typ några gånger Opels produktion, utan exakta länkar, talar om ett stort antal CNG bilar runt om i världen.

När det sedan gäller Biogas försäljningen, den har ju flera år varit 52-55% av Naturgas försäljningen i Sverige. I Schweiz är en 40% inblandning av Biogas i naturgasen vanligt förekommande så deras Biogasandel är tämligen nära 40% (runt 35-40% om jag minns rätt). Andra länder typ Österrike börjar inrikta sig på en märkbar andel biogas i fordonsgasen. Läser man tyska artiklar nämner de allt oftare biogas som fordonsgas och har för mig att man satt som mål att 20% ska vara biogas till 2020.

Men detta är tydligen helt okänt för större delen av miljöbils etablesemanget i Sverge - å andra sidan hade jag aldrig hört talas om Berggren/Expressens motorsidor heller... :lol: verkar inte som jag missat något.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mycket bra initiativ, åseboe! Jag tror att vi ska mejla, skriva brev, ringa etc till motorjournalister så mycket vi kan. Långsamt tror jag de då kommer att få upp ögonen för biogas och gasbilar.


Jag borde f ö själv skriva till Teknikens Värld a propos deras hårresande miljöbilstest. Får se om jag hinner, någon annan får också gärna skriva.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Mycket bra skrivet! och ja, ett bra sätt vi kan få ut vårt budskap tror jag är genom att påverka motorjournalisterna. Ju fler destobättre!
Post Reply