Ny merca (B170 NGT)

BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Ny merca (B170 NGT)

Post by BifuelManiac »

2007-11-19 08:26:18
Premiär för Mercedes nya gasbil

Mercedes-Benz visade upp sin nya gasbil Mercedes-Benz B-klass NGT på miljöbilsmässan Clean Vehicles & Fuels i Stockholm i förra veckan. Bilen kommer att marknadsintroduceras i juni nästa år på den svenska marknaden. Bilen har en total räckvidd på över 1000 km tack vare gastankar som rymmer ca. 21 Nm³ och en bensintank på 54 l. Förmånsvärdet blir netto 1005:-/månad vid 52% marginalskatt. Priset är ännu inte fastställt men mycket tyder på att priset kommer att hamna under det pris Volvo hade på sina senaste gasbilsmodeller.

http://www.fordonsgas.se/pdf/mercedes-benzngt.pdf
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Kanon! Ännu ett alternativ på CNG marknaden!

Ny B-klass NGT eller begagnad E 200 NGT från tyskland för samma pengar blir alltså frågan.

Noterar dock att de i annons texten enbart anger CO2 utsläppen med Bensin & Naturgas. Med extra kolumner för Biogas skulle den pedagogiska poängen med Biogas bli tydligare!

Att den har kvar den ordinarie tankstorleken för bensin gör den användbar även i länder med glest biogas nät, typ Sverige.
Trodde att de skulle följa trenden från Opel & VW;s senaste modeller med mer nödstorlek på bensintanken.

Såg du var Gas-tankarna var placerade? Bagaget, under sandwich golvet eller?
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Råkade läsa igenom reklam texten ännu en gång, de verkar ha blandat ihop Biogas och Naturgas ganska rejält!

Det står i texten till vänster hela tiden om Biogas men när det gäller förbättringen m.a.p. fossilt CO2 skriver de "upp till 20% förbättring".

Verkar som man gjort en direktöversättning från något material för den tyska marknaden och bara bytt ut naturgas mot biogas...

Desto mer förvirrande att de bara tar upp naturgas förbrukningen i faktarutan till höger.

Hoppas att bilen blir bättre än annonsen... :lol:
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Tja, blanda ihop...det är ju trots allt samma sak: metangas. Skillnaden är ju ursprunget.
Bilen i sig struntar ju i vad du tankar i den vare sig det är gamla förgasade dinosaurier eller grannens melittapåse.. :lol:
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Visst, metan är metan för bilmotorn, precis som både vi som skriver på detta forum och våra bilar producerar/släpper ut CO2.

Skillnaden i båda fallen ligger i ursprungskällan för utsläppen och där tycker jag dels att de har blandat ihop begreppen samt att de skulle kunna göra en ännu starkare argumentation för produkten.

Hade du sett den i verkligheten också?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Texten och länken är från fordonsgas nyhetsbrev.
Jag har inte sett den i verkligheten.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Mercedes Benz B 170 NGT - datablad

Post by S-klasse »

Och här finns ett data blad också :

http://www.erdgasfahren.ch/fileadmin/us ... _NGT_d.pdf

18 kg gas, 54 liter bensintank. Räckvidd naturgas "blandad körning" 36 mil, eller 0,75 Nm3/mil blandat, 0,64 Nm3/ landsväg och 0,95 Nm3/mil i stan. Dessa siffror låter lite i överkant eftersom motsvarande Bensin siffror faktiskt är lägre och det brukar vara tvärt om då 1 Nm3 naturgas skall motsvara 1,25 liter bensin.

47 000 CHF, motsvarar ca. 282 000 SEK.

Finns med både manuell och automatlåda till skillnad från MB E 200 NGT som enbart finns i automat.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Den hade varit jätteintressant om den kom med en större motor, typ 200 NGT:n och bra släpvagnsvikt.

155 Nm räcker inte så långt för en husvagnsägare... :(
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Men du får en lätt begagnad E 200 NGT i Tyskland från ca. 25 - 30 000 Euro, d.v.s. som en ny B 170 NGT.

Min E-klass har snart gått 42 000 mil så en lätt begagnad borde kunna gå att slita på ett bra tag.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

MB B 170 NGT - från 249 900:-

Post by S-klasse »

Har nu hittat en prisindikation för svenska marknaden för den kommande MB B 170 NGT :

249 900:- för en manuell bil erbjuder följande handlare :

http://www.bytbil.se/Environment_Object ... MAAAAAAAAA

Med leverans f.o.m. någon gång i Juni.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Nyheter ifrån tyskland:

Bygg din egen Mercedes-Benz B 170 NGT BlueEFFICIENCY Sports Tourer(tyska)
http://e-services.mercedes-benz.com/dsc ... &BodyId=13

Läs mer(tyska):
http://www.mercedes-benz.com/content/ge ... .0006.html

Tekniska data(tyska):
http://www.mercedes-benz.com/content/me ... nload..pdf
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Var ni fler som fick personligt adresserad reklam för nya Mercan i brevlådan? Jag fick iaf en folder modell mindre med konkret info om grundpris, förbrukning etc samt en liten talong som man kan nyttja om man vill bli kontaktad.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jonas wrote:Var ni fler som fick personligt adresserad reklam för nya Mercan i brevlådan?
Japp, jag fick denna reklam i lådan idag. Räcker dock för mig med en bil. En sak förbryllar mig, varför är Mercan utrsutad med hela 54 liters bensintank? Gastanken rymmer 21 Nm3, och skulle kunna rymma bra mycket mer om bensintanken var mindre. Dessutom undrar jag om motorn är optimerad för biogas eller mer anpassad för bensin. Opel har ju anpassat sina senaste motorer för gas så att effekten blir bättre med gas och gasförbrukningen dessutom lägre.

Hoppas att Mercedes gör ordentligt med reklam för bilen även för andra som intre redan är frälsta. Svensson behöver se att det finns gasbilar!
Opel Zafira CNG -08
Henrik
Posts: 8
Joined: 2007-07-09, 09:58
Location: Ekerö
Contact:

Post by Henrik »

Även jag fick denna reklam i lådan idag. Jag är lika frågande som Sven ang. Mercans stora bensin tank. Vad tänkte dom på? Fräck bil map design. Hoppas att få se flera sådana på gatan med gasdrift! Heja!

Tjing !
Mvh, Henrik
VW Touran EcoFuel -07
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven & Henrik wrote:...Mercans stora bensin tank. Vad tänkte dom på?
De vita fläckarna på Gas-kartan kanske??

Om ordinarie bensintanken kan vara kvar kombinerat med acceptabel storlek på gastanken är det väl i dagsläget bara en fördel vid t.ex. långresor.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote:
Sven & Henrik wrote:...Mercans stora bensin tank. Vad tänkte dom på?
De vita fläckarna på Gas-kartan kanske??
Visst, det kan ligga något i detta. Men det blir lite av ett Moment 22. För om bensintankens ska vara så stor, så blir dels gastanken ganska liten och dessutom kan inte motorn optimeras för gasen. Då blir också räckvidden på gas sämre, och gastankningen måste ske oftare.

I Sverige finns det tillräckligt med tankstationer i Götaland (förutom delar av Småland samt Öland) och Sveland t o m Mälardalsregionen (Gotland undantaget). Bor man däremot norr om dessa områden eller ofta kör dit så krävs det många bensintankningar om bensintanken är liten. Men Mercedes är ju en tysk bil, och i Tyskland är det väl betydligt tätare mellan gastankstationerna? Och både Opel och VW är ju också tyska bilar, och deras senaste gasbilar har större gas- och mindre bensintank än Mercedecen.
Last edited by Sven on 2008-04-10, 23:06, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Jo, jag förväntade mig också att MB B 170 NGT skulle få en liten bensintank precis som Zafira och Touran.

De har 21 resp. 18 kg gastankar jämfört med Mercedes 17 kg så den är nästan jämförbar med dem trots den större bensintanken.

Med tanke på hur dagens gasnät ser ut är en 54 liters bensinreserv nästan ett säkerhetskrav om man skall ge sig ut till den övre 2/3 av Sverige.

Bifogar två länkar till princip skisser över hur tankarna är fördelade på MB B 170 NGT :

http://www.daimlerpress.info/servlet/VS ... ion=read,1

http://www.daimlerpress.info/servlet/VS ... ion=read,1
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

Ytterligare lite info om B170 NGT (på en trevlig blogg-sajt):
http://www.autobloggreen.com/2008/04/06 ... blueeffie/

//Per
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag tycker det är bra om det finns flera alternativ att välja mellan. Själv fastnade jag för min efterkonverterade Astra just på grund av att den ordinarie stora bensintanken fanns kvar. Åker norrut några gånger per år och då behövs den. Den har också varit bra att ha när det krånglat med gaspumparna här i Stockholm.
Med en stor bensintank så faller ju också argumentet att gasbilarna inte är ett alternativ pga av dåligt med pumpar. Det kan öka antalet gasbilar i glesa områden, så att man vågar satsa på fler stationer.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

larfor wrote: Med en stor bensintank så faller ju också argumentet att gasbilarna inte är ett alternativ pga av dåligt med pumpar. Det kan öka antalet gasbilar i glesa områden, så att man vågar satsa på fler stationer.
Jag håller med om detta argument, vi får hoppas att det inom åtminstone en femårsperiod inte ska behöva vara så i Sverige.

Om regeringen m fl är kloka nu så skrotar de helt etanol som miljöbränsle och satsar alla pengar som därmed blir över (bl a de som skulle gå som stöd till bensinmackar som installerar etanolpumpar) plus lite till på att bygga ut biogasen och göra Sverige världsledande inom detta expansiva miljöområde. :lol:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Pratade med en MB handlare idag, prognosen är att MB B 170 NGT skall nå ut till handlarna f.o.m. midsommar.

Utgångspriset verkar hamna på 249 900 kr, men troligtvis säljs det få bilar i det utförandet. Räkna med de flesta säljs med ett utrustningspaket för ca. 20 KSEK ytterligare.

Intresset har tydligen varit stort för både B 170 NGT och Sprint NGT, hoppas bara att svenska tilldelningen av bilar blir tillräcklig.
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Är helt grön på detta område. Gastankens storlek; hur långt kan man köra?
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Enligt nedanstående artikel ska den gå 300km på gas.

http://www.automotorsport.se/news/13769 ... art-stopp/
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Var och pratade med en försäljare häromdagen. Visste inte mycket, men han berättade att bilen måste startas på bensin och sedan kan man välja gasdrift. Funkar det alltid så med gasbilar? Även med den kommande Passaten?
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nej det funkar inte alltid så och vi kanske inte ska fästa för mycket tilltro till den försäljarens kunskaper innan bilen finns ute. Mina bilar startar på bensin och går med automatik över till gas efter 10-120 sekunder i snitt beroende på motortemperatur och körstil. Jag har svårt att tro att man själv måste välja gas aktivt på nya Mecedes men det är säkert så att dom startar på bensin.

Opel Zafira startar direkt på gas och Passaten lär förmodligen göra det också eftersom den är gasoptimerad.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply