Efterkonvertering kan gå lättare från 080701

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Efterkonvertering kan gå lättare från 080701

Post by Sven »

Regeringen ska lämna ett lagförslag som ska göra det lättare att efterkonvertera personbilar till alternativbränslen. http://www.regeringen.se/sb/d/9900/a/94901 Regeringen hoppas att lagförslaget ska träda i kraft fr o m 1 juli 2008.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Efterkonvertering kan gå lättare från 080701

Post by track_snake »

Sven wrote:Regeringen ska lämna ett lagförslag som ska göra det lättare att efterkonvertera personbilar till alternativbränslen. http://www.regeringen.se/sb/d/9900/a/94901 Regeringen hoppas att lagförslaget ska träda i kraft fr o m 1 juli 2008.
---------------------------
Jo.

Tyvärr kommer väl flertalet att konvertera till E85 vilket leder till att vi fastnar ännu mer i etanolträsket.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Efterkonvertering kan gå lättare från 080701

Post by Sven »

track_snake wrote: Tyvärr kommer väl flertalet att konvertera till E85 vilket leder till att vi fastnar ännu mer i etanolträsket.

/track_snake
Risken finns, fast samtidigt börjar alltfler inse att etanol är en återvändsgränd.
Opel Zafira CNG -08
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Post by CarlBurator »

Jag är skeptisk, vare sig man siktar på E85 eller gaskonvertering.

Det som sticker i mina ögon är att det gäller "typgodkända konverteringssatser". Detta tolkar jag som att efterkonvertering endast kommer att vara möjlig med antingen originaldelar eller kit från stora tredjepartsfirmor som t ex BSR eller Stadspartner.

Det skulle förvåna mig väldigt mycket ifall det kommer att bli praktiskt möjligt att vare sig konvertera valfri bil eller att få något något godkänt som inte är installerat på auktoriserad verkstad. Den som lever får se, men så länge man inte ger samma möjligheter som i Tyskland så kommer den nya lagen att mer eller mindre meningslös.

Ska det bli något slags genombrott för konvertering måste det finnas möjlighet för vem som helst att göra installationen och sedan kunna få den godkänd på ett enkelt och billigt sätt - ungefär som dagens regler om ombyggt fordon - oavsett ifall delarna man använt är typgodkända som en sats eller ej.

Självklart ska man ha något slags godkännande av delarna, men i så fall individuellt och inte som en sats. Om någon vill konvertera en äldre bil bör man lägga större vikt vid att installationen ser fackmannamässig ut och sedan göra ett enkelt avgastest på varje bil.

Sverige kommer att ha en gammal vagnpark ännu ett tag, och gör man det inte enkelt och billigt att bygga om så kommer det att rulla drösvis med bensinbilar i 10-15 år till.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har visserligen lagt in dessa referense i en annan tråd men de verkar tillhöra äment även för denna .

Vägverkets författningssamling VVFS 2007:307 sätter reglerna, kolla kapitel 6 37§ och kapitel 5 8§
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf
om den länken inte fungerar direkt kolla på :
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument ... g=2007:307

I grund och botten ska dessa regler bygga på samma regelverk som används i Tyskland/EU för konvertering.
Ola I
Posts: 1
Joined: 2008-05-28, 23:07

Post by Ola I »

Hur kan denna bil då blivit godkänd?
Om man inte får bygga om gamla bilar ?

http://www.blocket.se/vi/16584153.htm?ca=21_s
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Den gamla Cadillac;en var säkert konverterad till LPG, d.v.s. petroliumbaseras gas på flytande form.

Var vanligt sätt förut att importera udda bilar och komma förbi svenska avgasregler. Men en del optimister installerade så små tankar att de inte hade en chans att kunna köra från hemorten och till närmsta tankställe...

Egentligen handlar problemet om att godkänna en CNG konverterad bil inte så mycket om halten skadliga emissioner som om att kontrollera att installationen inte har några läckor, vilket ju inte är så lämpligt när det gäller metangas ur växthusgas hänseende.

Men redan kring 2005 fanns ett EU reglemente för hur kontroll av CNG installation skall gå till för att kolla att det inte läcker, konstigt nog har det inte spridit sig till oss ännu... trots att jag har för mig att vi gick med i EU redan på -90 talet...
Post Reply