Vetenskapsakademin dissar biobränslen av skog!

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Vetenskapsakademin dissar biobränslen av skog!

Post by Sven »

Vetenskapsakademin är starkt kritisk mot att använda skog för produktion av biobränslen. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=719590 "Främsta orsaken är att skogen spelar en viktig roll genom sin förmåga att ta upp koldioxid från atmosfären. Om den börjar användas till större energiproduktion kommer stora mängder koldioxid att släppas ut i atmosfären de närmaste 50 till 100 åren - innan nyplanteringar ger effekt.

- Och det är just de här åren som kommer att bli avgörande för jordens klimat, säger Sven Kullander."
(Denne Sven Kullander är professor och ordförande i KVA:s energiutskott. De anser att endast restprodukter från skogen kan användas för biobränslen. "Vårt budskap är att man bara ska använda restprodukter, som stubbar och kvistar. Varenda markplätt kommer att behövas för odling av livsmedel. Det som kommer fram ur skogs- och jordbruk är alldeles för värdefullt för att brännas upp."

Vetenskapsakademiens resonemang verkar vettigt. I så fall ajöss (förutom rest/spillprodukterna) med etanolproduktion ur cellulosa och, tyvärr, även biogasproduktion.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det enda förgasningsprojekt som jag känner till för att skapa biometan använder restavfall (GROT) (Göteborgs energi), sen tillkommer något pilotprojekt för svartlut också.
Är dock inte alls insatt i etanol- och metanolsatsningarna.

Jag förmodar att det innebär en försiktig introduktion av biobränsle från skogen, snarare än att man inte kan använda skogen alls.

Jag funderar också lite på hur en storskalig produktion av biobränslen påverkar sedimenteringen av kol. Den mesta kolen snurrar ju runt i biosfären, men några procent lagras i jorden. Den lagringen kommer ju att påverkas. Kanske blir störningen obetydligt?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Just hur effektivt man utnyttjar råvaran är en stor anledning till att jag är skeptisk till etanol som energibärare.
För övrigt tror jag att det finns möjligheter att utnyttja mark som idag varken anses som skogsmark eller jordbruksmark till biobränsleproduktion. tex mossmark som har fasats ut från livsmedelsproduktionen av olika anledningar.

Såg för övrigt att projektet med att utvinna biogas ur Alger inte är nedlagt utan har bara mognat lite.
Länk till artikel i DI: http://di.se/Index/Nyheter/2007/10/24/2 ... ?src=xlink
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply