Opel Zafira -03 växling gas / bensin

Post Reply
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Opel Zafira -03 växling gas / bensin

Post by Håkan »

Hej på er...
Jag har just köpt en Opel Zafira -03 som jag har ett par frågor om:
1) Det "tickar" som om en pump pumpar in gasen, detta är enl verkstaden normalt. Hur beter sig era? Slår jag över till bensin tystnar det.
2) Växling gas till bensin funkar inte, jag är tvungen att manuellt växla över till bensin, skall det vara såhär?
Först lyser tankmätaren, sedan blinkar den för att till slut slockna då gasen tagit slut. Hur funkar era?
3) Startar ni i gasläge eller bensin när det är kallt ute?

Annars är jag nöjd, kom ca 30mil på första tanken biogas, mycket stadskörning med AC på så det är väl OK.

Nu skall jag bara sälja min gamla Astra...

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

1. Jag hör inte det ljudet i min 04:a, men jag har hört andra nämna det.
2. Den byter själv till bensin - fast det syns inte på bensinknappen när den slår över automatiskt. Vill man få dioden på bensinknappen att lysa måste man trycka på den knappen.
3. Jag kan inte säga till 100%. Det verkar som den startar på gas, har även hört den uppgiften (men även det motsatta). Mitt motorljud ändrar tydligt karaktär beroende på vilken bränsle som används, och startar jag i gasläge så har jag gaskaraktär på motorljudet direkt.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Johan wrote:1. Jag hör inte det ljudet i min 04:a, men jag har hört andra nämna det.
Kanske beror på hörseln :?: :wink:
Skämt åsido, det låter inte högt och så fort man kör över 50km/h dränks det av andra ljud...
Johan wrote: 2. Den byter själv till bensin - fast det syns inte på bensinknappen när den slår över automatiskt. Vill man få dioden på bensinknappen att lysa måste man trycka på den knappen.
Så funkar inte min, får nog lusläsa manualen och ev reklammera... :cry:
Johan wrote: 3. Jag kan inte säga till 100%. Det verkar som den startar på gas, har även hört den uppgiften (men även det motsatta). Mitt motorljud ändrar tydligt karaktär beroende på vilken bränsle som används, och startar jag i gasläge så har jag gaskaraktär på motorljudet direkt.
Min startar på gas om jag inte gör något, frågan var egentligen om man borde starta på bensin för att den lättare skall starta? Gas är lite trögt i kallt väder. Det är en anledning till varför inte etanol/diesel är intressant i en gasbil. Då ersätts ett trögstartat bränsle med ett annat...

Tack för info
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Min hörsel har nog tagit stryk av de småbarnsår som jag går igenom nu :-)
Fast jag brukar vara uppmärksam på minsta lilla missljud - men just detta kan jag inte höra i min bil.

Vad händer när du kör slut på gas? Dör motorn?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Hej, Håkan!

Min Zafira är en 08:a, så den kanske fungerar lite annorlunda. Den startar defintivt alltid på gas (om det finns gas i tanken!) och det har hittills aldrig varit något problem. När gastanken är tom slår den automatiskt över till bensin och då tänds också min bensinknapp. Något tickande hör jag inte och motorljudet är avgjort lägre på gas jfm bensin.

F ö beter sig min bil på samma sätt när gasen börjar ta slut dvs först lyser knappen (i ca 25 km), sedan blinkar den (i ytterligare ca 25 km), sedan är gasen slut, lampan slocknar och bensinknappen tänds.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Johan wrote: Vad händer när du kör slut på gas? Dör motorn?
Det vet jag inte så länge väntade jag inte med att slå över till bensin...
Bilen tappade kraft markant och då slog jag över till bensin
Jag får testa igen när tanken börjar bli tom.

Mvh /Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Sven wrote:Hej, Håkan!

F ö beter sig min bil på samma sätt när gasen börjar ta slut dvs först lyser knappen (i ca 25 km), sedan blinkar den (i ytterligare ca 25 km), sedan är gasen slut, lampan slocknar och bensinknappen tänds.
Det är ju så man vill att det skall fungera... / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Håkan wrote:Min startar på gas om jag inte gör något, frågan var egentligen om man borde starta på bensin för att den lättare skall starta? Gas är lite trögt i kallt väder.
Min Astra med motsvarande motor startar alltid på gas och jag har aldrig haft några problem med att få igång den vi kallt väder heller. Dock går startmotorn någon eller ett par sekunder längre innan bilen kommer igång än vad som är vanligt för moderna bensinbilar.

Efter att ha läst Håkans inlägg slår mig nu tanken att man kanske kan minska utsläppen av oförbränd metan genom att medvetet starta på bensin vid kallt väder och sedan slå över till gas efter någon minut. Å andra sidan släpper man då ut en massa halvförbrända kolväteföreningar av annan sort i stället genom den kalla katalysatorn. Någon som vet hur det ligger till?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Nu har jag läst manualen och det står följande:

"När naturgastanken (biogas är aldrig nämnt) är nästan tom reagerar motornfördröjt och ovilligt på gaspådrag. Koppla om till bensindrift i tid"

Den går mao inte över till bensin automatiskt, mycket besynnerligt...

Lite senare står det:
"Om kallstartsegenskaperna vid naturgasdrift försämras vid extremt låga temperaturer, starta bilen i bensindrift"

Har någon upplevt detta?
Vid ett par minusgrader tog bilen lite längre tid att starta men max 5 sek.
Är det någon som startar på bensin?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Anders B*
Posts: 16
Joined: 2008-04-02, 13:42

Post by Anders B* »

Hej,

Är ny på detta forum och dessutom relativt ny ägare av en Opel Astra CNG-04 och den startar alltid på bensin......Märker ingen skillnad vid start av denna bil jämfört med vilken vanlig bensinare som helst. Går det att ställa in så att den startar på gas?

Något annat, Lämnade in bilen på service för ett par veckor sedan och de bytte avstäningsventil LANDI RENZO, vad det nu kan vara, som någon slags "garantiåtgärd". Igår ringde verkstaden och sa att jag skulle komma in med bilen för byte av magnetventil och något oljefilter också det någon form av garantiåtgärd. Är det någon annan som blivit kontaktade för dessa åtgärder? Om inte så kanske det kan vara ide att ringa Opel och få dessa "problem" fixade. Har dock inte haft något somhelst problem med bilen.
OPEL ASTRA CNG-04
towi
Posts: 19
Joined: 2007-11-29, 00:00

Post by towi »

Köpte en Zafira 03 idag och jag har samma erfarenheter som Håkan ett litet tickande när den går på gas och den dog när gasen tog slut var tvungen att slå över till bensin.

En fråga till Håkan går din tempmätare upp till mitt sträcket eller stannar den mellan 80 och 90 grader?
Kör en Volvo V70 bifuel 03
och en Opel Zafira CNG 03
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Termostaten har enligt min erfarenhet en förmåga att bli gammal och seg efter ett antal år. Kan nog vara en bra idé att byta den. Det kan dra ner förbrukningen ganska ordentligt och kostar inte många kronor.

I min förrförra bil, en Saab, gick värmen aldrig upp som den skulle. I förra bilen -- en Astra -- fick jag köra kupévärmen på full fart vid kökörning eftersom den kokade annars. =)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

towi wrote: En fråga till Håkan går din tempmätare upp till mitt sträcket eller stannar den mellan 80 och 90 grader?
Hej Towi, min stannar något innan som din, kanske läge att kolla upp förbrukningen och ev byta termostat?

Såg du att vi har samma sorts bilar och lika gamla :P
Vi har en röd V70 och en vit Zafira, vad har ni?

Astran skall säljas så fort jag orkar sätta in en annons... :cry:

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Anders B* wrote:Är ny på detta forum och dessutom relativt ny ägare av en Opel Astra CNG-04 och den startar alltid på bensin......
Hej Anders B* och välkommen till forumet. Nu är vi alltså två här som kör Astra med fabriksbygd gasdrift. (Har du kanske köpt din på KVD i Landskrona?)

När jag har bränslevalsknappen i läget för gas (dioden släckt) så startar bilen alltid på gas (om det finns).

Intressant vad du skriver om byte av avstäningsventil. Får höra med BIVA i Linköping om det är något som ska göras på min bil också. Hör gärna av dig när du vet mer om de andra sakerna som också skulle åtgärdas.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

VW Touran startar alltid på bensin

Post by agr »

Hej
Vår vW Touran -07 verkar alltid starta på bensinen om det stått parkerad ett tag. Men om den bara stått max någon timme så startar den på gas. Verkar inte vara väderberoende. Lite irriterande men efter kanske 100 meters körning slår den över till gas.
Samma sak när vi fyllt på gas. Då startar den på bensin och kör kanske 100 meter slår den om till gas.
Känns som teorin att tillverkaren vill undvika utsläpp av oförbränd metan kan ha med saken att göra...
Anders B*
Posts: 16
Joined: 2008-04-02, 13:42

Post by Anders B* »

Hej Stålis,

Visst är bilen från KVD i Landskrona, lång resa hem... KVD verkar vara det bästa stället att köpa gasbilar på ihuvudtaget. Min "bensinlampa" tänds varje gång bilen startar även fast den alltid är inställd på gasdrift. Lampan slocknar efter ett par sekunder, därför inbillar jag mig att den startar på bensin för att så fort den startat gå över på gas.

På Måndag ska bilen in för åtgärd, återkommer med vad de gjort men det kommer inte att kosta något iallafall. /Anders
OPEL ASTRA CNG-04
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Kollade noga på bränsleomkopplingsknappen idag. Även på min är det så att den lyser (blinkar till) en kort stund vid start. Jag har nog mest tolkat det som att den gör det för att man ska se att den inte är trasig. Men det kan ju också vara så att motorn faktiskt får en liten bensinpuff vid start.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
towi
Posts: 19
Joined: 2007-11-29, 00:00

Post by towi »

Hej Håkan

Jag har en Röd Zafira och en grönmetallic V70

Skall kolla förbrukningen vid första tanken och se.

Teromstaten kostade 400kr på mekonomen dyrt verkar som det är en hel klump öven med metall och inte bara termostaten som det är på andra bilar jag ägt.

Tobbe
Kör en Volvo V70 bifuel 03
och en Opel Zafira CNG 03
Post Reply