tar gasbilar mer olja

Diskussioner om specifika bilmodeller.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Jag har också hört från flera ställen att det anses vara "normalt" och varierar mycket mellan olika ex av samma bil, men det känns ju inte så kul att ha fått en sådan. Frågan är om man har några rättigheter i ett sånt här läge?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

En fråga till - vad kan det vara för fel när en bil drar så mycket olja och följdfrågan vad kan det kosta att åtgärda?

Uppdatering: pratade med återförsäljaren som säger att det står i manualen till bilen att den kan dra upp till 0,5 l per 100 mil, dvs som min bil. Om det skulle vara skadade kolvringar eller nåt sånt kan det kosta runt 10-15000 att åtgärda.

Vete fan hur jag ska göra. Känns ju svårt att göra en reklamation (utanför garantitiden) på något som står i manualen att det kan förekomma.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

MartinF wrote:Vete fan hur jag ska göra. Känns ju svårt att göra en reklamation (utanför garantitiden) på något som står i manualen att det kan förekomma.
Då säger jag: Kör och var glad. Men köp billigare olja i fortsättningen. =)
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Jo, det var min backup-plan :-) Älskar bilen i övrigt och har beställt dragkrok mm.

Oljan blir inte såååå kostsam. Köpte 4 liter med 20% rabatt nu senast och har en kupong på 10% rabatt till nästa gång. Ger en milkostnad på ca 75 öre. Då är det ändå kvalitetsolja. Och angående långsemester - om jag har fyllt på olja och har en liter med mig kommer jag ju hur långt som helst. Långsemester är inte riktigt min grej :-)

Ekonomin stör som sagt inte. Det enda som gnager lite är att jag funderar på hur stor miljöpåverkan detta har. Hur giftig är motoroljan egentligen?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Post Reply