Förbrukning VW Touran Biogas

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Förbrukning VW Touran Biogas

Post by Göran »

Hej Teknikens Värld gjorde nyligen ett vintertest av ett antal miljöklassade bilar.

Den framräknande bränslekostnaden för ett år baseras på en bränsle förbrukning på drygt 1,15 Nm3 / mil :!: för en VW Touran.
Jag tycker det låter väldigt mycket och enligt artikeln blev medarbetarna på Teknikens Värld blev också överraskade.
Länk till testet: http://www.teknikensvarld.se/number/200 ... /index.xml

Är det någon som har erfarenhet? av hur mycket förbrukningen normalt ligger på

Det står i artikeln att de tankade bilen i Stockholm för att där efter dra upp den till Älvdalen för vintertest.
Detta skulle kunna förklara förbrukningen eftersom temperaturen uppe i Älvdalen var neråt -10 grader (enl. artikeln) och förmodligen plusgrader i Stockholm.
Detta gör i så fall att man inte kan utnyttja de normalkubikmeter man tankade eftersom trycket har sjunkit i Älvdalen.

Är öppen för kommentarer och fler felkällor.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

De låter väldigt högt..

När jag tittar på en site i Tyskland där folk lägger in sin bränsleförbrukning så finns det 41st VW Touran..

Förbrukningen för dessa ligger på 0,646nm3/mil upp till 0,975nm3/mil men dessa personer med den högsta förbrukningen på sidan kör också med en gas med lägre energi innehåll.. Finns tydligen 2 olika energi innehåll på gasen i tyskland.. CNG H och CNG L ... Så jag skulle tippa på en snålt körd Touran ligger på 0,7nm3/mil ...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Vad tror du om min teori då Taz?

Har för övrigt lagt till Gislaved nu det verkar funka. :D

Tänkte nämna detta till Teknikens Värld men först vill jag ha torrt om fötterna angående felkällor.
De har troligen bara tankat upp bilen och kört till det var tomt alternativt fyllt upp en gång till för att se hur mycket de har förbrukat.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag skulle vilja veta exakt hur de har räknat fram den förbrukningen. Har de tagit gastankens maxkapacitet enligt papprena (24,7 Nm3) och dividerat med körsträckan så blir det ju missvisande då man inte kan tillgodogöra sig all gas som finns i tanken. Var det dessutom dåligt tryck vid tankningen så blir det mer fel. Vid kyla så minskar ju som sagt dessutom trycket i tanken och det blir ännu mera fel om man räknat som jag beskriver ovan... Man kan inte få en tillförlitlig förbrukningssiffra baserat på en enda tankning.

Man gjorde ju dessutom gasbilen till åtlöje genom att köra den fram och tillbaks från Älvdalen på en trailer! En bensintank på 13 liter ska man ju kunna ta sig fram med även i gaslöst land. Lite spektakulärt dock att lossa gasbilen från trailern i farten! :)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Tydligen Kunde man inte koppla bort gasdriften på denna Touran. Eftersom man ville testa gasdriften under kalla omständigheter så var man tvungen att tillgripa denna lösning.
Last edited by Göran on 2008-01-27, 19:21, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Göran wrote:Tydligen Kunde man inte koppla bort gasdriften på denna Touran. Eftersom man ville testa gasdriften under kalla omstndigheter så var man tvungen att tillgripa denna lösning.
Ja, när jag provkörde denna bil så hittade jag ingen knapp för att byta från gas till bensin.. så de stämmer nog.. Det där med kylan och värmen vid tankning tror jag nog inte riktigt på. Visst, tanken blir kallare och gör så att trycket sjunker lite i tanken men man kan ändå utnyttja den mesta gasen så jag tror inte det gör så stor skillnad..

Däremot tror jag mer på AndersH´s teori.. Att de kanske har räknat förbrukningen från tankens maxkapacitet... och inte efter hur mycket de har tankat.. De tankade bilen kanske när det var gas kvar i tankarna och då räknade de på maxkapaciteten i tankarna....

Sen tror jag att har man inte kört den bilen innan så får man också upp förbrukningen en del...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Här också omvärderat kyla och värme, eftersom 1 Nm3 skall vara densamma oavsett temperatur och tryck :oops:

Däremot kan olika inställningar på dispensern antagligen spela roll om man mäter genom att fylla och återfylla för att därigenom räkna ut förbrukad mängd gas.
Tankar man ex vis första gången i en tank med dåligt tryck och nästa på ett ställe med bra tryck så går det i mycket mer än vad man förbrukat.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Här också omvärderat kyla och värme, eftersom 1 Nm3 skall vara densamma oavsett temperatur och tryck :oops:

Däremot kan olika inställningar på dispensern antagligen spela roll om man mäter genom att fylla och återfylla för att därigenom räkna ut förbrukad mängd gas.
Tankar man ex vis första gången i en tank med dåligt tryck och nästa på ett ställe med bra tryck så går det i mycket mer än vad man förbrukat.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply