Skumt beteende!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Lasse L
Posts: 2
Joined: 2008-02-09, 09:04

Skumt beteende!

Post by Lasse L »

Hej!
Jag är helt ny här och vill säga att det är kul att alla är/försöker vara så hjälpsamma!
Jag var igår och hämtade orsaken till att jag är här...
Jag ropade in en v70 bifuel -04 på en nätauktion och hämtade den i Kungsbacka igår.
Jag körde till Varberg för att tanka gas för första gången. tilläggas bör att gastanken var helt tom när jag tankade den...
Den första pumpstationen ville inte komma igång, men det kan vara min ovana också, så jag körde runt till andra pumpen och då gick det i 18 m3. Tankmätaren visar på full tank.
När jag startade bilen (varm sedan tidigare) så gick den inte över på gasen av sig själv, så jag slog över på knappen.
Jag har aldrig kört gasbil tidigare men allt verkade fungera som det skulle...
När jag har kommit ut på motorvägen (E6) igen så bara dör bilen... Jag slår över på på bensindrift och allt fungerar som det ska.
Jag testar ett par gånger att slå över till gasdrift men den bara dör igen.
Är det någon som kan hjälpa mig att ställa diagnos?
Är det mycket driftsstörningar på volvos gasbilar?

MVH Lasse
lli
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Skumt beteende!

Post by Fred »

Lasse L wrote:Hej!
Jag är helt ny här och vill säga att det är kul att alla är/försöker vara så hjälpsamma!
Jag var igår och hämtade orsaken till att jag är här...
Jag ropade in en v70 bifuel -04 på en nätauktion och hämtade den i Kungsbacka igår.
Jag körde till Varberg för att tanka gas för första gången. tilläggas bör att gastanken var helt tom när jag tankade den...
Den första pumpstationen ville inte komma igång, men det kan vara min ovana också, så jag körde runt till andra pumpen och då gick det i 18 m3. Tankmätaren visar på full tank.
När jag startade bilen (varm sedan tidigare) så gick den inte över på gasen av sig själv, så jag slog över på knappen.
Jag har aldrig kört gasbil tidigare men allt verkade fungera som det skulle...
När jag har kommit ut på motorvägen (E6) igen så bara dör bilen... Jag slår över på på bensindrift och allt fungerar som det ska.
Jag testar ett par gånger att slå över till gasdrift men den bara dör igen.
Är det någon som kan hjälpa mig att ställa diagnos?
Är det mycket driftsstörningar på volvos gasbilar?

MVH Lasse
Hej Lasse!

Grattis till din nya bil! Jag är själv nybliven Bi-Fuel ägare, en -02, och är otroligt lycklig för min bil!

Jag gjorde väldigt mycket reasearch på nätet innan jag köpte min bil och ditt problem har jag läst om lite här och där. Det verkar finnas lite olika orsaker till detta. Gastrycksregulatorn (det ska tydligen vara så att det fanns en tidig modell som strulade mycket som Volvo bytte in men jag vet inte detaljerna och hittar inte tråden om det), magnetventil, mjukvara, gasfilter etc. Kolla runt lite på nätet så kanske du hittar något.

Ha dock i minnet när du surfar runt att det mest är folk som haft problem som skriver på nätet så det är lätt att bli förskräckt...dock är det ju SÅ många fler som bara åker omkring och är glada! :D

När det gäller knappen för gas så ska den alltid vara intryckt om man vill köra på gas. Lampan kommer blinka när man startar, detta indikerar att bilen går på bensin men "vet om" att den ska slå över till gas så fort den är redo för det.

Berätta gärna lite detaljer om din bil: mil, utrustning, servicebok, historia, vad du fick betala osv.

Slutligen ett litet tips: För att inte hamna i onåd hos moderatorerna så bör du inte posta samma sak på två olika ställen på forumet, det kallas korspostering och brukar inte uppskattas... :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Tjenare Lasse!
Jag har en S60, 02:a som aldrig strulat. Well, det var en kontakt som lossnat efter en service som gjorde att jag fick ett felmeddelande på gasregulatorn vid ett tillfälle.

Anyway, om bilen gått under 8000 mil, så skall det finnas en garanti på "bränslelinan" från Volvo. Oavsett om du köpt bilen av Volvo eller inte. Jag vet inte var man kan läsa mer om detta, men jag utnyttjade denna vid ett problem med farthållaren lustigt nog.

Om någon annan hört talas om detta, så vänligen fyll i luckorna. En gasregulator skall i mina ögon bytas gratis av Volvo om den är defekt?
S60: Image
Fiat Punto: Image
Post Reply