Gasbilar med betydligt bättre räckvidd borde se dagens ljus!

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Gasbilar med betydligt bättre räckvidd borde se dagens ljus!

Post by Sven »

Göran har skrivit om hur "...biogasens 130 oktan ger utrymme för ännu högre kompressionsökning än fallet med SAAB:s motorer. Problemet är att man förnärvarande vill kunna köra på andra bränslen exempelvis bensin utan att motorn börja knacka (egentligen en snabb förbränning i förbränningsrummet förorsakade av självantändning)."

Detta betyder att om man kör gasbil i områden där det alltid finns gasmackar, skulle man inte behöva någon bensintank (en del gasbilar måste visst starta på bensin, men jag har fått för mig att min Opel Zafira startar på gas) eller en minimal sådan. Detta gäller t ex om man bor i södra Sverige och inte kör utomlands, något som säkert gäller för en hel del här på Forumet och för många tjänstebilar och nyttofordon. Då skulle gastanken kunna vara större och kompressionstrycket öka. Som jag förstår innebär det att gasmotorn kan göras mer effektiv, därmed kan den bli mindre och ändå ge lika stor effekt och blir den mindre så går förbrukningen ner.

Summa summarum: räckvidden skulle med enbart gastank kunna bli betydligt längre. Min Zafira, som går ca 41 mil blandad körning på gas, borde då kunna gå uppåt 60 mil! Det är nästan i paritet med bensindrivna bilar! :lol:
Opel Zafira CNG -08
Post Reply