Första 100 mil med min nya Zafira

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Andras
Posts: 9
Joined: 2008-01-13, 08:11

Första 100 mil med min nya Zafira

Post by Andras »

Hej alla glada CNG-are! För två veckor sen fick jag min splitternya Zafira (2 månader tidigare än det lovades :) ). Har tankat två ggr. och fick förbrukning på 0.69 resp. 0.61 som med Lilla Edets 8.50 bensinpris betyder 5.88 resp 5.17 kr/mil :D! Både gångerna är mestadels körning på E45-an mellan Gbg och Lilla Edet som förmodligen är halvvägs mellan blandat- och landsvägkörning. Så jag är supernöjd med förbrukningen. Innan dess körde jag på samma sträcka en Mitsubishi SpaceWagon 2.4 med GDI motor men aldrig fick bränslekostnaden under 10kr trots ekonomisk körning. Allt fungerar i min Zafira och både min plånbok och mitt miljösamvete mår bra även om i många avseende har min Mitsu var en mer komfortabel och betydlig piggare bil och min Zafira känns verkligen lite spartanskt och 'billigt'. Om bilen blir pålitlig (pendlar nästan dagligen på ovannämnda sträckan) då säkert blir jag nöjd i närmaste tre åren (lising på tre år) och under den tiden säkert kommer lite piggare CNG bilar med lite större räckvidd och lite större komfort.
Är det bara jag som är kräsen eller andra Zafira-ägare har liknande uppfattning som jag?
Andras
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Kul o höra att du är nöjd med dina driftskostnader :)
Min S60 ligger på ungefär 7,20kr/mil.. Du kör med andra ord 2kr billigare.. inte illa.. Men så tankar du i lilla edet också.... Liiite billigare där .. :)

Är det till jobbet i Göteborg du pendlar? Hur långt är det t.o.r?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Andras
Posts: 9
Joined: 2008-01-13, 08:11

Post by Andras »

Det är nästan exact 13 mil och ja, det är till jobbet. Jag jobbar en, ibland två dagar hemifrån per vecka men ändå ger pendlandet, semester och övriga familjeresor varje år över 4000 mil. Så det handlar om rätt mycket pengar och rätt mycket utsläpp.
Andras
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag uppfattar inte min Zafira som spartansk och billig. Men jag valde å andra sidan till "extra allt och bacon" till min bil. DVD-spelaren och Twin Audio är en hit. Hoppade däremot GPS:en eftersom jag tyckte den var onödigt dyr.
Last edited by torkel on 2008-01-31, 09:04, edited 1 time in total.
Andras
Posts: 9
Joined: 2008-01-13, 08:11

Lite piggare och lite större räckvidd

Post by Andras »

Jag har också en hel del extra, rättare sagt några få av de möjliga som jag inte har. Jag tänker på utförande av vissa saker, t.ex. farthållare styrning, t.o.m. nästan alla knappar eller t.ex. armstödlösningen framme, osv. känns lite 'billigt' jfm. mina tidigare bilar. Men delvis handlar säkert om vana med min tidigare bilar så egentligen på längden bara två saker som jag gärna vill ha bättre i min nästa gasbil (om tre år): lite piggare och lite större räckvidd. Och missförstå inte mig: jag sätter mig varje dag med positiva känslor i min Zafira.
Andras
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag är helnöjd med min Zafira som jag haft sedan september -07. Dock bara kört 300 mil. Den enda plumpen är att jag tycker motorljudet bak är lite högt. Jag tror det är för dålig isolering. Samtidigt är motorljudet på gas betydligt lägre än för bensindrivna bilar.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply