Nybörjarfråga ang. gasförbrukning

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Nybörjarfråga ang. gasförbrukning

Post by Fred »

Kan detta verkligen stämma:

Gasförbrukning sträckan Linköping-Stockholm=13,7 kubik?!
Bilen jag körde var en V70 -02 med tre fullvuxna och en uppsättning sommardäck.

Jag tycker att det verkar galet lite även om jag körde väldigt lugnt! (Mina gamla föräldrar var passagerare :wink: ) Gastanken fylldes på Tanka, Rejmes i Linköping och sedan på Tanka, Bilia Haga Norra.

Dock märkte jag att efter att jag tankat på Bilia så dröjde det inte länge innan gasmätaren började röra på sig. Betyder detta att pumpen på Bilia inte fick i ordentligt med gas?

Hur funkar detta egentligen? :)

Vill bli upplyst eftersom jag är så grön på det här med att köra grönt! :wink:
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Nu skrev du inte hur långt det var.. Jag kollade på maps.google.se och fick siffran 20mil så jag utgår från den..

13,7/20= 0,685nm3/mil vilket är en fullt normal siffra enligt mig. Om som du säger att du körde väldigt lugnt.. Det framgår inte i ditt inlägg om bilen var automat eller manuell så jag antar att det är en manuell låda ...

Det du skrev med tankmätaren.. Förmodligen är det så ja att trycket var lägre där du tankade andra gången... Det är också vanskligt att räkna fram en snittförbrukning på så sätt. Om du räknade ut förbrukningen genom att räkna hur mycket ny gas du fick i andra gången du tankade så kan detta vara lite missvisande om trycket var sämre andra tankningen.

Men om du räknar ut snittförbrukning över ett gäng tankningar så får du bättre siffra... Klicka på länken i min signatur så ser du hur det kan se ut ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Hej Fred!
Kan bara hålla med taz angående förbrukningen. Det är lättast att räkna ut över ett antal tankningar. Vi kör V70 2004 manuell med en genomsnitt på 0,63 m3/mil över de första 300 mil vi har haft bilen och det ger en kostnad på 6,20kr/mil inräknat bensin och olika priser på gasen. Tankar dock mest i Lilla Edet där det bara kostar 8,50 m3.
Det är en viss skillnad med minibussen vi hade innan som förbrukade 1,2 liter/milen.

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

taz wrote:Nu skrev du inte hur långt det var.. Jag kollade på maps.google.se och fick siffran 20mil så jag utgår från den..

13,7/20= 0,685nm3/mil vilket är en fullt normal siffra enligt mig. Om som du säger att du körde väldigt lugnt.. Det framgår inte i ditt inlägg om bilen var automat eller manuell så jag antar att det är en manuell låda ...

Det du skrev med tankmätaren.. Förmodligen är det så ja att trycket var lägre där du tankade andra gången... Det är också vanskligt att räkna fram en snittförbrukning på så sätt. Om du räknade ut förbrukningen genom att räkna hur mycket ny gas du fick i andra gången du tankade så kan detta vara lite missvisande om trycket var sämre andra tankningen.

Men om du räknar ut snittförbrukning över ett gäng tankningar så får du bättre siffra... Klicka på länken i min signatur så ser du hur det kan se ut ;)
Slarvigt av mig... :oops:

Jag skulle gissa att jag körde runt 22 mil, Haga Norra ligger ju norr om stan. Du antog dock helt rätt att det är en manuell. Jag har förstått vanskligheten i detta med att räkna ut medelförbrukningen, så jag följde din länk och har nu reggat mig där! :D Tackar för tipset!
Det ska bli kul att se hur mycket jag sparar, jämfört med min gamla SAAB...och då snackar vi ju bara ren ekonomi, miljön är ju den STORA vinnaren!
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Wim wrote:Hej Fred!
Kan bara hålla med taz angående förbrukningen. Det är lättast att räkna ut över ett antal tankningar. Vi kör V70 2004 manuell med en genomsnitt på 0,63 m3/mil över de första 300 mil vi har haft bilen och det ger en kostnad på 6,20kr/mil inräknat bensin och olika priser på gasen. Tankar dock mest i Lilla Edet där det bara kostar 8,50 m3.
Det är en viss skillnad med minibussen vi hade innan som förbrukade 1,2 liter/milen.

/Wim
8,50?!!! Hur kommer det sig att det är SÅ billigt i Lilla Edet?! :shock: Jag betalade 11,11 på "Tanka", Haga Norra... :roll: Mao betalade jag 30% högre pris! :(
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Fred wrote: 8,50?!!! Hur kommer det sig att det är SÅ billigt i Lilla Edet?! :shock: Jag betalade 11,11 på "Tanka", Haga Norra... :roll: Mao betalade jag 30% högre pris! :(
Om jag får gissa mig till ett svar...

* Lilla Edet: fossil naturgas i ledning - billigt.
* Haga Norra: Biogas från biogasanläggning med hög investeringskostnad, fraktad med gastrailer - dyrare.

Rätta mig om jag har fel. Ni kanske har biogas i Lilla Edet också?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Lilla Edet har primärt biogas från anläggning i Lilla Edet (om den nånsin levererat något?) och från Trollhättan (lastbilsfraktad). Sen har man tidigare skarvat i med fossilgas från Göteborg (lastbilsfrakt igen).

Jag tror det handlar mer om inställning till gas som bränsle, Trollhättan/Lilla Edet prioriterar miljö framför ekonomiska aspekter och då prissätter man därefter. Nu har man ju ändå gjort en ganska stor höjning som nämnts här men man följer definitivt inte bensinpriset som på vissa andra håll.

Jag kan f.ö. nämna att bensinen kostar 11.05 i Kungälv idag och Fordonsgas ska ha 10.95 per nm2 gas. 3kronor billigare per mil? Tsssk.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jonas wrote:Lilla Edet har primärt biogas från anläggning i Lilla Edet
OK, där ser man. Jag hade inbillat mig att det mest handlar om naturgas i västsverige.

En bättre förklaring till det högre priset i Stockholmsområdet är kanske det där med tillgång och efterfrågan apropå dagens artikel i DN som diskuterats i annan tråd.

Hur som helst blir det trots allt en lägre milkostnad med gas än med bensin även om gaspriset per nm3 närmar sig bensinpriset per liter. Man brukar väl räkna med 1,1 ggr högre energiinnehåll i biogas än i bensin och ytterligare lite mer i naturgas.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Nu har jag också reggat mig på spritmonitor.de! Riktigt trevlig site! Synd att de har valt lite märkliga enheter bara...tog en stund innan jag fick ordning på alla siffror.

Har också lagt in länken i min signatur...fast jag ser på förhandsgranskningen att det inte blir lika fint som Taz och Wim har det...hur har ni gjort? :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply