Var idag hos Stadspartner i Linköping och provkörde en C5. Det är ju ingen Volvo, men en helt OK bil. Den stora fördelen med en efterkonverterad bil är räckvidden! 30 mil på gas + 80 mil på bensin...
Stadspartner har stulit lite av bagageutrymmet till gasbehållarna.
Kolla http://www.tekniskaverken.se/fordonskon ... ktblad.pdf
Citroën C5
- Micke kock
- Posts: 36
- Joined: 2008-01-08, 22:29
- Location: Linköping
240.000:-
Stadspartner.se säljer nu 5 st. konverterade med mindre än 300 mil på mätaren för 240.000:-/st.
50 KSEK + moms för en konvertering i Sverige är jämfört med att betala 3-5 000 Euro i Tyskland fortfarande dyrare än det skulle behöva vara.
Utgår från att extrakostnaden Stadspartner behöver ta ut är p.g.a. att de måste typprova motortypen hos någon myndighet efter konverteringen till CNG och fördelar den kostnaden på den serie av C5 CNG de antar att de kan sälja.
Vet ni hur Stadspartner kommer att tolka de ev. kommande nya reglerna för efterkonvertering? Skulle de kunna göra godkännande fasen billigare och därmed kunna konvertera vilken bil som helst? De skulle gälla f.o.m. 1/7 -08.
Utgår från att extrakostnaden Stadspartner behöver ta ut är p.g.a. att de måste typprova motortypen hos någon myndighet efter konverteringen till CNG och fördelar den kostnaden på den serie av C5 CNG de antar att de kan sälja.
Vet ni hur Stadspartner kommer att tolka de ev. kommande nya reglerna för efterkonvertering? Skulle de kunna göra godkännande fasen billigare och därmed kunna konvertera vilken bil som helst? De skulle gälla f.o.m. 1/7 -08.
- Micke kock
- Posts: 36
- Joined: 2008-01-08, 22:29
- Location: Linköping