Såg på nyheterna idag (tror det var tv4) att Volvo efterlyser någon form av deklaration på miljöbränslen där det framgår hur mycket energi som går åt och hur det påverkar miljön att framställa, distribuera och använda de olika bränslena. Allt för att kunden lättare ska förstå hur valet av bränsle påverkar omgivningen. En sådan här deklaration borde ge etanolen en klar nackdel eller?
Samtidigt fick Volvo en FET känga för att ha lagt ner produktionen av biogasbilar. Inslaget handlade mycket om tillgängligheten på biogas idag och alla miljoner som regeringen avsätter för att expandera biogasen. Till sist kom även en taxi-chaufför och pratade om att det kommer andra alternativ på marknaden. Som vi redan vet här på forumet är VW och Mercedes på g med CNG-bilar och detta lockar både taxiverksamheten och tjänstebilssektorn enligt inslaget. Och som berättaren antydde: "vill inte Volvo vara med på det här finns det flera andra konkurrenter som vill plocka marknadsandelar i segmentet". (fritt tolkat citat, minns inte 100% hur de uttryckte sig.
Roligt i alla fall att biogasen uppmärksammas i TV och att Volvo fick sig en fet smäll på miljöfronten samt att andra märken lyftes fram som alternativ.
Volvo efterlyser deklaration av miljöbränsle
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Volvo efterlyser deklaration av miljöbränsle
----------------------Oldfield wrote:Såg på nyheterna idag (tror det var tv4) att Volvo efterlyser någon form av deklaration på miljöbränslen där det framgår hur mycket energi som går åt och hur det påverkar miljön att framställa, distribuera och använda de olika bränslena. Allt för att kunden lättare ska förstå hur valet av bränsle påverkar omgivningen. En sådan här deklaration borde ge etanolen en klar nackdel eller?
Samtidigt fick Volvo en FET känga för att ha lagt ner produktionen av biogasbilar. Inslaget handlade mycket om tillgängligheten på biogas idag och alla miljoner som regeringen avsätter för att expandera biogasen. Till sist kom även en taxi-chaufför och pratade om att det kommer andra alternativ på marknaden. Som vi redan vet här på forumet är VW och Mercedes på g med CNG-bilar och detta lockar både taxiverksamheten och tjänstebilssektorn enligt inslaget. Och som berättaren antydde: "vill inte Volvo vara med på det här finns det flera andra konkurrenter som vill plocka marknadsandelar i segmentet". (fritt tolkat citat, minns inte 100% hur de uttryckte sig.
Roligt i alla fall att biogasen uppmärksammas i TV och att Volvo fick sig en fet smäll på miljöfronten samt att andra märken lyftes fram som alternativ.
Självklart innebär det ett 'sämre' läge för etanolen. Att sälja E85 med högre koldioxidutsläpp än vanlig bensin borde självfallet resultera i att sådan etanol beskattas. Kom dessutom ihåg att mycket av den 'miljövänliga' etanolen från Brasilien inte är så särskilt miljövänlig om man väger in att ökad etanolproduktion tränger ut andra grödor i regnskogen och ganska mycket sockerrörsproduktion faktiskt sker på f.d. regnskogsmark, även i det som kallas Amazonas, trots att Gröna Bilister (som verkar köpta av etanolmaffian) påstår att det inte finns några 'etanolplantager' i Amazonas vilket det faktiskt finns....
Nej, miljön skulle helt klart må bättre av en ordentlig miljömärkning av den etanol som säljs i Sverige. Fast det skulle troligtvis resultera i att priset på E85 åker upp en hel del och därför tvekar politikerna....
/track_snake