Lätt lastbil i gasutförande
Lätt lastbil i gasutförande
Hej
Första inlägget...
Jobbar på ett företag i Sthlm och vi ska köpa en servicebil och helst då en som är bra för miljösamvetet.
Vi kommer köra mest i stadstrafik och kortare turer därför skulle nog en gasbil kunna vara ett alternativ.
Finns det?
Har Googlat på alla möjliga kombinationer av transportbil +miljö/biogas/gas/etanol….. (så jag hittade hit förresten)
Sökningarna ger inte mycket, det verkar svårt att hitta någon som uppfyller våra önskemål om miljö vs lastförmåga. Småbilar typ Caddy finns det men lite större pickuper med luppemot 2,5m långt lasturymme är svårhittat.
Den enda jag sett är VWs transporter. Har mailat men inte fått svar än.
Vet forumet vad som finns på marknaden eller uppslag till var man kan hitta info?
Den enda info jag hittat är på http://www.miljofordon.se och den känns inte uppdaterad.
Tack på förhand
Första inlägget...
Jobbar på ett företag i Sthlm och vi ska köpa en servicebil och helst då en som är bra för miljösamvetet.
Vi kommer köra mest i stadstrafik och kortare turer därför skulle nog en gasbil kunna vara ett alternativ.
Finns det?
Har Googlat på alla möjliga kombinationer av transportbil +miljö/biogas/gas/etanol….. (så jag hittade hit förresten)
Sökningarna ger inte mycket, det verkar svårt att hitta någon som uppfyller våra önskemål om miljö vs lastförmåga. Småbilar typ Caddy finns det men lite större pickuper med luppemot 2,5m långt lasturymme är svårhittat.
Den enda jag sett är VWs transporter. Har mailat men inte fått svar än.
Vet forumet vad som finns på marknaden eller uppslag till var man kan hitta info?
Den enda info jag hittat är på http://www.miljofordon.se och den känns inte uppdaterad.
Tack på förhand
Tekniska Verken i Linköping efterkonverterar fordon. Deras transportfordon finns inte uppe på webben, men de kan mycket väl ha fordon som passar er. De kan förmodligen också tipsa om vilka gasdrivna transportfordon som finns att tillgå.
Återkom gärna hit med deras svar eftersom det kan vara intressant för andra.
Förresten: Opel Combo CNG har 2,7 meter lastutrymme och är nära släkt med årets miljöbil 2007, Opel Zafira CNG. Kanske kan vara något.
Edit igen: Kolla även Fiat Doblo som finns i gasutförande. Inte så djup, men hygglig lastvolym.
Edit ytterligare en gång: Volkswagen Transporter finns i både skåp- och flakutförande med gasdrift.
Kolla http://www.miljofordon.se/
Återkom gärna hit med deras svar eftersom det kan vara intressant för andra.
Förresten: Opel Combo CNG har 2,7 meter lastutrymme och är nära släkt med årets miljöbil 2007, Opel Zafira CNG. Kanske kan vara något.
Edit igen: Kolla även Fiat Doblo som finns i gasutförande. Inte så djup, men hygglig lastvolym.
Edit ytterligare en gång: Volkswagen Transporter finns i både skåp- och flakutförande med gasdrift.
Kolla http://www.miljofordon.se/
Tack för tipset om Tekniska. Men en efterkonvertering i Lnkpg känns inte aktuellt. Vill ha en standardbil som bara är att rulla in till närmaste verkstad här i 08-området om det händer något.torkel wrote:Tekniska Verken i Linköping efterkonverterar fordon. Deras transportfordon finns inte uppe på webben, men de kan mycket väl ha fordon som passar er. De kan förmodligen också tipsa om vilka gasdrivna transportfordon som finns att tillgå.
Återkom gärna hit med deras svar eftersom det kan vara intressant för andra.
Förresten: Opel Combo CNG har 2,7 meter lastutrymme och är nära släkt med årets miljöbil 2007, Opel Zafira CNG. Kanske kan vara något.
Edit igen: Kolla även Fiat Doblo som finns i gasutförande. Inte så djup, men hygglig lastvolym.
Däremot ska jag kolla om de känner till andra gasdrivna tranportfordon.
Standardlastlängden på en Combo är 1,7 m. 2,7 blir det med öppningsbar mellanvägg och fällbar passagerarstol. Och det funkar tyvärr inte.
Längden är viktig då vi kör längre byggskivor mm.
Ford skriver på sin hemsida om en CNG anpassad motor till sin Transit men berättar inte om bilen har gastankar eller om det bara handlar om efterkonvertering. Väntar på svar därifrån.
Tack för all hjälp. Lägger ut den info jag får tag i här på forumet.
Den info som finns på http://www.volkswagentransportbilar.se/page_5219.shtml säger att det kommer erbjudas gasdrift till transporter. Inget om det verkligen redan finns. Har skrivit till VW Hammarby för att få mer info men inte fått svar ännu.torkel wrote:Missa inte tilläggen till mitt första inlägg! VW Transporter borde väl vara precis vad ni behöver?
Tack för att du följer tråden.
VW skriver ju också att den kommer att börja serietillverkas under 2006... Lite lätt föråldrad sida m.a.o.
Du kan nog vara rätt lugn för att VW Transporter finns med 2.0-liters motor för drift med gas och bensin. Bl.a. Skatteverket, Göteborg- och Stockholms kommuner och många andra anger nämligen ett antal modeller av bivalenta VW Tranpsorter skåp- och lastbil/pickup som godkända miljöbilar. Enkel- eller dubelhytt, osv osv. Verkar finnas det mesta att välja på
Dock begränsas lastvikten av gastankarna såg jag men det kanske inte är något problem om man förlorar 100-150 kilo lastvikt på en lätt lastbil?
Renova (renhållningen i Göteborg) har ett antal gasdrivna VW-pickuper. Hemtjänsten likaså, fast kanske inte pickup då utan personvarianten som väl är byggd på samma chassi etc.
Se http://www.insyn.stockholm.se/miljo/doc ... ga%206.pdf där står uttryckligen att Transportern klarar Stockholms förslag på ny miljöbilsdefinition och att listan omfattar bilar som säljs idag.
Du kan nog vara rätt lugn för att VW Transporter finns med 2.0-liters motor för drift med gas och bensin. Bl.a. Skatteverket, Göteborg- och Stockholms kommuner och många andra anger nämligen ett antal modeller av bivalenta VW Tranpsorter skåp- och lastbil/pickup som godkända miljöbilar. Enkel- eller dubelhytt, osv osv. Verkar finnas det mesta att välja på
Dock begränsas lastvikten av gastankarna såg jag men det kanske inte är något problem om man förlorar 100-150 kilo lastvikt på en lätt lastbil?
Renova (renhållningen i Göteborg) har ett antal gasdrivna VW-pickuper. Hemtjänsten likaså, fast kanske inte pickup då utan personvarianten som väl är byggd på samma chassi etc.
Se http://www.insyn.stockholm.se/miljo/doc ... ga%206.pdf där står uttryckligen att Transportern klarar Stockholms förslag på ny miljöbilsdefinition och att listan omfattar bilar som säljs idag.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
HejJonas wrote:VW skriver ju också att den kommer att börja serietillverkas under 2006... Lite lätt föråldrad sida m.a.o.
Du kan nog vara rätt lugn för att VW Transporter finns med 2.0-liters motor för drift med gas och bensin. Bl.a. Skatteverket, Göteborg- och Stockholms kommuner och många andra anger nämligen ett antal modeller av bivalenta VW Tranpsorter skåp- och lastbil/pickup som godkända miljöbilar. Enkel- eller dubelhytt, osv osv. Verkar finnas det mesta att välja på
Dock begränsas lastvikten av gastankarna såg jag men det kanske inte är något problem om man förlorar 100-150 kilo lastvikt på en lätt lastbil?
Renova (renhållningen i Göteborg) har ett antal gasdrivna VW-pickuper. Hemtjänsten likaså, fast kanske inte pickup då utan personvarianten som väl är byggd på samma chassi etc.
Se http://www.insyn.stockholm.se/miljo/doc ... ga%206.pdf där står uttryckligen att Transportern klarar Stockholms förslag på ny miljöbilsdefinition och att listan omfattar bilar som säljs idag.
Tack för svar.
VWs hemsida för transportbilar är bland de sämsta jag sett. Kan faktiskt inte hitta att CNG Transporter skulle börja tillverkas under 2006. Sidan jag länkar till är uppdaterad 20070615 och där står bara att den ska certifieras.
Om den finns så är det ju å andra sidfan bara bra. Väntar fortfarande på svar från VW-handlaren.
Transit finns tydligen med CNG-motor i Tyskland men Ford tänker inte ta in den hit. Synd att de som var tidigt ute med miljöanpassade personbilar inte passar på att profilera sig även bland lätta lastbilar.
Nacka wrote:
VWs hemsida för transportbilar är bland de sämsta jag sett. Kan faktiskt inte hitta att CNG Transporter skulle börja tillverkas under 2006. Sidan jag länkar till är uppdaterad 20070615 och där står bara att den ska certifieras.
Om den finns så är det ju å andra sidfan bara bra. Väntar fortfarande på svar från VW-handlaren.
Sådär, då har jag fått svar av en påläst säljare.
VW Transporter finns i gasutförande och har funnit så en tid. Bla kör Sthlm Vatten med gasbilar.
Tyvärr har VW bedrövligt lång leveranstid, uppemot 5 månader.
Blir nog att räkna lite på det här...
Tack för hjälpen!
Transit med gasdrift rullar i Göteborg som hantverkarbilar, ett par golv- och målarfirmor vill jag minnas att det är. Undrar om Ford har tagit in dessa till Sverige tidigare och lagt ner det i samband med att Volvo fick order om att avsluta sina Bi-Fuel? Annars är väl dessa importerade från Tyskland.
Edit: I den här fem år gamla broschyren från Trafikkontoret i Göteborg så framgår det på sidan 8 att Transit bifuel finns så den har säkert sålts i Sverige tidigare men försvunnit i samband med modellbyte eller pga taskig företagspolitik hos Ford. http://www.miljofordon.se/files/1318Mil ... r_2002.pdf
Edit: I den här fem år gamla broschyren från Trafikkontoret i Göteborg så framgår det på sidan 8 att Transit bifuel finns så den har säkert sålts i Sverige tidigare men försvunnit i samband med modellbyte eller pga taskig företagspolitik hos Ford. http://www.miljofordon.se/files/1318Mil ... r_2002.pdf
Last edited by Jonas on 2008-01-05, 09:35, edited 1 time in total.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Iveco har du själv noterat och avfärdat men har du kollat med Fiat? Deras stora transportbil Ducato finns som flakbil. Skåpversionen av Ducato finns med gasdrift men jag vet inte om det går att få kombinationen gas + flak.
Läste en 16-sidig broschyr på engelska och där verkade det som om man kunde välja skåp/enkelhytt/dubbelhytt/flak osv och sen välja motor mellan 2-liters bensin, 2-liters gas (bifuel) och en rad dieselmotorer. Finns inget på svenska Fiats hemsida men kan vara värt att kolla med den ändå? Dom ligger generellt bättre i pris också.
Läste en 16-sidig broschyr på engelska och där verkade det som om man kunde välja skåp/enkelhytt/dubbelhytt/flak osv och sen välja motor mellan 2-liters bensin, 2-liters gas (bifuel) och en rad dieselmotorer. Finns inget på svenska Fiats hemsida men kan vara värt att kolla med den ändå? Dom ligger generellt bättre i pris också.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Mercedes ska tydligen leverera sin nya gas-Sprinter Q1 2008. Kolla med dem också?
http://www.ngvglobal.com/market-develop ... cle-2.html
http://www.ngvglobal.com/market-develop ... cle-2.html
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Miljöbilscenter, www.miljobilscenter.com, är återförsäljare för Fiat och kan säkert svara på alla frågor om deras gasbilar.
Det finns 3 st VW Transporter CNG ute på www.kvd.se nu på torsdag!
Tack för alla bra svar. Kanonforum.
Chefen förespråkar en ny bil och helst då en pickup pga momsregler. Begagnat kanske kan vara intressant men absolut inte en sex år gammal kommunalkörd bil, ska följa upp www.kvd.se ändå. Det kan ju komma in ngt intressant.
Enligt www.fordonsgas.se så finns det ett ganska stor utbud av större transportfordon med gasdrift men listningen där känns ytterst tveksam då varken Ford, Peugeot eller Citroen verkligen har gasbilar till salu. Iaf inte på svenska marknaden.
VW Hammarby hade ett gasskåp på ingång men tyvärr blir det för dyrt och Ducato samt Sprintern också som nämndes är för stora.
Tyvärr landar vi nog i en dieseldriven pickup med partikelfilter.
Tack för hjälpen alla.
Chefen förespråkar en ny bil och helst då en pickup pga momsregler. Begagnat kanske kan vara intressant men absolut inte en sex år gammal kommunalkörd bil, ska följa upp www.kvd.se ändå. Det kan ju komma in ngt intressant.
Enligt www.fordonsgas.se så finns det ett ganska stor utbud av större transportfordon med gasdrift men listningen där känns ytterst tveksam då varken Ford, Peugeot eller Citroen verkligen har gasbilar till salu. Iaf inte på svenska marknaden.
VW Hammarby hade ett gasskåp på ingång men tyvärr blir det för dyrt och Ducato samt Sprintern också som nämndes är för stora.
Tyvärr landar vi nog i en dieseldriven pickup med partikelfilter.
Tack för hjälpen alla.
Det har ju sålts NGT versioner av den gamla Mercedes Sprinter modellen också, ni kanske hittar en lätt begagnad av den modellen någonstans.Jonas wrote:Mercedes ska tydligen leverera sin nya gas-Sprinter Q1 2008. Kolla med dem också?
http://www.ngvglobal.com/market-develop ... cle-2.html
Kolla även vad som finns på den tyska marknaden : http://www.erdgasfahrzeuge.de/appFrameset.html
I Tyskland inför man just nu miljözoner centralt i några större städer där enbart fordon med riktigt rena emissioner tillåts. CNG fordon blir godkända by default där... vilket innebär att det snabbt borde finnas en rätt komplett flora med CNG fordon för den tyska marknaden.
Gjorde förresten en snabbsökning på www.bytbil.com : Transportfordon, utökad sökning, naturgas och hittade - Volkswagen Transporter 2,5 Bensin/NaturgasMårtenssons Bil AB -01 5 100 Vit Hörby 139.000 kr. På bilden ser den dessutom ut att var en flak-bil.
Kan de va nått??