Leta gasbil/importera

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
bassunit
Posts: 13
Joined: 2008-02-09, 13:52
Location: Göteborg

Leta gasbil/importera

Post by bassunit »

Har letat efter en liten/mellanstor gasbil ett tag nu, finns ju ett par i veckan på Kvd. Men det känns som dom nästan alltid köps upp av bilhandlare(särskilt fiat punto). Jag vet att det kan vara svårt att importera gasbil från tyskland, men man borde väl få ta in bilmodeller som redan säljs(eller har sålts tidigare, tex opel astra) som gasbilar i sverige, eller?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Helfordonsgodkända bilar bör ju vara helt OK. Import kanske är lösningen även för Oldfield som letar Opel? Har själv aldrig sysslat med bilimport men det skulle vara intressant att höra om det finns nån på forumet som vet mer om import av gasbilar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Du kanske kan kolla med miljöbilscenter för de sidoimporterar nya gas-bilar från EU och jag har även sett begagnade importbilar på deras sida.

http://www.miljobilscenter.com/main.htm

De borde ha koll på aktuella regler.

Om du får något svar lägga gärna in en tråd om det här på forumet.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Kolla upp reglerna noga innan du privaimporterar en gasbil själv, en reporter på Teknikens Värld importerade en begagnad Fiat Multipla. När den väl kommit hem till Sverige gick det inte att registrera bilen trots att man fått positivt besked vid en förfrågan tidigare.

Boven i dramat var gas systemet som på Fiat bara är godkänt ned till -20 grader Sverige krävde -40, ta siffrona jag skrev med en nypa salt jag vill minnas att det var de jag uppgivet men vill ej gå ed på dem.
Men principen stämmer.

När bilen tas in till Sverige som ny kan ej bilprovningen och andra myndigheter stoppa den pga av helbilsgodkännandet.
Men om samma bil tas in som begagnad anser sig den myndigheten som registrerar fordonet att bilen inte uppfyller gällande krav.

Detta kan dock ha blivit ändrat nu då en minister lovade titta på detta enligt Teknikens Värld.

Jag vill inte avråda dig till att ta in en bil men var som sagt på din vakt och kolla gärna med Teknikens Värld.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Kolla upp reglerna noga innan du privaimporterar en gasbil själv, en reporter på Teknikens Värld importerade en begagnad Fiat Multipla. När den väl kommit hem till Sverige gick det inte att registrera bilen trots att man fått positivt besked vid en förfrågan tidigare.

Boven i dramat var gas systemet som på Fiat bara är godkänt ned till -20 grader Sverige krävde -40, ta siffrona jag skrev med en nypa salt jag vill minnas att det var de jag uppgivet men vill ej gå ed på dem.
Men principen stämmer.

När bilen tas in till Sverige som ny kan ej bilprovningen och andra myndigheter stoppa den pga av helbilsgodkännandet.
Men om samma bil tas in som begagnad anser sig den myndigheten som registrerar fordonet att bilen inte uppfyller gällande krav.

Detta kan dock ha blivit ändrat nu då en minister lovade titta på detta enligt Teknikens Värld.

Jag vill inte avråda dig till att ta in en bil men var som sagt på din vakt och kolla gärna med Teknikens Värld.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
bassunit
Posts: 13
Joined: 2008-02-09, 13:52
Location: Göteborg

Post by bassunit »

Har märkt att Fiat Punto Bi-Power oftast hamnar på drygt 70tusen på kvd:s auktioner. Vet inte riktigt om jag vill lägga den summan på den lilla bilen. Men det verkar ju inte finnas så många alernativ. Det kryllar ju inte med gasbilar på blocket precis, förutom en del volvo men dom drar väl kanske rätt mycket gas. Bara att leta och läsa vidare.
Post Reply