Jag skulle vilja veta lite om gaskonvertering av en Range Rover V8 från 1998.
Med de nya konverteringsreglerna bör det väl gå att få ett sånt jobb godkänt av Staten. Hur komplicerat är det? kostnad? ca. förbrukning jämfört med bensin (ca 1,5-1,6l/mil blandad körning)
Vore ju trevligt att kunna åka som folk, samtidigt som man värnar miljön (och plånboken)
mvh Wingren
gaskonvertera en Range Rover v8?
Re: gaskonvertera en Range Rover v8?
Har du tänkt att bege dig ut i vildmarken? Med en sån bil vart skall man annars ta vägen? Finns dock inga tankställen i norrland för gas .. Ständig fyrhjulsdrift, sandstegar osv osv.. En sån där bil är inte till för att gå på vägen... O jag tror jag åker mer bekvämt i min S60 faktiskt... ... Skaffa dig en snålare bil istället e mitt råd ...wingren wrote:Jag skulle vilja veta lite om gaskonvertering av en Range Rover V8 från 1998.
Med de nya konverteringsreglerna bör det väl gå att få ett sånt jobb godkänt av Staten. Hur komplicerat är det? kostnad? ca. förbrukning jämfört med bensin (ca 1,5-1,6l/mil blandad körning)
Vore ju trevligt att kunna åka som folk, samtidigt som man värnar miljön (och plånboken)
mvh Wingren
Men men.. Antar att du vill ha kvar den.. .. Har du kollat något på http://www.cngchat.com/ ? De postar mycket info om konverteringskit osv där.. Kanske finns det info om den bilen där också... Amerikanarna verkar gilla att konvertera bilar med motorvolym runt 6-9 liter ..
O grattis till din första post!
Sant.. Jag kan inte ens montera drag på min S60 tydligen.. En nackdel.. Ja den enda grusväg jag kör på är 1km grusväg hem till mina föräldrar typ....wingren wrote:Problemet med en ryggs... s60 är ju att de drar inte 3500kg släp,och här i Skåne har vi ju bara gods och lervägar att köra på så därför behövs 4hjulsdriften
Tack för länktipset, kommer nog fler inlägg/frågor vad det lider.
Wingren
Lyckades inte komma på vad du menade med "ryggs...." ... Enlight me plz
Ryggsäck? Man har ju vant sig vid lite bagageutrymme med rangen, tex. barnvagn,tält 2 barn och övrigt för en veckas camping utan vare sig takbox eller släp,svårslaget med ens en v70 tror jag.
Men allvarligt talat så är jag väldigt intresserad av att veta mer om efterkonverteringar och vad man ska leta efter för beg. gasbilar,borde ju vara det vettigaste jämte en hypermodern(och svindyr) diesel.
Wingren
Men allvarligt talat så är jag väldigt intresserad av att veta mer om efterkonverteringar och vad man ska leta efter för beg. gasbilar,borde ju vara det vettigaste jämte en hypermodern(och svindyr) diesel.
Wingren
Om du läser tyska kan du kanske hitta en del info från grannlandet i söder. Vår vän "Friesen-Cruiser", som är medlem här på forumet, skriver på sin hemsida om sina erfarenheter av att bygga om en Toyota Land Cruiser. Jag hittade också en tråd på ett tyskt forum där en kille ställer en fråga om just efterkonvertering (Umrüstung) av en Range Rover. Se http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?p=17617. Så värst konkreta svar får han tyvärr inte.wingren wrote:Men allvarligt talat så är jag väldigt intresserad av att veta mer om efterkonverteringar och vad man ska leta efter för beg. gasbilar,borde ju vara det vettigaste jämte en hypermodern(och svindyr) diesel.
Wingren
Lycka till! /Stålis
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Bifogar några tyska länkar jag hittat när det gäller konvertering till CNG teknik :
http://www.gibgas.de/index.php?navi=fah ... navi=infos
http://www.erdgasfahrzeuge.de/appFrameset.html
På den senare får du bläddra ner till Fahrzeuge -> Fahrzeugangebot -> Nachrustung
Om det är en -98 du har är det väl dessutom 4,4 liters V8;an från BMW som sitter i så den kan väl inte vara ett helt obekant konverteringsobjekt för tyska firmor.
http://www.gibgas.de/index.php?navi=fah ... navi=infos
http://www.erdgasfahrzeuge.de/appFrameset.html
På den senare får du bläddra ner till Fahrzeuge -> Fahrzeugangebot -> Nachrustung
Om det är en -98 du har är det väl dessutom 4,4 liters V8;an från BMW som sitter i så den kan väl inte vara ett helt obekant konverteringsobjekt för tyska firmor.