Utsläppsrätter eller C02-skatter?

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Utsläppsrätter eller C02-skatter?

Post by Sven »

På DNs ledarsida idag tar de upp Per Kågesons bok om CO2-utsläppen ("Transporter och klimat"). Han hävdar att det är bättre att inkorporera transtportsektorn i EUs utsläppshandel. Han tror inte på CO2-skatter dvs att höja bensin-, diesel- och naturgaspriserna. C02-skatter är däremot något som statsminister Reinfeldt starkt pläderar för.

Resonerar Kågeson rätt? Är det verkligen vettigt att hålla nere priset/prisökningen på fossila fordonsbränslen? Vi vet ju att dessa är en starkt bidragande orsak till växthuseffekten.

Går det att kontrollera att utsläppsrätterna fungerar?

Vore roligt att höra vad medlemmarna här på Forumet tycker.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Svår fråga. Skulle antagligen behöva läsa boken för att riktigt kunna ta ställning. Som jag förstår det försöker Kågeson beräkna vad konsumenterna får betala för att EU ska kunna nå utsläppsmålen till 2020 dels med hjälp av CO2-skatter på bränslet, dels med hjälp av handel med utsläppsrätter. Enligt honom ska det alltså kosta mindre att uppnå samma mål med hjälp av handel med utsläppsrätter.

Jag förstår inte riktigt hur handel med utsläppsrätter inom transportsektorn skiljer sig från "vanlig" CO2-skatt. Vem köper rätten att släppa ut CO2? Biltillverkaren, åkaren eller oljebolagen?

Första omgången med utsläppsrättshandel har ju fått mycket kritik för att tilldelningen av "fria" utsläppsrättigheter har varit alldeles för generös. Jag antar att Per Kågeson har en lösning i åtanke som fungerar bättre.

Här kommer en länk till ledaren: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=763438
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Stålis wrote:Svår fråga. Skulle antagligen behöva läsa boken för att riktigt kunna ta ställning. Som jag förstår det försöker Kågeson beräkna vad konsumenterna får betala för att EU ska kunna nå utsläppsmålen till 2020 dels med hjälp av CO2-skatter på bränslet, dels med hjälp av handel med utsläppsrätter. Enligt honom ska det alltså kosta mindre att uppnå samma mål med hjälp av handel med utsläppsrätter.

Jag förstår inte riktigt hur handel med utsläppsrätter inom transportsektorn skiljer sig från "vanlig" CO2-skatt. Vem köper rätten att släppa ut CO2? Biltillverkaren, åkaren eller oljebolagen?

Första omgången med utsläppsrättshandel har ju fått mycket kritik för att tilldelningen av "fria" utsläppsrättigheter har varit alldeles för generös. Jag antar att Per Kågeson har en lösning i åtanke som fungerar bättre.

Här kommer en länk till ledaren: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=763438
-------------------------------------
Nej, det är inte lätt att veta. Rimligen kanske resultatet blir detsamma, dvs. att bensinpriset ökar med någon krona mer än annars. Blir utsläppsrätterna inte gratis kommer det ju att kosta. Och frågan är om det är större vits då med att kalla det för 'utsläppsrätter'.

Nej varför skall man krångla till det. Det är kanske bara Kågesson som är ute efter konsultpengar. Höj CO2-skatten så mycket som man tycker är relevant, punkt slut.

/track_snake
Post Reply